دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضرورتها و راهکارهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را یادآور شد و ضمن تشریح آسیبهای نظری، عملی و مدیریت تبلیغ، بر چگونگی شکل گیری روش تبلیغ به منظور تأثیر گذاری تأکید کرد و گفت: رفع نواقص در شبکه بزرگ تبلیغ به حضور گسترده نسل جوان منتهی می شود.
No image
آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است
حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و همچنین روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تبلیغ دینی جزو اصول اولیه و مورد پذیرش ما در فعالیتهای فرهنگی درون کشور است که یکی از شاخها های مهم فعالیتهای فرهنگی و شاخه های فعالیتهای فرهنگی است. وی افزود: در فعالیت فرهنگی جهان امروز که عصر ارتباطات نام گرفته تعامل و ارتباط فرهنگ دینی بسیار حائز اهمیت است، زیرا به نظر می رسد بشریت از عدم ارتباط صحیح با مکتب وحی و عدم ایمان صحیح در زندگی فردی خود رنج می برد. اگر فعالیت ناب فرهنگی دینی صورت گیرد و ما بتوانیم جوان و نوجوان را در درون مرز و دیگر انسانها را در برون مرزها به سمت پیام بلند اسلام در جهان بینی در ایدئولوژی در رفتارهای فردی و اجتماعی در ارتباط خود و خالق، خود و طبیعت، خود و دیگران، ارتباط انسانها با ماوراء و موجودات مجرد سوق دهیم و این ارتباطها را فراهم کنیم، می توان انتظار داشت رفتار فردی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می گیرند. وی با اشاره به تمایز رویکرد انسان مؤمن با فردی که ارتباط خالصانه با خداوند ندارد، اظهار داشت: انسانی را تصور کنید که صبح پیش از حرکت به محل کار خود نماز صبح را ادا کرده و در محضر حق سر سجده گذاشته و عبودیت خود را ثابت کرده است. این اثبات بندگی تفاوت حرکت روزانه او با فردی را روشن می کند که چنین کاری انجام نمی دهد و ارتباط خالصانه ای با خداوند ندارد. حجت الاسلام خاموشی، سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از سازمانهای مهم که در عرصه تبلیغ دین فعالیت می کند توصیف و ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند فرهنگ ناب اسلامی را به جامعه عرضه کرده، جامعه جویای فرهنگ را سیراب و تشنگی آن را فرو بنشاند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر تشریح آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی یادآور شد: آسیب ها را می توان به سه بخش علمی، نظری و مدیریتی تقسیم کرد. در بخش نظری اگر ما تفکر ناب را درک نکنیم یا برای ترویج فکر ناب اقدام نکنیم، اندیشه ها جهت نمی یابند، نمی توان با چشم بستن از علوم الهی و تفکر اندیشمندان در طول تاریخ اسلام بخواهیم به فهم اسلام برسیم. وی افزود: به طور حتم باید مفاهیم اسلام را کسانی مطرح کنند که با مکتب وحی ارتباط دارند. ما در درجه اول به خدمت پیامبر عرضه می کنیم که جان ما را سیراب کند. خدمت ائمه طاهرین عرضه می کنیم چرا که آنها معصوم بوده و علم لدنی آنها از ناحیه خداوند متعال بوده است. در زمان غیبت امامان معصوم، به علمای دارای تعریف درست از دین رجوع می کنیم که این تفکر درست را از آنها دریافت کنیم. حجت السلام سید مهدی خاموشی در بخش آسیبهای تصریح کرد: در بررسی این آسیبها باید این پرسشها را از خود بپرسیم که چقدر توانستیم اخلاق اجتماعی مورد پذیرش اسلام را در جامعه بسط و گسترش دهیم. چقدر توانستیم رفتار عبادی صحیح در جامعه را توسعه دهیم و چقدر توانستیم از آسیبها و گناه های فردی و اجتماعی جلوگیری کرده و افراد را نگهبان خود قرار دهیم تا در مقابل آسیبها بتوانند خود حفظی داشته باشند و این امر همان مفهوم تقوا است. چقدر توانستیم جامعه را به سوی تقوا و ورع سوق دهیم اگر جامعه ای دارای تربیت دینی خوب باشد همان نقطه مطلوب ما در بحث توسعه فرهنگ دینی شکل می گیرد. دکتر خاموشی به عنوان بخشی از آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی آسیبهای مدیریتی را متذکر شد و گفت: برای مثال مشخص نیست هر خطیبی این توانایی را داشته باشد که مخاطب را به خود جلب کند و مشخص نیست که هر مبلغی با هر فن بتواند مخاطب را به خود جذب کند. شکل تبلیغ بسیار مهم است اگر نواقص را در شبکه بزرگ تبلیغ مرتفع نکنیم مجلس بی رونق می شود، حضور نسل جوان کمتر می شود. امرز مخاطبین ما در مجالس و محافل مذهبی اغلب دارای سطح سواد بالایی هستند مبلغین نیز باید دارای سطح سواد بالایی باشند و از لحاظ مطالعات برای همان سخنرانی مخصوص باید پیشینه مطالعاتی خوبی داشته باشد تا کلامی که از روی علم و پژوهش عرضه می شود کاملا از کلامی که از روی علم و پژوهش نیست قابل تشخیص باشد . وی تصریح کرد: آسیبهای شبکه تبلیغی بسیار گسترده است و این موارد تنها بخشی از آنها است. در آسیبهای مدیریتی همچنین باید آسیبهای شبکه تبلیغ را شناسیایی کرده و کم کم به رفع این آسیبها در شبکه سنتی تبلیغ و شبکه مدرن بپردازیم. برای مثال در فضای تبادل اطلاعات باید پالایش این فضا را در مدیریت کلان اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. مسلما هر ایرانی راضی نمی شود که فرزندش به هر فضای نامیمون و نامبارکی بتواند سرکشی کند و از اطلاعات چنین فضایی بهره برداری سوء بکند. بنابراین مطالبه اجتماعی است که به پالایش فضای تبادل اطلاعات بپردازیم. حجت الاسلام خاموشی تأکید کرد که جدا از منظر آسیب شناسی باید تولید محتوا را نیز در نظر داشته باشیم تولیدی که اغنا و جوانی مخاطب را در پی داشته باشد. وی اظهار داشت: باید بپذیریم که اگر تولید محتوایی کردیم که مخاطبین زیادی به آن مراجعه نمی کنند باید روش و فضای تولید را تغییر داده و فضا و نوع شبکه اطلاعات کافی و وافی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر درستی مدیریت فضای تبادل اطلاعات را انجام دهیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در ارزیابی نقش سازمان تبلیغات اسلامی در چند سال اخیر به ویژه از زمانی که عهده دار ریاست سازمان شده است، گفت: نمره سازمان تبلیغات را باید اولیاء الهی بدهند چرا که ما در مسیر تبلیغ دین تلاش و فعالیت می کنیم. ثانیاً اندیشمندان، متفکرین و مسئولیت مافوق ما که علت نصب ما از سوی آنها بوده باید به ارزیابی فعالیتهای سازمان بپردازند. وی همچنین گفت: به تازگی شورای انقلاب فرهنگی ارزیابی از سازمان بر مبنای برنامه سوم توسعه ارائه داد. این گزارش دربرگیرنده نقاط اوج و نقاط قابل تذکری درباره سازمان بود که امیدواریم تذکرات را به سرعت انجام داده و هر شش ماه یکبار گزارشی را به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم تا نقاط قابل تذکر ما نیز مرتفع شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
Powered by TayaCMS