دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گوساله سامری و طویله اورازان ; نقدی بر یادداشت آقای محمدحسین مهدویان در باب داوری جشنواره فجر

اقای مهدویان در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود که در سایر صفحات هم به کرات تکرار شد، نقدی نه چندان مناسب بر نحوه داوری جشنواره فجر داشت. روش نقد او کمی ما را به فکر وا داشت و هم نتیجه ای که از نقد و داوری خود می گرفت.
گوساله سامری و طویله اورازان ; نقدی بر یادداشت آقای محمدحسین مهدویان در باب داوری جشنواره فجر
گوساله سامری و طویله اورازان ; نقدی بر یادداشت آقای محمدحسین مهدویان در باب داوری جشنواره فجر

اقای مهدویان در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود که در سایر صفحات هم به کرات تکرار شد، نقدی نه چندان مناسب بر نحوه داوری جشنواره فجر داشت. روش نقد او کمی ما را به فکر وا داشت و هم نتیجه ای که از نقد و داوری خود می گرفت. متن زیر پاسخی است به آن یادداشت:

نمی دانم به مکان گوساله سامری چه می گفتند، آن بت طلایی گوساله سان را می گویم؛ اگر به صورتش نگاه می کردی که هیات گوساله داشت لاجرم باید می گفتی جای این گوساله در طویله است و هرجا که آن هست طویله ای بیش نیست، یا اگر به سیرتش که از طلا بود نظر می انداختی لاجرم باید می گفتی که جای این جسم مطلا در جواهرخانه است و  اگر به ساحتش نگاه می کردی، یک بت را می دیدی که خدایگونه  آدمیان سرگشته  را به پرستش خود فرا می خواند. در آن حال باید می گفتی که جای این بت بزرگ که با صدای باد آواز می خواند در بتکده و معبد است. حالا از این کارگردان خوب کشورمان باید پرسید که شما به کدام ساحت جشنواره فجر نظر انداختی که به طویله بودن آن رسیدی ؟ این را از آن جهت می پرسم که لاجرم می دانی سینما می تواند به هیات گوساله سامری دراید.

ما هم به جشنواره و بخصوص جشنواره امسال ایرادها داریم اما بیشتر از آن رو که این جشن سینمای ما به مراسمی فراموشخانه وار می ماند و البته فراموشی هم موهباتی دارد اگر برای تمدد اعصاب باشد. اما این نقد شما به سینما را که ما را  به عنوان منتقد و شما به عنوان یک سینما گر در آن جای داریم، دوست نداریم  که حتی از آن نگرانیم و هراسان. ایا شما نبودی که با فیلمهایتان ما را به مطالعه دقیقتر تاریخ معاصر اشارت دادی و از عجایب روزگار نوی ایران گفتی و حالا وقتی به همان روزها رجوع می کنیم در می یابیم که آن سازمان مخوف در همان سالهای ششصت ، از آن جهت به جنگ خیابانی روی آورد که به گمانش حقش و سهمش در نظام جدید  داده نشده بود؛ از همین جهت بود که دست به سلاح بردند و به ترور مردمان عادی کوچه و خیابان پرداختند, چرا که این مردم بودند که  با رای خود آنان را از نظم جدید به کناری نهاده بودند. اما بی گمان پیش از انکه سران این سازمان، جوانان خام هوادار و اعضای خود را به کشتن مردم وادارند ابتدا انان را متقاعد کردند که اینان که در خیابان اند و هودار نظام ، نه انسان که حیوان اند و این مملکت، نه وطن که طویله ای است و بعد در تحلیل هایشان لابد به این جمله کلیدی رسیدند که« دیگی را که برای من نمی جوشد بگذار..» 

بگذریم. برادر من سیمرغ آنقدرها هم بی ارزش نیست. نامی است برامده از تاریخ ایران، و امروزه نشانی است از سینمای ما و نمادی است از یک جشن ملی که خود یادمان انقلاب است. سینمای ایران را دوست دارم چرا که آن را میراث مردم سرزمینم می دانم. داوری های امسال را البته  دوست نداشتیم. پست اینستاگرامی شما  آزرده خاطرمان کرد.







منبع :فیلمنوشت



این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

نعمت هاي مادي

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
ويژگی‌های امام و امت در جامعه اسلامی در نظرگاه شهيد بهشتی

ويژگی‌های امام و امت در جامعه اسلامی در نظرگاه شهيد بهشتی

جامعه اسلامي از منظر شهيد بهشتي در واقع همان «امت اسلامي» است كه شامل گروهي از انسان‌ها با عقايد مشترك ديني بوده و تابع نظام امامتند.
Powered by TayaCMS