دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده (Consumer Surplus)

مازاد تولید کننده معیاری است که افزایش منفعت تولید کننده را در هر سطح تولیدی که سود موسسه حداکثر می شود را نشان می دهد. ممکن است چنین تصور شود مازاد اقتصادی همان سود اقتصادی است. اما اینطور نیست و مازاد تولید کننده بیش از سود اقتصادی است.
اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده ʌonsumer Surplus)
اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده (Consumer Surplus)

كلمات كليد: مازاد تولید کننده، هزینه تولید، منحني عرضه

نویسنده: حسین کفشگر جلودار

اضافه رفاه ( مازاد) تولید کننده (Consumer Surplus)

مازاد تولید کننده معیاری است که افزایش منفعت تولید کننده را در هر سطح تولیدی که سود موسسه حداکثر می شود را نشان می دهد. ممکن است چنین تصور شود مازاد اقتصادی همان سود اقتصادی است. اما اینطور نیست و مازاد تولید کننده بیش از سود اقتصادی است. زیرا اگر موسسه درکوتاه مدت هیچ کالایی را تولید نکند در این صورت زیانی به اندازه هزینه ثایت خواهد داشت و اگر تولید داشته باشد اما مقدار تولید آن در کمتر از سطح هزینه های متغیر باشد در این صورت اگر چه باز موسسه دارای سود اقتصادی نباشد و یا حتی با ضرر مواجه باشد اما نسبت به حالتی که هیچ تولید ندارد در وضعیت بهتری قرار دارد. لذا گفته می شد که اگر به سود اقتصادی هزینه های ثابت را اضافه کنیم، مازاد تولید کننده به دست خواهد آمد.[1]

تعریف مازاد رفاه تولیدکننده

اضافه رفاه تولید کننده مفهوم مشابهی مثل مازاد رفاه مصرف کننده دارد و به صورت میزان منافعی که تولید کننده در نتیجه تولید محصول در سطح حداکثر کننده سود به دست می آورد تعریف می شود.[2] به عبارت دیگر اضافه رفاه توليد کننده عبارت از اختلاف ميان درآمد کل و ارزش محصول براي يک توليد کننده است که در قالب نموداري سطح بين خط قيمت و منحني عرضه مي باشد. [3]

هدف از اضافه رفاه ( مازاد) تولید کننده

 برآورد میزان منافعی که مردم و بنگاهها ی حاضر در یک بازار خاص به دست می اورند برای تحلیل های سیاست گذاری مفید است به عنوان مثال فرض کنید یک دولت جهان سومی می داند که با احداث یک جاده میان ساحل دریا و منطقه داخلی کشور می تواند یک بازار برای فرآورده های غذایی دریایی راه اندازی کند اگر هدف وی این باشد که تا حد امکان از منابع در دسترس خود به طور کارا استفاده نماید تصمیم وی در مورد احداث جاده به منافع کسب شده از سوی مردم و بنگاهها نسبت به هزینه های احداث بنگاه بستگی خواهد داشت. به گونه ای که اگر منافع به دست آمده از هزینه های احداث جاده بیشتر باشد اقدام به احداث جاده خواهد نمود.[4]

ترسیم مازاد تولید کننده[5]

مازاد رفاه تولید کننده را هم می توان از طریق هزینه های تولید و هم از طریق منحنی عرضه توضیح داد. همان طور که اضافه رفاه مصرف کننده ارتباط نزدیک با منحنی تقاضا دارد، اضافه رفاه تولید کننده نیز با منحنی عرضه در ارتباط است.

قیمت به دلار

فروشنده

مقدار عرضه

900 و بیشتر
800 تا 900
600 تا 800
500 تا 600
کمتر از 500

چهار نقاش
سه نقاش
دو نقاش
یک نقاش
هیچ نقاش

4
3
2
1
0

فرض کنیم که چهار نقاش باتوجه به هزینه های خودشان و قیمتی که برای نقاشی وجود دارد مقدار عرضه خود را بیان می دارند. اگر قیمت کم تر از 500 دلار باشد هیچ یک از 4 نقاش تمایلی به انجام کار ندارند؛ در این حالت مقدار عرضه صفر است. اگر قیمت بین 500 و 600 دلار باشد، فقط نقاش چهارم تمایل به انجام کار دارد، در این حالت مقدار عرضه 1 است. اگر قیمت بین 600 و 800 دلار باشد، نقاش سوم و نقاش چهارم تمایل به پذیرش کار دارند، در این حالت مقدار عرضه 2 است و به همین ترتیب می توانیم جدول عرضه از هزینه های 4 نقاش را به دست آورد.

