دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آزمون بینایی Vision test

No image
آزمون بینایی Vision test

كلمات كليدي : آزمون بينايي، مقياس اسنلن، آزمون سولزر، آزمون ايشي هارا، روان سنجي

نویسنده : طيبه خلج

مردم برای موفقیت در شغل و حرفه خود، نیازمند توانایی حسی خوب مربوط به آن اندام یا لااقل بخشی از کارکردهای آن می‌باشند. یکی از این توانایی‌ها، حس بینایی است. برای سنجش توانایی‌های مربوط به حس بینایی، آزمون‌های متعددی طراحی شده است که هر کدام، یک توانایی خاص را اندازه‌گیری می‌کنند. بعضی از این آزمون‌ها به منظور سنجش توانایی‌های حسی کارکنان سازمان‌ها، در دو مرحله قبل از استخدام و در طول خدمت انجام می‌گیرند. از آنجا که توانایی‌های حسی در طول زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابند، نتایج این آزمون‌ها می‌تواند منجر به مراجعه به پزشک و بازیابی سلامت و توانایی حسی فرد در صورت کاهش آنها شود. در بعضی موارد نیز نتایج این آزمون‌ها منجر به تغییر شغل فرد می‌گردد که جهت جلوگیری از کاهش خدمات و به‌خصوص سوانح کار، ضرورت پیدا می‌کند.[1]

مقیاس اسنلن، نمونه‌ای از آزمون‌های ویژه اندازه‌گیری دقت بینایی است. دقت بینایی 20/20 به این معنا است که، شخص می‌تواند مثل فردی که چشم عادی و سالم دارد ردیفی از حروف را از فاصله 6 متری بخواند. دقت بینایی 40/20 این معنا را دارد که، شخص می‌تواند از فاصله 6 متری حروفی را بخواند که درشتی آنها در حدی است که یک فرد عادی آنها را از فاصله 40 متری می‌خواند. در این مورد دقت بینایی شخص پایین‌تر از سطح بهنجار است. دقت بینایی 10/20 نمونه‌ای از دقت بینایی در سطحی بالاتر از بهنجار است و این معنا را دارد که، شخص می‌تواند از فاصله 6 متری چیزی را بخواند که یک فرد عادی فقط از فاصله 3 متری قادر به خواندن آن است. به این ترتیب، دقت بینایی بر حسب عملکرد یک فرد عادی اندازه‌گیری می‌شود.[2]

این تست از یک صفحه سفید تشکیل شده که تعدادی حروف انگلیسی با درشتی و ضخامت متفاوت به رنگ سیاه روی آن نوشته شده است. از آزمودنی خواسته می‌شود که از فاصله 7 متری، این حروف را هر بار با یک چشم بخواند. اندازه ریزترین حروفی که قادر است بخواند و همچنین فاصله او از صفحه که در اینجا ثابت است، معیار قدرت آزمودنی از لحاظ دقت و طرح‌بینی است.

آزمون سولزر، نمونه دیگری از آزمون‌های بینایی است. این تست برای سنجش بینایی افراد بی‌سواد به‌کار می‌رود. این تست متشکل از چند حلقه می‌باشد که قسمتی از آنها در جهات مختلف بریده شده است. آزمودنی باید بتواند جهت کمان‌ها را مشخص نماید.[3]

آزمون‌های کوررنگی، نوع دیگری از آزمون‌های بینایی هستند. در این آزمون‌ها معمولا آزمودنی باید عددی را که با نقطه‌های رنگارنگ بر روی زمینه‌ای مرکب از نقطه‌های رنگارنگ نوشته شده، بخواند. رنگ‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند تا افرادی که نقص‌های گوناگونی از لحاظ تشخیص رنگ دارند، دچار اشتباه شوند. آزمون ایشی‌هارا، یکی از این آزمون‌هاست. این آزمون مخصوص سنجش قدرت تمیز رنگ‌هاست. با این آزمون مبتلایان به کوررنگی ناقص و کوررنگی کامل معلوم می‌گردند. آزمون ایشی‌هارا، تشکیل شده است از یکسری کارت با لکه‌های پراکنده رنگی که در وسط، عددی را نشان می‌دهد. افراد سالم قادر به خواندن این اعداد می‌باشند، در صورتی که افراد مبتلا به کوررنگی نمی‌توانند این اعداد را بخوانند. برای آزمون افراد بی‌سواد به جای اعداد از خطوط استفاده شده است.[4]

برای سنجش توانایی ادراک عمق، از دستگاه استریوسکوپ که توسط بروستر ـ هولمز ساخته شده است استفاده می‌شود. این آزمون بر این اساس است که آزمودنی در صورت سالم بودن، از پشت این دستگاه دو حرف F و L را منطبق بر هم و به‌صورت E می‌بیند، اما چنانچه مبتلا به لوچی چشم باشد دو حرف را مجزا و دور از هم مشاهده می‌کند. دستگاه استریوسکوپ پولفریک و همچنین دستگاه دیپلوسکوپ رمی نیز به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.[5]

مقاله

نویسنده طيبه خلج

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS