دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امانتداری

زمانیه که در برادر خود صفات حیا، امانت و راستگویی دیدی به او امیدوار باش ... .
امانتداری
امانتداری

امانتداری

از امام صادق (ع) روایت شده که می‌فرمایند:

قال النّبی(ص): «إذا رأیتَ مِن أخِیکَ ثلاثَ خصالٍ فَأرجِه: الحَیاءَ و الأمَانَهَ و الصّدقَ …»(نهج الفصاحه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، حدیث205)

«أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ صَدُوقٌ فِی حَدِیثِهِ مُحَافِظٌ عَلَى صَلاتِهِ وَ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ مَعَ أَدَاءِ الأَمَانَهِ»[1]

محبوبترین بندگان نزد خداوند، انسان راستگو و کسی می‌باشد که مواظب نمازش هست و بر آنچه خداوند بر او واجب کرده، مواظبت می‌کند و مواظب اداء امانت است؛ سپس امام صادق(ع) در ادامه روایت می‌فرمایند:

«ثُمَّ قَالَ(ع) مَنِ اؤْتُمِنَ عَلَى أَمَانَهٍ فَأَدَّاهَا فَقَد حَلَّ أَلفَ عُقْدَهٍ مِن عُنُقِهِ مِن عُقَدِ النَّارِ فَبَادِرُوا بِأَدَاءِ الأَمَانَةِ فَإِنَّ مَنِ اؤتُمِنَ عَلَى أَمَانَةٍ وَکَّلَ بِهِ إِبلِیسُ مِائهَ شَیْطَانٍ مِنْ مَرَدَهِ أَعْوَانِهِ لِیُضِلُّوهُ وَ یُوَسْوِسُوا إِلَیْهِ حَتَّى یُهْلِکُوهُ إِلَّا مَن عَصَمَ اللَّهُ عَزَّوَجَل‌»[2]

کسی که بر امانتی امین شمرده شود و ادای امانت کند هزار گره از گره‌های آتش را از گردن خود باز کرده پس بر ادای امانت مبادرت کنید، همانا کسی که بر امانتی امین شمرده شود، ابلیس صد شیطان سرکش را بر او می‌گمارد تا او را گمراه کنند و نسبت به آن امانت او را دچار وسواس می‌کنند [تا نسبت به آن امانت خیانت کند] تا اینکه او را هلاک کنند مگر کسی را که خداوند او را حفظ کند.

یکی از علماء و مراجع بسیار بزرگ شیخ مرتضی انصاری بود که در سال 1281هجری قمری در نجف از دنیا رفت و مرقد شریفش در همانجا است؛ دو کتاب معروف او به نام رسائل و مکاسب هنوز نیز در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود. شخصی در آن عصر در عالم خواب شیطان را دید که بسیار خشمگین است و طناب‌های ضخیم و نازک و زنجیرهای مختلف و محکم در دست دارد و محکمترین قسمت آن پاره شده است از شیطان پرسید: اینها چیست و چرا پاره شده‌اند و چرا خشمگین هستی؟! شیطان در پاسخ گفت: به سوی شیخ انصاری رفتم تا با این طنابها او را به سوی خود بکشانم، ولی نتوانستم، و در هر بار که طناب را می‌کشیدم پاره می‌شد تا هفت بار او را کشیدم، ولی هفت طناب پاره گردید، از او مأیوس شدم. آن شخص می‌گوید: به شیطان گفتم: زنجیر یا طناب مرا نیز نشان بده؟ گفت مانند تو نیاز به طناب و زنجیر ندارد، با یک اشاره می‌آیید، از خواب بیدار شدم و نزد شیخ انصاری رفتم و داستان خواب خود را برای او تعریف کردم. شیخ انصاری خدا را شکر کرد و گفت: دیشب برای درد زایمان همسرم نیاز به پول پیدا کردم، ولی پول نداشتم، جز پولی که شخصی آن را به عنوان امانت نزد من گذاشته بود، رفتم کنار طاقچه تا مقداری از آن پول را به عنوان قرض بردارم، ولی احتیاط کردم ک آیا صاحبش راضی هست؟ این موضع تا هفت بار تکرار شد، بعد تصمیم گرفتم که بر ندارم، خداوند زایمان را بر همسرم آسان کرد و دیگر نیاز به پول پیدا نکردم، شاید تعبیر خواب تو همین باشد.[3]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS