دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آزادى اندیشه وعقیده، چرایى و چگونه

No image
آزادى اندیشه وعقیده، چرایى و چگونه
آزادى اندیشه وعقیده، چرایى و چگونه بحث از ماهیت اندیشه و عقیده ویافتن نقاط افتراق و تفاوت‌هایى میان اندیشه وعقیده واز طرفى بیان آن به زبان ساده که مورد فهم جوانان امروز باشد از آن جهت که مى‌تواند زمینه‌ساز پاسخگویى و رفع بسیارى ابهامات در مورد شبهات وارد شده بر احکام اسلام در مورد پذیرش یا رد یک دین و گرایش به ادیان دیگر واحکام در مورد ارتداد و... مى‌باشد جایگاه بسیار مهمى داشته واهتمام جدى اندیشمندان را مى‌طلبد. این مطلب نیز به گونه‌اى مختصر در پى طرح این موضوع مى‌باشد. مگر انسان از نظر پذیرش عقیده آزاد و مختار نیست وخدا نفرموده :”لا اکراه فى‌الدین “ ؟ اندیشیدن عبارت است از به کار گیرى نیروى عقل براى یافتن حقایق ، از این‌رو اندیشه باید کاملا آزاد باشدتا بتواند به حقیقت دست پیدا کند و این همان چیزى است که اسلام با خطاب‌هایى چون “افلا تتفکرون “ بر آن تاکید واصرار فراوانى دارد . به علاوه اسلام با تقلید کورکورانه ،‌نادانى ، پیروى از هوى‌و هوس و هر چیزى که فکر انسان را در بند کشد واز حرکت آزادانه آن جلوگیرى کند به شدت مبارزه مى‌کند. عقیده عبارت است از باور انسان نسبت به یک حقیقت. ازآنجا که در هر زمینه‌اى حقیقت نمى‌تواند بیش از یک چیز باشد تنها یک باور صحیح است . بنابراین تائید و آزادى همه باورها با هیچ حقیقتى سازگارى ندارد. تمام تلاش اسلام آن است که صحت عقیده خاصى یعنى همان عقیده‌ الهى و توحیدى را ثابت کند.اگر اسلام بگوید انسان‌ها در پذیرش هر عقیده‌اى آزاد و مجازند معنایش این است که اسلام همه عقاید - حتى عقایدمخالف با توحید - را صحیح مى‌داند و این تناقضى آشکار است . بر همین اساس قرآن مى‌فرماید :” ان الدین عندالله الاسلام “ باور انسان عملى اختیارى براى انسان نیست تا منع و تجویز به خودآن تعلق گیرد . براى مثال نمى‌توان گفت : “ فهم فلان مطلب ممنوع است وهیچ کس حق ندارد آن را بفهمد و باور کند.”البته اگر آن مطلب اشتباه است مى‌توان آن اشتباه را با مقدمات ثابت کرد. (آنچه مورد منع یا جواز قرار مى‌گیرد اعمالى است که عقیده انسان راملزم مى‌کند به آنها پایبند باشد. مانند دعوت دیگران به آ‌ن عقیده و قانع کردن مردم براى پذیرش آن یا نوشتن ومنتشر کردن عقیده براى از بین بردن عقاید واعمالى که مخالف با آ‌ن عقیده است. این گونه امورات که قابلیت منع یا جواز را دارد .( )علامه‌طباطبایی، بررسى‌هاى اسلامى ، ج 3) حال با توجه به تفاوت اندیشه وعقیده مى‌توان به تفاوت آزادى در این دو مورد پى برد. شهید مطهرى دراین باره چنین نوشته است: “فرق است میان آزادى تفکر وآزادى عقیده . آزادى تفکر ناشى از همان استعداد انسانى بشر است که مى‌تواند در مسائل بیندیشد . این استعداد بشرى حتما باید آزاد باشد . پیشرفت و تکامل بشر در گروه آزادى است اما آزادى عقیده خصوصیت دیگرى دارد و مى‌دانید که هر عقیده‌اى ناشى از تفکر صحیح و درست نیست. منشاء بسیارى از عقاید یک سلسله عادت‌ها ،تقلیدها و تعصب‌هاست .عقیده به این معنا نه تنها راهگشا نیست که به عکس نوعى انعقاد اندیشه به حساب مى‌آید. یعنى فکر انسان درچنین حالتى به عوض اینکه باز وفعال باشد بسته ومنعقد شده است ودر اینجاست که آن قوه مقدس تفکر به دلیل این انعقاد و وابستگى در درون انسان اسیر و زندانى مى‌شود. آزادى عقیده درمعناى اخیر نه تنها مفید نیست بلکه زیانبارترین اثر را براى فرد و جامعه به دنبال دارد آیا در مورد انسانى که یک سنگ را مى‌پرستد باید بگوییم چون فکر کرده وبه طور منطقى به اینجا رسیده ونیز به دلیل اینکه عقیده محترم است پس بایدبه عقیده او احترام بگذاریم وممانعتى براى او در پرستش بت ایجاد نکنیم یا باید کارى کنیم که عقیده و فکر او رااز اسارت این عقیده آزاد کنیم‌. یعنى همان کارى را بکنیم که ابراهیم خلیل‌الله کرد.” بنابراین گذشته از اینکه اصولا عقیده در ذات وماهیت خود اکراه پذیر نیست آئین اسلام که طرفدار منطق، استدلال و گفتگو است نمى‌تواند طرفدار روش اکراه واجبار در عقیده باشد. عقیده نیز خود داراى دسته‌بندى‌هایى است چرا که عقیده امرى است که با ذهن ،روح وروان انسان پیوند خورده . لذا عقیده از نظر خاستگاه گونه‌هاى مختلفى مى‌یابد. زیرا ممکن است نتیجه اندیشه و برهان باشد یا نتیجه و هم وخیال یا بازتاب عادت‌ها وغیرآن. عقیده از لحاظ مطابقت با واقع نیز به درست ونادرست تقسیم مى‌شود . زیرا ممکن است از امرى خرافى وریشه گرفته از تلقین‌ها واوهام رایج زمان برخاسته باشد یا کاملا جنبه تقلیدی،‌احساسى یا عاطفى داشته باشد. عقیده حتى ممکن است ضدارزش هم باشد. یعنى به امورى معتقد شود که جنبه ارزشى ندارد. چنان که بسیارى از مردم جهان عقیده دارند که ماده یا انسان یا طبیعت اصیل است . گروهى انسان را هیچ وپوچ مى‌دانند و نیهیلیسم را مى‌پذیرند یا برخى او را حیوانى مدرن مى‌خوانند.حال با ذکر این مصادیق وانواع عقاید و بررسى مقدمات ذکر شده واضح است که تفاوت میان آزادى اندیشه وآزادى عقیده امرى مقبول است که در همه مکاتب حتى اگر به ظاهر مخالف آن باشند پذیرفته شده و مورد تائید است .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS