دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آزمون تکمیل جمله Sentence completion test

No image
آزمون تکمیل جمله Sentence completion test

كلمات كليدي : آزمون جملات ناتمام، آزمون هاي فرافكن، آزمون برگ جمله هاي ناتمام راتر، روان سنجي

نویسنده : منيره دانايي

آزمون تکمیل جمله(SCT)، مستقیما از آزمون تداعی کلمات مشتق شده است. اساس کار در این نوع آزمون‌ها به این صورت است که جمله ناقصی را به آزمودنی می‌گویند و از او می‌خواهند که آن را تکمیل کند. این آزمون‌ها برای ارتباط دادن تداعی‌های آگاهانه آزمودنی به زمینه‌هایی که روان‌شناس علاقه‌مند بررسی آن‌ها است، طرح‌ریزی شده است.[1]

این آزمون‌ها معمولا از ٧٥ تا ١٠٠ جمله ناتمام نظیر دلم می‌خواهد ...، گاهی آرزو می‌کنم ...، تشکیل می‌شود که از آزمودنی خواسته می‌شود با کلمات خود آنها را تکمیل کند. غالبا در این آزمون‌ها از فشار زمانی نیز استفاده می‌شود. بدین معنی که از آزمودنی خواسته می‌شود اولین مطلبی را که به ذهنش می‌رسد، بنویسد. در بعضی موارد، آزمون به صورت شفاهی اجرا می‌شود مانند روش تداعی واژه‌ها. جملات ناتمام از نظر ابهام متفاوت هستند و بعضی از آنها به عنوان یک محرک فرافکن عمل می‌کنند، مانند گاهی من ... و بعضی نیز به یک پرسش ایجاب‌کننده واکنش مستقیم شباهت دارند، مانند بزرگترین ترس من این است که ... .[2]

ریشه سنجش شخصیت براساس روش جمله‌های ناتمام را می‌توان در پژوهش‌های ابینگهاوس[3] در آغاز قرن بیستم یافت. کاربرد این آزمون‌ها و تعبیر و تفسیر نتایج آنها در مقایسه با آزمون‌های تداعی کلمات آسان‌تر می‌باشد. کسانی که در اجرای آزمون‌های تکمیل جملات تجربه دارند، معتقدند که نتایج حاصل از آنها قابل مقایسه با نتایج حاصل از آزمون‌های رورشاخ[4] و آزمون اندریافت موضوع T.A.T[5] است. انواع و اقسام زیادی از این نوع آزمون‌ها در کشورهای مختلف رایج است که در میان آنها کار جولیان راتر[6] و همکارانش دارای اهمیت خاصی است. این آزمون که تحت عنوان برگ جمله‌های ناتمام راتر[7](RISB) معروف است به بهترین روش استاندارد شده است و در نوع خود دارای عینی‌ترین و دقیق‌ترین روش نمره‌گذاری است. به همین دلیل این آزمون در مقایسه با سایر آزمون‌های فرافکن جمله‌های ناتمام، بیشترین کاربرد را دارد. آزمون راتر را می‌توان یک آزمون فرافکن نیمه‌ساخت‌یافته تلقی کرد. زیرا ماده‌های آن شامل بخش آغازین جمله‌هایی است که آزمودنی باید آنها را به صورت یک اندیشه کامل درآورد.[8]

همانند سایر آزمون‌های فرافکن، فرض بنیادین این آزمون آن است که آزمودنی‌ها آرزوها، تمایلات، ترس‌ها و نگرش‌هایشان را به جمله‌هایی که می‌سازند، فرافکنی می‌کنند. با وجود این، آزمون جمله‌های ناتمام از برخی جهات با دیگر آزمون‌های فرافکن متفاوت است. در حالی که در آزمون‌های رورشاخ و آزمون اندریافت موضوع(T.A.T) به سبب ابهام در لکه‌ها یا تصویرها، آزمودنی‌ها از اینکه چه چیزهایی را درباره خصایص شخصیتی خود ابراز می‌دارند، به‌ندرت آگاهند. پاسخ‌دهندگان به آزمون راتر درباره نگرش‌ها، احساسات و ترس‌هایشان که در قالب جمله‌ها بیان می‌کنند، آگاهی بیشتری دارند. تفاوت دوم به هدف آزمایش مربوط است. سایر ابزارهای فرافکن برای آشکار کردن اطلاعاتی درباره ابعاد عمیق‌تر شخصیت تدوین شده‌اند، در حالی که RISB و دیگر روش‌های جمله‌های ناتمام برای غربال کردن افراد از نظر سازگاری عاطفی تدوین شده‌اند. آزمون RISB دارای ٤٠ ماده است که هر ماده به صورت یک جمله ناتمام است و آزمودنی باید با استفاده از مقدمات مطرح‌شده در جمله آن را کامل کند. چند نمونه از سوالات این آزمون به این صورت می‌باشد:

· من دوست دارم ...

· خوش‌ترین اوقات ...

· می‌خواهم بدانم ...

· در خانه‌ام ...

· متاسفم از اینکه ...

· هنگام خوابیدن ...

· پسرها ...

· بهترین ...

یکی از ویژگی‌های جالب این آزمون، سهولت اجرای آن است. این آزمون را هم می‌توان به صورت فردی و هم به صورت گروهی اجرا کرد و اجرای آن به آموزش خاص نیاز ندارد. برخلاف بسیاری از آزمون‌های جمله‌های ناتمام، RISB از یک روش نمره‌گذار منظم و دقیق پیروی می‌کند. پژوهش‌های انجام شده در مورد این آزمون نشان داده است که پایایی نمره‌گذاری آن توسط ارزشیابان مختلف، بالاست. در نمره‌گذاری آزمون برحسب محتوای جمله‌های کامل‌شده به هر سوال نمره‌ای بین صفر تا شش داده می‌شود. پاسخ‌ها برحسب درجه تعارض بیان شده، میزان خوش‌بینی ابراز شده، طول پاسخ‌ها، حذف‌ها و کیفیت کلی پاسخ‌ها نمره‌گذاری می‌شوند. پس از جمع کردن نمره‌های ماده‌های آزمون، شاخصی برای سازگاری کلی هیجانی به دست می‌آید. بسیاری از روان‌شناسان بالینی علاوه بر تفسیر این نمره‌ها، با استفاده از تفسیر محتوای پاسخ‌های آزمودنی‌ها سعی می‌کنند بینش بیشتری در مورد حوزه‌های عمده مشکلات آنان به دست آورند. تحقیق انجام شده توسط گلدبرگ نشان داده است که آزمون RISB در مورد دانشجویان دانشگاه و افراد بزرگسال دیگر نسبت به سنجش ناسازگاری هیجانی ابزار نسبتا حساسی است. این آزمون به دلیل سهولت و سرعت اجرا، عینیت نمره‌گذاری، روایی و اعتبار قابل قبول نسبت به بیشتر آزمون‌های فرافکن برتری دارد.[9]

مقاله

نویسنده منيره دانايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
Powered by TayaCMS