دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

«هنگامی که قائم قیام نماید، بر محور عدالت حکومت خواهد کرد و ظلم و ستم در ایام او برچیده خواهد شد و جاده‌ها در سایه دولت او امن و امان خواهد گشت. زمین برکاتش را ظاهر خواهد ساخت و هر حقی به اهل آن خواهد رسید... آن چنان که هیچ کس برای انفاق و خیرات خود فقیری نخواهد یافت؛ چرا که غنا و بی‌نیازی همه مؤمنان را در برخواهد گرفت» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 338)
امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:
امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

«إذا قَامٍ القَائمُ حَکَمَ بِالعَدلِ وَ ارتَفَعَ الجَورُ فِی أیَّامِهِ وَآمَنَت بِهِ السَّبَلُ، وَأخرَجَت الأرضُ بَرکاتِها، وَ رُدَّ کُلَّ إِلی أهله... وَلا یَجِدُ الرَّجُلُ یَومَئَذ مَوضَعَاَ لِصَدَقَتِهِ وَلا لِبِرِّهِ لِشُمُولِ الغَنی جَمیعَ المُؤمِنینَ»

«هنگامی که قائم قیام نماید، بر محور عدالت حکومت خواهد کرد و ظلم و ستم در ایام او برچیده خواهد شد و جاده‌ها در سایه دولت او امن و امان خواهد گشت. زمین برکاتش را ظاهر خواهد ساخت و هر حقی به اهل آن خواهد رسید... آن چنان که هیچ کس برای انفاق و خیرات خود فقیری نخواهد یافت؛ چرا که غنا و بی‌نیازی همه مؤمنان را در برخواهد گرفت» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 338)

توسعه عدالت، امنیت و ثروت

از بنیادی‌ترین رسالت‌های دولت کریمه مهدوی، توسعه عدالت، امنیت و ثروت در میان یکایک افراد بشر در اقصی نقاط عالم است. در آن زمان، زمین تمام گنج‌ها و منابع حیاتی خویش را در اختیار امام زمان (ارواحنا فداه) قرار می‌دهد و برکات خویش را به دست آن حضرت آشکار می‌سازد. در سایه دولت کریمه او، چنان عدالت و امنیتی در سرتاسر جهان برقرار می‌شود که زنی به تنهایی به همراه زینت‌های خویش از عراق تا شام را می‌پیماید، بدون آنکه کوچکترین خطری متوجه او شود، در پرتو دولت کریمه او، تقسیم ثروت‌های عمومی چنان به عدالت و تساوی صورت می‌پذیرد که دیگر هیچ نیازمندی به صدقه و زکات یافت نخواهد شد. تبعیض اجتماعی و فاصله طبقاتی در آن دوران دیگر معنا و مصداقی نخواهد داشت و چنان غنا و بی‌نیازی و دوستی و یگانگی در بین مردم گسترش می‌یابد که هر کس هر چه نیاز دارد، از جیب برادر دینی‌اش برمی‌دارد، بدون اینکه با هیچ ناراحتی و ممانعتی مواجه گردد، دولتی را می‌توان زمینه‌ساز دولت کریمه مهدوی به شمار آورد که بر محور توسعه عمومی «امنیت، عدالت و ثروت» به معنای واقعی کلمه حرکت نماید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
No image

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.

پر بازدیدترین ها

No image

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
No image

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
Powered by TayaCMS