دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارکان فرعی شورای امنیت و شورای اقتصادی و اجتماعی

No image
ارکان فرعی شورای امنیت و شورای اقتصادی و اجتماعی

سازمان ملل، شوراي امنيت، شوراي اقتصادي و اجتماعي، عمليات حفظ صلح، كميته ستاد نظامي، علوم سياسي

نویسنده : فاطمه امانی توانی

یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد، شورای امنیت است و مطابق ماده 24منشور سازمان ملل مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد.برای آن‌که شورای امنیت بتواند به نحوی مطلوب این وظیفه اصلی را انجام دهد به ناچار باید از دستگاه‌های فرعی دیگر کمک بگیرد. در ماده 29 منشور سازمان ملل نیز به این امر تصریح شده، مطابق این ماده، شورای امنیت می‌تواند هرگونه سازمان‌های فرعی را که برای انجام وظایف خود لازم می‌داند تاسیس نماید و این ارکان فرعی باید تحت نظارت شورای امنیت به وظایف خود عمل کنند.بعضی از این ارکان مانند کمیته ستاد نظامی در منشور سازمان ملل پیش‌بینی شده و برخی دیگر از این ارکان مانند کمیسیون خلع سلاح از طرف مجمع عمومی ایجاد گردیده و دسته سوم از این ارکان و نهادها توسط خود شورای امنیت به وجود آمده که در ذیل به بررسی ارکان فرعی شورای امنیت و در ادامه نیز به بررسی ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی می‌پردازیم.

عملیات حفظ صلح ملل متحد

سازمان ملل در کوششی به منظور حفظ بقای خود و همین‌طور در پی رسالت اصلی‌اش، یعنی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این عملیات را شکل داد،[1]و به دنبال آن «هیأت ناظر بر صلح»برای اعزام بازرسان و هیأت‌های نظارت بر صلح در هنگام بحران‌های بین‌المللی شکل گرفت.[2]

بر اساس منشور سازمان ملل متحد تنها در یک مورد آن هم در اجرای ماده 42منشور می‌توان از نیروی نظامی استفاده کرد و استفاده از نیروی نظامی باید مطابق با مواد منشور سازمان باشد.[3]

نیروهای حافظ صلح برای انجام عملیات خود به شیوه‌های زیر عمل می‌نمایند:

1. حقیقت‌یابی و تدوین گزارش؛

2. نظارت؛

3. سرپرستی؛

4. جداسازی نیروها؛

5. کمک در حفظ نظم و قانون؛

6. برقراری صلح؛[4]

در برپایی عملیات حفظ صلح اعم از هیأت‌های ناظر و نیروهای حافظ صلح باید از اصول زیر پیروی کنند:

1. رضایت دول میزبان طبق ماده 2 از فصل 7 منشور؛

2. برپایی عملیات از سوی شورای امنیت و حمایت مستمر آن؛

3. عدم توسل به زور؛

4. بی‌طرفی.[5]

مهم‌ترین وظایفی که تاکنون این نیروها بر عهده داشته‌اند شامل وظایفی مثل، نظارت بر آتش بس و تضمین آن، ایجاد مناطق حایل، حفظ نظم و قانون، جلوگیری از منازعات‌ داخلی، برگزاری همه‌پرسی و انتخابات مجلس مؤسسات، بازگرداندن تبعیدیان و پناهندگان به وطن خود و نظارت بر رعایت حقوق بشر‌ است.[6]

کمیته ستاد نظامی

طبق ماده 47 منشور سازمان ملل متحد کمیته ستاد نظامی برای اهداف ذیل تشکیل شده است:

1. برای راهنمایی و کمک به شورای امنیت درباره کلیه مسائل‌ مربوط به نیازمندی‌های نظامی، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و فرماندهی نیروهای مسلح که در اختیار شورا قرار داده شده است.

2. کمیته ستاد نظامی مرکب خواهد بود از رؤسای ستاد اعضای دائم شورای امنیت یا نمایندگان آنها.

3. کمیته ستاد نظامی تحت نظر شورای امنیت، مسئول هدایت استراتژیکی نیروهای مسلحی است که در اختیار شورای می‌باشد.

4. کمیته ستاد نظامی می‌تواند با اجازه شورای امنیت و پس از مشورت با سازمان‌های منطقه‌ای مربوطه کمیته‌های فرعی منطقه‌ای تاسیس نماید.[7]

کمیسیمون خلع سلاح

این کمیسیون در تاریخ 11ژانویه 1952م توسط مجمع عمومی ایجاد شد که تحت نظر شورای امنیت انجام وظیفه می‌کند وظیفه این کمیسیون مطالعه و تهیه پیشنهادات در خصوص موارد زیر است:

1. پیشنهاداتی که در خصوص تحدید و تقلیل تدریجی کلیه قوای نظامی کشورها باشد.

2. پیشنهاداتی که شامل نابود کردن کلیه سلاح‌های جنگی خطرناک باشد.

3. پیشنهاداتی که به منظور نظارت دقیق انرژی اتمی و منع استعمال آن در جنگ و استفاده از آن در راه صلح باشد.

این کمیسیون باید مرتباً گزارش کار خود را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تسلیم نماید و برای پیشرفت کار خود دو کمیته فرعی ایجاد نموده است:

کمیته شماره یک: مامور مطالعه و تنظیم مقررات مربوط به قوای نظامی کشورها و از بین بردن سلاح‌های خطرناک است.

کمیته شماره دو: مامور نظارت بر قوای نظامی کشورها از جمله سلاح‌های اتمی است.[8]

سایر سازمان‌های وابسته به شورای امنیت

طبق ماده 29 منشور ملل متحد، شورای امنیت می‌تواند هرگونه ارکان فرعی که برای انجام وظایف خود لازم می‌داند ایجاد نماید. ماده 28 نظامه‌نامه داخلی منشور نیز می‌گوید که شورای امنیت می‌تواند برای یک موضوع خاص، یک مخبر، یک کمیسیون یا یک کمیته مخصوصی انتخاب کند؛ که شورای امنیت با استفاده از این اختیار، عده زیادی کمیسیون و کمیته انتخاب کرده است که برخی از آنها دائمی و برخی دیگر موقت هستند، که بعد از رسیدگی به یک موضوع منحل می‌گردند.

1- کمیته‌های دائمی: شامل دو کمیته می‌باشد:

· کمیته متخصصین: وظیفه آن اظهارنظر نسبت به نظام‌نامه داخلی و طرز عمل در شورای امنیت است و هرگونه مطلبی که از طرف شورا بدان مراجعه شود رسیدگی می‌کند.

· کمیته قبول اعضاء جدید: رسیدگی به کلیه تقاضاهای عضویت در سازمان ملل متحد از سوی کشورهایی که عضو سازمان نیستند.

2- کمیته‌ها و کمیسیون‌های موقت: که این کمیته‌ها در مواقع ضروری تشکیل و بعد از خاتمه کار منحل می‌گردند ولی بعضی از آنها هنوز منحل نشده‌اند که عبارتند از:

· کمیسیون سازمان ملل متحد برای اندونزی.

· کمیته ستاد ملل متحد در سازمان نظارت متارکه جنگ در فلسطین.

· نمایندگی سازمان ملل متحد در هند و پاکستان.[9]

ارزیابی دقیق از عملکرد تک تک این ارکان کاری دشوار و نیازمند مطالعه و بررسی دقیق می‌باشد. اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت با توجه به ماهیت نظام ملل متحد و نقش قدرت‌های بزرگ نمی‌توان از این ارکان انتظار زیادی داشت ولی با وابستگی متقابل بیشتر کشورها به هم و مسائل و مشکلات جهانی این ارکان می‌توانند، در جهت پیشرفت و توسعه دولت‌ها و سازمان‌ها عمل کنند. بنابرین گسترش نظام بین‌الملل بیشتر از طریق ارکان فرعی صورت می‌گیرد و این ارکان سهم زیادی در اجرای مقاصد و اصول منشور ملل متحد دارند، در واقع مسائلی مانند، توسعه، افزایش جمعیت، آلودگی محیط زیست و مسائلی دیگر از این قبیل بیشتر همکاری‌های بین‌المللی را می‌طلبد، که این ارکان با توجه به تنوع و گستردگی خود می‌توانند نقش مهمی را در تحولات جهانی داشته باشند.

ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی

طبق ماده 68منشور سازمان ملل، این شورا می‌تواند کمیسیون‌های برای مسائل اقتصادی، اجتماعی، ترویج حقوق بشر و هرگونه کمیسیون‌های دیگری که برای اجرای وظایف‌اش ضروری باشد تاسیس کند.[10]

ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد شامل موارد زیر است که عبارتند از: نه کمیسیون کارکردی شامل: کمیسیون آمار، کمیسیون جمعیت و توسعه، کمیسیون توسعه اجتماعی، کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون مربوط به موقعیت زنان، کمیسیون مواد مخدر، کمیسیون پیش‌گیری از جرایم و عدالت کیفری، کمیسیون علوم و تکنولوژی برای توسعه و کمیسیون توسعه پایدار.

پنج کمیسیون منطقه‌ای شامل: کمیسیون اقتصادی برای آفریقا (مستقر در آدیس‌آبابا، اتیوپی)، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (مستقر در بانکوک، تایلند)، کمیسیون اقتصادی اروپا (مستقر در ژنو و سوئیس)، کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و منطقه کاراییب (مستقر در سانتیاگو، شیلی)، کمیسیون اقتصادی آسیای غربی (مستقر در اردن).

چهار کمیته دائم شامل:کمیته برنامه و هماهنگی، کمیسیون اسکان بشری، کمیته منابع طبیعی، کمیته سازمان‌های غیر دولتی و گروه کارشناسان بین‌الدولی در زمینه استانداردهای بین‌المللی حسابداری و گزارش‌دهی، و شماری ارگان کارشناسی پیرامون موضوعاتی از قبیل برنامه‌ریزی توسعه، منابع طبیعی، منابع جدید و تجدیدشدنی انرژی برای توسعه و حقوق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌باشد.[11]

مقاله

نویسنده فاطمه امانی توانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
گزارش یک وضعیت بغرنج ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

گزارش یک وضعیت بغرنج ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

«واقعیت همیشه خلاق تر از تخیل است» این قانونی است که مستند سازان به حقانیتش ایمان دارند. این کلید خلق ماجرای نیمروز و جذابیت های آن است. تعهد به واقعیت در حد اقتضائات سینما باعث شده ما با فیلمی روشمند مواجه باشیم. این فیلم با آنکه بر فرم مستند گونه اش اصرار دارد، اما قواعد ژانر را هم در دل خود حفظ میکند.
Powered by TayaCMS