دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

No image
اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

 

اسلام واقعي که آدم(ع) تا خاتم(ص) بدان دعوت کرده اند، داراي کدام خصيصه است: رحماني يا غضباني؟ برخي مي خواهند بگويند که اسلام، دين خشونت و غضب و کشتار و جهاد و خونريزي است؛ برخي نيز مي گويند اسلام دين رحمت است. هر کدام از اينها به گروهي از آيات تمسک مي جويند و آن را دليل بر سخن خود قرار مي دهند.

برخي با تمسک به اينکه خداوند پيامبر(ص) را رحمت براي جهانيان قرار داده (انبياء، آيه 107) از اسلام رحماني سخن مي گويند.

اما حقيقت اين است که اسلام از آدم(ع) تا خاتم(ص) اسلام متعادل است که ميان رحمت و غضب و نرمي و غلظت جمع کرده است. آيات بسياري بر اين نکته تاکيد دارد. از جمله مهم ترين آيات مي توان به آيه 29 سوره فتح اشاره کرد که مي فرمايد: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ اَشِدَّاء عَلَي الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ؛ محمد، پيامبر خدا و کساني که با او هستند بر کافران سختگيرند و با يکديگر مهربان.

اسلام سنت ها و قوانيني دارد که هرگز تغيير نمي کند و در همه شرايع و مناهج ثابت است و بدل براي آن آورده نمي شود و گاه به گاهي ندارد؛ يعني نه تبديلي است نه تحويلي تا حالي به حالي باشد.(فاطر، آيه 43)

بر اساس آموزه هاي قرآني، اسلام دين خدا است(آل عمران، آيه 19) و هر کسي غيراز آن بپذيرد از او پذيرفته نمي شود.(آل عمران، آيه 85) از اين رو همه پيامبران به اسلام دعوت مي کردند و مسلمان بودند.

اسلام در قالب شرايع و منهاج ارائه شده است(شوري، آيه 13؛ مائده، آيه 48) تا به مقتضيات زمان و مکان توجه داده شود. آخرين شريعت همان است که پيامبر(ص) آورده (جاثيه، آيه 18) تا در قالب اسلام کامل با امامت و ولايت، ساختار و محتوا و مفادش تا قيامت حفظ شود.(مائده، آيه 3)

اين دين اسلام و شريعت پيامبر اکرم(ص) همه ابعاد زندگي را بيان کرده است(نحل، آيه 89). بنابراين، هر گونه نظريه درباره نيازآن به تغيير و تبديل و تحول و کمبود و نقص و مانند آنها باطل بوده و معتقد به آن کافر است.

با توجه به آموزه هاي قرآني مي توان گفت به همان اندازه که اسلام خشونت داعشي و طالباني و بوکوحرامي و ديگر تکفيري ها باطل دانسته و مخالف آموزه هاي صريح قرآن و سنت و سيره معتبر پيامبر(ص) است؛دعوت به اسلام رحماني بدون سنت هايي چون جهاد عليه ظلم و استکبار(نساء، آيه 75)، نيزباطل و مخالف کتاب و سنت است.

به سخن ديگر، خروج از دايره وسط و ميانه و اعتدال و عدالت و نيزافراط و تفريط، از مصاديق اسلام شيطاني و اسلام آمريکايي است. بر همين اساس اسلام رحماني مخالفان جهاد و غليظ بودن نسبت به کفار و منافقان و فتنه گران، چيزي جز اسلام آمريکايي نيست.

روزنامه كيهان، شماره 21124 به تاريخ 15/5/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

پرهیز از دنیا پرستی ، شیوه مقابله با دشمن

در این متن به پرهیز از دنیا پرستی ، شیوه مقابله با دشمن با موضوع دنیا و آخرت پرداخته شده است.
No image

نشانه‌های اهل یقین

در این متن به نشانه‌های اهل یقین با موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن پرداخته شده است.
انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
Powered by TayaCMS