دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

إقباض

No image
إقباض

كلمات كليدي : إقباض، اموال منقول، اموال غیر منقول، عِوَض

نویسنده : محمدرضا ارائی

إقباض در لغت به معنای «تحویل دادن و تسلیم»1و در اصطلاح فقهی :

الف) در اموال غیر منقول، عبارتست از «تخلیه»2، به این معنا که، فروشنده، تمام موانع تصرف مشتری را، در مبیع، برطرف نماید.

ب) در اموال منقول، عبارتست از تخلیه3، نقل دادن4، پیمانه کردن5، وزن کردن6، شمارش 7، دست نهادن بر آن 8 و تحویل9 .

آنچه در «إقباض» واجب است عبارتست از:

1- تسلیم عِوَض:

یعنی بر هر یک از فروشنده و خریدار، واجب است تا عِوَضی را که طرف دیگر قرارداد در اثر عقد بیع ، مستحق شده، «در صورت مطالبه»10 به او تسلیم نماید.

دلیل وجوب تسلیم این است که : خود عقد، این معنا را اقتضاء دارد.11

2- تفریغ مبیع از سایر اموال:

یعنی باید فروشنده ، مبیع را از سایر اموال خود، مطلقاً و از میان اموال دیگران فی الجمله، جدا نماید.12

دلیل وجوب تفریغ، همان دلیل وجوب تسلیم است، یعنی در هر دو از اطلاق عقد، استفاده می شود، همانگونه که بایستی مبیع، تحویل مشتری داده شود، باید از سایر اموال فروشنده هم جدا گردد، و بدون آن، غرض متعاقدین تأمین نمی شود ( هدف این است که مشتری، از آن مبیع، استفاده نماید)13

3- ضمان فروشنده در زمان امتناع ناحق او از تسلیم مبیع:

اگر فروشنده از تحویل دادن مبیع، خودداری کند و این امتناع هم به ناحق باشد، ضامن اجرت مدت امتناع می باشد.14

احکام إقباض

1- ضمانت مبیع پیش از دریافت مشتری، بر عهده فروشنده است، که نام آن «ضمان المعاوضه» است.15

ادلۀ ضمان معاوضه

الف – روایت نبوی مشهور :

« کل مبیع ، تلف قبل قبضه فهو من مال بایعه»16

ب- روایت عقبه بن خالد از امام صادق (ع) : ... من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض المتاع ...»17

ج- اجماع18

2- ضمانت ثمن معّین، پیش از دریافت فروشنده، بر عهدۀ مشتری است.

ادلۀ این نوع ضمانت همانند حکم قبلی است.19

3- اگر بخشی از مبیع، پیش از آنکه فروشنده تحویل مشتری دهد، تلف شود دو صورت برای آن متصور است :

الف- مبیع، دارای اجزائی است که ثمن بر آن، قابل توزیع و تقسیط است.

ب- مبیع، دارای اجزائی است که ثمن بر آن، قابل توزیع و تقسیط نیست.

در صورت نخست، به همان نسبت، بیع، فسخ می شود و ثمن آن به مشتری بر می گردد20. دلیل آن همان حدیث نبوی است.21

و در صورت دوم، اگر آن را در حکم عیب پیش از عقد، دانستیم مشتری بین فسخ معامله و «ارش» مخیّر است و الا مشتری فقط حق فسخ دارد،22 برخی معتقدند مشتری حق فسخ ندارد، بلکه حق ارش دارد.23

مقاله

نویسنده محمدرضا ارائی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

ایمان به خدا، ریشه تمام نیکی‌ها

در این بخش متن سخنرانی با عنوان ایمان به خدا، ریشه تمام نیکی‌ها در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن آورده شده است.
No image

نعمت هاي مادي

No image

بشارت خدا در سوره یوسف به متقین و ارزش دل در پیشگاه خدا

متن سخنرانی بشارت خدا در سوره یوسف به متقین و ارزش دل در پیشگاه خدا در موضوع مباحث تفسیری در این بخش قرار دارد.
No image

علل واسباب هدايت خاصه1

Powered by TayaCMS