دقت شود که ارتفاع منحنی عرضه هزینه های هر فروشنده را نشان می دهد. در هر مقدار، قیمت تعیین شده به وسیله منحنی عرضه نشان دهنده هزینه فروشنده نهایی است. فروشنده نهایی فروشنده ای است که با کاهش قیمت قبل از سایرین بازار را ترک می کند. مثلاً در مقدار 4 واحد (4 خانه) ارتفاع منحنی عرضه برابر 900 دلار است. 900 دلار هزینه ای است که نقاش نخست (فروشنده نهایی) برای نقاشی خانه هزینه می کند. اگر مقدار عرضه 3 واحد باشد (3 خانه) ارتفاع منحنی عرضه 800 دلار بوده است که هزینه نهایی نقاش دوم (فروشنده نهایی) را نشان می دهد.

از آن جا که منحنی عرضه نشان دهنده هزینه های فروشنده است، از این منحنی برای محاسبه اضافه رفاه تولید کننده می توانیم استفاده کنیم. با توجه به نمودار 2 (الف) فرض می کنیم قیمت 600 دلار باشد. در این حالت مقدار عرضه 1 واحد است. دقت کنید که ناحیه زیر خط قیمت و بالای منحنی عرضه برابر 100 دلار است. این مبلغ دقیقاً با اضافه رفاه تولید کننده، که ما قبلاً در مورد نقاش چهارم محاسبه کردیم، برابر است.

نمودار 2 (ب) اضافه رفاه تولید کننده را در قیمت 800 دلار نشان می دهد. در این حالت مساحت ناحیه زیر خط قیمت و بالای منحنی عرضه با مساحت 2 مستطیل برابر است. مساحت این ناحیه برابر 500 دلار است، همان مبلغی که قبلاً در محاسبه اضافه رفاه تولید کننده برای نقاش سوم و چهارم، که دو خانه را رنگ می کردند، به دست آوردیم.
نتیجه به دست آمده از این مثال در مورد تمامی منحنی های عرضه قابل استفاده است: مساحت زیر خط قیمت و بالای منحنی عرضه با اضافه رفاه تولید کننده در بازار برابر است. منطق این مسئله کاملاً روشن است: ارتفاع منحنی عرضه نشان دهنده هزینه های فروشنده، و تفاوت بین قیمت و هزینه های تولید با اضافه رفاه هر فروشنده برابر است. بنابراین مساحت کل با مجموع اضافه رفاه تمامی فروشندگان برابر است.

اثر افزایش قیمت برروی میزان مازاد رفاه تولید کننده[6]

دو شکل زیر را در نظر بگیرید: در قسمت الف) مقدار اضافه رفاه تولید کننده با توجه به قیمت P1 و مقدار تولیدQ1 مساحت مثلثABC خواهد بود.

حال فرض کنیم که قیمت از P1 به قیمت P2 تغییر کند، در این صورت مقدارعرضه از مقدار Q1 به مقدار Q2 افزایش می یابد و افاضه رفاه تولید کننده نیز برابر با مساحت مثلث ADF خواهد بود . افزایش در رفاه مربوط به دو بخش خواهد بود بخش اول مربوط به تولید کنندگان فعلی بازار است که با افزایش قیمت مبلغی بیشتر دریافت می کنند( مساحت BCED) است و بخش دوم مربوط به تولید کنندگان جدید است که پس از افزایش قیمت وارد بازار شئه اند( مساحت CEF).

استخدم أفضل موارد هتمل و كس و جافاسكريبت للحصول على شفرة مثالية في مشاريع الويب

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
Powered by TayaCMS