دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونگی عبادت كيفی سلمان

No image
چگونگی عبادت كيفی سلمان

حكايت خوبان

برگرفته از: 1- بحارالانوار، ج22، ص317

امام صادق(ع) فرمود: روزي پيامبر اسلام(ص) به ياران خود فرمود: کدام يک از شما تمام روزها را روزه مي دارد. سلمان گفت: من، يا رسول الله. پيامبر(ص) پرسيد: کدام يک از شما تمام شبها را به عبادت مي گذراند؟ سلمان گفت: من يا رسول الله. حضرت پرسيد: آيا کسي هست از شما که روزي يک بار قرآن را ختم کند؟ سلمان گفت: من يا رسول الله.

يکي از حاضران که جواب هاي سلمان را خودستايي و فخرفروشي مي پنداشت، گفت: اکثر روزها ديده ام که سلمان روزه نيست، بيشتر شب را هم مي خوابد و بيشتر روز را به سکوت مي گذراند، پس چگونه هميشه روزه است، و هر شب براي نيايش با خدا بيدار مي ماند و روزي يک بار قرآن را ختم مي کند؟!

پيامبر گرامي(ص) فرمود: ساکت باش! تو را با همسان لقمان چه کار؟! اگر مي خواهي چگونگي اش را از خود سلمان بپرس تا خبر دهد!

سلمان گفت: در ماه سه روز روزه مي گيرم و خداوند فرموده است: هر کس عمل نيکي انجام دهد پاداش ده برابر دارد. از طرف ديگر، روز آخر شعبان را روزه گرفته و آن را به روزه ماه رمضان متصل مي کنم، و هر کس چنين کند، پاداش روزه هميشه را دارد. از رسول خدا شنيدم که فرمود: هر کس با طهارت بخوابد، در ثواب چنان است که تمام شب را عبادت کرده باشد. اما ختم قرآن: رسول خدا(ص) فرمود: هر کس يک بار سوره «قل هوالله» را بخواند، پاداش يک سوم قرآن را دارد و هر کس دو بار بخواند، دو ثلث قرآن را خوانده است، و هر کس سه بار بخواند، گويا قرآن را ختم کرده است، و نيز حضرت فرمود: يا علي! هر کس تو را با زبان دوست بدارد يک سوم ايمانش کامل شده، هر کس با دل و زبان دوست بدارد، دو ثلث ايمان او کامل شده، و هر کس با دل و زبانش دوستت بدارد و با دست هم ياري ات کند، تمام ايمان را به دست آورده است. (1)

روزنامه كيهان، شماره 21724 به تاريخ 26/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان

متن سخنرانی ادلة قبح اعانه بر اثم ورابطه آن با مساله آزادی بیان در موضوع تعاون و بررسی مسأله اعانه بر اثم در این بخش قرار دارد.
No image

حقایق سه گانۀ دنیا ، آخرت ، انسان ، در ظرف مسابقه

متن سخنرانی حقایق سه گانۀ دنیا ، آخرت ، انسان ، در ظرف مسابقه در موضوع دنیا و آخرت در این بخش قرار دارد.
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

آثار مال حرام در پیوندهای اجتماعی و خانوادگی

در این بخش متن سخنرانی با عنوان آثار مال حرام در پیوندهای اجتماعی و خانوادگی در موضوع حلال و حرام آورده شده است.
No image

کسب حلال و پرهیز از حرام، شرط قبولی اعمال

متن سخنرانی کسب حلال و پرهیز از حرام، شرط قبولی اعمال در موضوع حلال و حرام در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS