دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت فاعلی

No image
علت فاعلی

كلمات كليدي : علت فاعلي، علت وجود، علت هستي بخش، فاعل الهي، فاعل طبيعي

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از مهم‌ترین اقسام علل، علت فاعلی می‌باشد. از علت فاعلی در کنار علت غایی به علل وجود نیز تعبیر می‌شود. ارسطو مدعی است که پیش از او کسی بدین نوع علت نپرداخته است. خود وی هم در کتاب طبعیت و هم در کتاب مابعدالطبیعه به تفصیل در مورد علت فاعلی بحث کرده است. در دنیای اسلام ضمن تاکید بر علت فاعلی به معنای ارسطویی آن تغییرات معتنابهی در محتوای آن ایجاد شد. اگر در فلسفه ارسطو دست‌کم در ظاهر برای واجب الوجود شأن علت غایی تصویر می‌شد و از علت فاعلی بودن آن سخن به میان نمی‌آمد، در فلسفه اسلامی، علت فاعلی بودن واجب الوجود نیز در دستور کار قرار گرفت و براهین متعددی برای اثبات آن اقامه شد. برهان صدیقین که در نظام فلسفی اسلامی از شاهکارهای فیلسوفان مسلمان به شمار می‌آید، نخستین بار توسط ابن سینا برای اثبات علت فاعلی اقامه شده است. در نظام فکری ارسطویی چیزی‌که در مورد علت فاعلی گفته می‌شد چیزی بیش از علت جمع میان ماده و صورت در اشیای مادی نبود و این همان چیزی است که در فلسفه اسلامی به فاعل طبیعی مشهور است. مانند این‌که نجاری می‌آید با استفاده از ماده چوب، که هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، میز و صندلی می‌سازد. اما در فلسفه اسلامی ضمن پذیرش این نوع علت فاعلی، از علت فاعلی دیگری نیز سخن به میان آمد که آنرا فاعل الهی می‌نامند، در این نوع علت، فاعل نه تنها علت ترکیب میان ماده و صورت و صورت بخشیدن به ماده است، بلکه اصل وجود ماده و صورت را نیز ایجاد می‌کند، افاضه وجود می‌کند و هستی بخش است. همین بحث در مورد مجردات نیز می‌آید؛ یعنی براساس قاعده الواحد، سرانجام وجود تمام مبادی عالیه و مجردات به وجود خداوند باز می‌گردند و همگی از او صادر می‌شوند. زیرا در فلسفه اسلامی در پی منازعات فلاسفه و متکلمان در مورد ملاک احتیاج معلول به علت، فیلسوفان، امکان را به عنوان ملاک احتیاج معلول‌ها به علت معرفی کردند و در تمام ماسوی الله امکان وجود دارد. از سوی دیگر امکان نیز به استوای نسبت به وجود و عدم تعریف می‌شود، در نتیجه تمام ممکنات برای خروج از حد استوا و ورود در دایره موجودات نیازمند فاعل هستی‌ بخش می‌باشند.

البته برای فاعل اقسام مختلف و متعددی برشمرده شده است. فاعل بالطبع، بالقسر، بالتسخیر، بالجبر و نزد متکلمین فاعل بالقصد و در فلسفه مشاء فاعل بالعنایه مورد قبول بود، پس از آن نزد شهاب الدین سهروردی فاعل بالرضا و در حکمت متعالیه فاعل بالتجلی نیز در دایره اقسام فاعل اضافه شد. هریک از این اقسام در مدخل‌های جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

منازل دهگانه اسلام ، در بیان نورانی قرآن

متن سخنرانی منازل دهگانه اسلام ، در بیان نورانی قرآن در موضوع مباحث تفسیری در این بخش قرار دارد.
No image

برخی ویژگی های اهل بهشت در دنیا

در این بخش متن سخنرانی با عنوان برخی ویژگی های اهل بهشت در دنیا در موضوع دنیا و آخرت آورده شده است.
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS