دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از وظایف معلمی

No image
از وظایف معلمی

از وظايف معلمي

مینا شریف زادگان

معلمین از جمله افرادی هستند که بزرگترین نقش و تاثیر را در فرد ایفا می‌کنند. در واقع معلمین به عنوان یکی از الگو‌ها و اسوه‌های زندگی کودکان و جوانان هستند. معلمین با مقام والایی که دارند بزرگترین نقش را در تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان مملکت دارند و حقاً رسالت بزرگی بر دوش دارند، معلمین هستند که چون شمع می‌سوزند و به دیگران روشنی می‌بخشند و همین معلمین هستند که به قول حضرت امام باقر(ع) کار نافعی که دارند بر هفتاد هزار عابد فضیلت دارند. چرا که ایشان علاوه بر یاد دادن علم و دانش، اصول اخلاقی و انسانی و روش زیستن را به افراد می‌آموزند و باعث می‌شوند تا جامعه مسیر درستی و راستی را در پیش گرفته و به سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی نایل شود. معلم خوب و شایسته دارای خصوصیات و ویژگی هایی است که بدون آن خصوصیات نمی‌تواند معلم موفقی باشد.‌

معلم بایستی از نظر علم و عمل، دیانت، تقوی، حسن و خلق و دیگر فضایل اخلاقی سرآمد همگان بوده و برای محصلین الگو و سرمشق باشد والّا نمی تواند در دانش آموزان اثر مثبت داشته باشد، معلمین بزرگترین مقام را دارند، اگر مقام خود را درک کنند و خود را بسازند و اسباب این بزرگی را فراهم آورند.‌

نقش پذیری شاگردان از معلم در حدی است که همواره معلمان به عنوان یکی از الگوهای زندگی دانش آموزان هستند. خواجه عبدالله انصاری به همان قسم که دود را دلیل بر وجود آتش وخاک را اثر وزش باد می‌داند، شاگرد و همه کیفیات روحی و رفتار او را اثر مستقیم شخصیت معلم می‌داند و می‌گوید: دود از آتش نشان ندهد و خاک از باد، که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد.‌

یکی دیگر از وظایف معلم این است چیزی که نمی داند را صریحاً اقرار کند که نمی داند. چرا که از علم است همین که کسی نمی داند بگوید نمی دانم. بنا به فرمایش حضرت علی(ع) هر کس و بخصوص معلمین نباید «قول لاادری» را فراموش کنند، یعنی در برابر سئوالی که پاسخ آن را نمی‌دانند این شجاعت را داشته باشند که بگویند نمی‌دانم. حضرت علی(ع) در این مورد می‌فرماید: من ترک قول لاادری اصیت مقاتله. و این گفتن نمی دانم نه تنها از شخصیت علمی و مقام معلم نمی‌کاهد بلکه او را بالامی برد. تنها افرادی که دعوی علمی دارند و می‌ترسند از دید مردم و شاگردان سقوط کنند همواره در جوش و خروشند و اینان فاقد بهره علمی و تقوی هستند. ‌ابن جوزی یکی از خطبای معروف، روزی بالای یک منبر سه پلّه ای بود، ظاهراً زنی آمد و مسئله ای پرسید، گفت نمی دانم. گفت اگر نمی دانی چرا سه پله بالارفته ای. ابن جوزی گفت این سه پله را بالارفتم برای آن چیزهایی که می‌دانم و شما نمی دانید و اگر برای چیزهایی که نمی‌دانم می‌خواستند برایم منبر درست کنند می‌بایستی منبری درست کنند که تا کره ماه بالابرود. شیخ انصاری از علمای بزرگ است به طوری که درباره ایشان گفته اند هر چه از ایشان بپرسی می‌داند، ولی گاهی مسئله شرعی از ایشان می‌پرسیدند، با آن مقام علمی اش بلند می‌گفت نمی دانم، تا مخصوصاً شاگردانش نیز بفهمند که اعتراف به ندانستن ننگ نیست.‌ معلم باید کارش و وظیفه اش را خالص و برای خدا انجام دهد و بی تکلف و ساده و در خور فهم سخن بگوید و درس بدهد و این خود هنری است و به همه شنوندگان و شاگردانش به یک چشم نگاه کند و کاملاً صبور و با استقامت باشد. خلاصه در این وظیفه سنگین و پر مسئولیت پیچ و خم‌ها و لطایف و دشواری‌ها و شیرینی‌هایی است که تنها معلم می‌داند و بس و بسیاری گفتنی نیست و ابتکاری و ابداعی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS