دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تعطیلات در حوزه های علمیه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای استراحت و گوشنه نشینی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شانزدهم مهرماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه درباره تعطیلات حوزه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست.
وی اظهار داشت: در مراسم افتتاح سال تحصیلی با توجه به این که حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن را می‌دانستند، بنده درباره تعطیلات حوزه توضیح ندادم و این موجب اشتباه در برداشت برخی رسانه‌ها شده است.
وی ادامه داد: گرچه ما اعلام کردیم روزهای درسی حوزه 120 ساعت است، ولی این ساعات درسی مربوط به درس خارج حوزه علمیه می‌باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هم‌اینک طلاب مدارس علمیه بیش از 200 روز به تحصیل می‌پردازند و ساعات درسی‌شان بیش از درس‌های خارج است، زیرا طلاب در سطح عالی و خارج بیشتر به تبلیغ می‌پردازند که باید ساعت و روزهای تبلیغی را به مجموعه روزهای تحصیلی حوزویان افزود.
وی به تشریح برنامه‌های تبلیغی طلاب پرداخت و اظهار داشت: در ماه رمضان طلاب سطح عالی و خارج حوزه برای تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دور دست و  خارج از کشور، درس‌های خود را تعطیل می‌کنند و مبلغان در این مدت سی روزه حتی روزهای جمعه، شب‌ها و روزهای قدر که همه مراکز علمی تعطیل هستند، با برگزاری منبرهای مختلف‌، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ می‌پردازند و باید این برنامه‌ها را از روزها و ساعات فعالیت حوزویان دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلی 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ می‌روند و با سی روز ماه رمضان می‌توان ساعات و روزهای درسی حوزه علمیه را 180 روز خواند، و اگر ایام تابستان و دیگر روزها و ساعات تبلیغی را اضافه کنیم، روزهای فعالیت‌ حوزویان، بیش از 200 روز خواهد بود که نسبت به دانشگاه‌ها و مدارس، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: هم‌اینک سیصد مرکز علمی و پژوهشی در شهر قم فعال است و در روزهای تعطیلی حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند، ولی ما به این هم قانع نیستیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: طلاب و حوزویان از قشرهای زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی در پایان اضافه کرد: خود من در این سن و سال گاهی در روز  دوازده تا چهارده ساعت کار می‌کنم و روزانه به دویست تا سیصد سوال دینی پاسخ می‌گویم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
No image

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.

پر بازدیدترین ها

No image

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
No image

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
Powered by TayaCMS