دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نحوه شهادت

No image
نحوه شهادت

نحوه شهادت

درباره شهادت شیخ فتّال و سبب شهادت او چیزى ذکر نشده است امّا روشن است که قاتل او ابوالمحاسن عبدالرزّاق شهاب الاسلام رئیس نیشابور است. عبدالرزّاق که پسر برادر خواجه نظام الملک طوسى و یا برادر اوست، در ایّام جوانى از دوستان ائمه و عالمان و روحانیت بود و به تحقیق در احکام شرع و احادیث نبوى مشغول بوده و جواب اشکالاتى را که درباره دین مى شد پاسخ مى داده است. وى صاحب محراب و محضر درس و مورد اعتماد بوده تا این که سلطان سنجر سلجوقى او را از محراب و مدرسه به وزارت مى کشاند و او را وزیر خود قرار مى دهد و امور شهر را به دست او مى سپارد. وى که انسانى متواضع و متدین بود کم کم در، دربار حکومت تبدیل به انسانى فاسد و داراى صفات زشت چون: بخل و شرب خمر مى شود تا جایى که خود سلطان سنجر سلجوقى، در مرو، به وزیر، معین الدّین ابى نصر احمد کاشى مى گوید، تمام صفات پست را در او مى بینم و این همه بدى از چنین شخصى که از اصحاب درس و تقوا و علم است سزاوار نیست امّا نکته مهم این است که عبدالرزّاق از سال 513 تا 515 حاکم و رئیس نیشابور بود، در حالى که فتّال در سال 508 به شهادت رسیده پس در زمان ریاست عبدالرزّاق نبوده است الاّ این که گفته شود: عبدالرزّاق در زمانى که صاحب محراب و درس بوده فتوا به قتل او داده است و این قبل از ایّام وزارت اوست.

امّا در بعض عبارات آمده است: قتله و هو رئیس النیشابور([22]). سبب قتل او معلوم نیست، در برخى از کتاب هاى تاریخى گفته شده که شیعه بودن او سبب قتل و شهادت او بوده، ظاهراً تبلیغ تشیّع و پافشارى بر آن موجب شهادت او شده است.([23])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

وسوسه های شیطانی وعواقب بد اعمال نامشروع

در این متن به وسوسه های شیطانی وعواقب بد اعمال نامشروع با موضوع شیطان از منظر قرآن و روایات پرداخته شده است.
No image

نعمت هاي مادي

No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

آثار مال حرام در پیوندهای اجتماعی و خانوادگی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان آثار مال حرام در پیوندهای اجتماعی و خانوادگی در موضوع حلال و حرام آورده شده است.
Powered by TayaCMS