دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهل کتاب

No image
اهل کتاب

كلمات كليدي : اهل کتاب، امیین، یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان، صابئین

اهل کتاب

اصطلاحى‌ که‌ بر گروهى‌ از پیروان‌ ادیان‌ معتقد به‌ کتابى‌ آسمانى‌ اطلاق‌ شده‌ است‌. قدر متیقن‌ این‌ است‌ که‌ یهودیان‌ و مسیحیان‌ از مصادیق‌ این‌ اصطلاح‌ در فرهنگ‌ اسلامى‌ بوده‌اند.

اهل‌ کتاب‌ و اُمّیین‌

ساکنان‌ شبه‌ جزیره عربستان‌ را در آستانه ظهور اسلام‌ مى‌توان‌ به‌ دو گروه‌ عمده‌ تقسیم‌ کرد:

1- اکثریت‌ جمعیت‌ را، چه‌ در شهرها و چه‌ در بادیه‌ مردمى‌ تشکیل‌ مى‌دادند که‌ دین‌ رایج‌ میان‌ آنان‌ بت‌پرستى‌ بوده‌ است‌ و عموماً از خواندن‌ و نوشتن‌ نیز بهره‌ای‌ نداشته‌اند. این‌ گروه‌ ادبیات‌ مکتوب‌ نداشته‌ و در حوزه دین‌ فاقد کتاب‌ و تعالیم‌ مکتوب‌ بوده‌اند و کتابت‌ آنان‌ عمدتاً منحصر به‌ نوشته‌های‌ کوتاه‌ تجاری‌، یا طلسمات‌ و تعاویذ بوده‌ است‌.

2- اقلیتى‌ پراکنده‌ در بخشهایى‌ از شبه‌ جزیره عربستان‌ بودند که‌ یهودی یا مسیحی‌ بوده‌ و با کتب‌ دینى‌، به‌ خصوص‌ تورات‌ و انجیل‌ آشنایى‌ داشته‌اند. در میان‌ این‌ گروه‌ عالمانى‌ نیز بوده‌اند و خواندن‌ و نوشتن‌ و آموزش‌ منظم‌ نزد آنان‌ تا حدودی‌ رواج‌ داشته‌ است‌.

این‌ دوگانگى‌ فرهنگى‌ در میان‌ دو گروه‌ اکثریت‌ و اقلیت‌، موجب‌ شده‌ بود تا در اواسط سده 6م‌، یعنى‌ در آستانه ظهور اسلام‌، مردم‌ شبه‌ جزیره عربستان‌ به‌ دو گروه‌ امیین‌ (بى‌سوادان‌) و اهل‌ کتاب‌ تقسیم‌ گردند.

این‌ تقسیم‌ که‌ پذیرش‌ برتری‌ فرهنگى‌ اهل‌کتاب‌ بر امیین‌ را مى‌نمایاند، با وجود تلخى‌ حقیقتى‌ که‌ در پس‌ آن‌ نهفته‌ بود، از سوی‌ اکثریت‌ بت‌پرست‌ نیز در عمل‌ پذیرفته‌ شده‌ بود.

برای‌ نشان‌ دادن‌ وجود اصطلاح‌ اهل‌ کتاب‌ در پیش‌ از اسلام‌، باید به‌ این‌ نکته‌ اشاره‌ کرد که‌ این‌ اصطلاح‌ با وجود پذیرفته‌ بودن‌ کاربردی‌، از نظر ارزش‌ معنایى‌ گاه‌ در قرآن‌ کریم‌ مورد انتقاد قرار گرفته‌ است‌. در این‌ باره‌، به‌ خصوص‌ باید به‌ این‌ مضمون‌ قرآنى‌ اشاره‌ کرد که‌:

«در میان‌ آنان‌ (اهل‌ کتب‌) گروهى‌ امى‌ هستند که‌ دانشى‌ به‌ کتاب‌ ندارند...» (بقره، ‌78)

از این‌ آیه‌ آشکارا برمى‌آید که‌ همگى‌ آنان‌ که‌ در طبقه اجتماعى‌ اهل‌کتاب‌ جای‌ گرفته‌اند، به‌ واقع‌ اهل ‌کتاب‌ نیستند.

نقد اهل‌کتاب‌ در قرآن‌

آیات‌ قرآنى‌ گاه‌ اهل‌ کتاب‌ را از جهاتى‌ مى‌ستاید و گاه‌ آنان‌ را به‌ سختى‌ نکوهش‌ مى‌کند. اهل‌ کتاب‌ ستایش‌ شده‌، مؤمنانی هستند که‌ به‌ توحید، معاد و کتاب‌ آسمانى‌ خود ایمانى‌ راسخ‌ دارند، بر عمل‌ صالح‌ پایدارند و فرمان‌ کتاب‌ خود را پیروی‌ مى‌کنند. در مقابل‌، اهل‌کتاب‌ نکوهش‌ شده‌، کسانى‌ هستند که‌ کتاب‌ آسمانى‌ خود را به‌ دور افکنده‌ و زمام‌ خرد و اندیشه‌ را به‌ دست‌ هوای‌ نفس‌ سپرده‌اند و با توجیه‌ کردن‌ و پنهان‌ داشتن‌ آیات‌ خداوند، از پایبندی‌ به‌ مضامین‌ آنها سر باز زده‌اند.

با آنکه‌ با تحلیل‌ آیات‌ گوناگون‌ قرآنى‌، مى‌توان‌ به‌ آسانى‌ نتیجه‌ گرفت‌ که‌ اهل‌کتاب‌ به‌ عنوان‌ یک‌ گروه‌ دینى‌، کاملاً از مشرکان‌ تفکیک‌ شده‌اند و در موضعى‌ مشخصاً از یکتاپرستى‌ به‌ عنوان‌ کلمه‌ای‌ مشترک‌ میان‌ مسلمانان‌ و اهل‌ کتاب‌ یاد شده‌ است‌ اما آیاتى‌ نیز یافت‌ مى‌شود که‌ حاکى‌ از وجود عقاید شرک‌آمیز در میان‌ باورهای‌ اهل‌ کتاب‌ است‌. نمونه‌ای‌ از این‌ دیدگاه‌ را در آیاتى‌ ناظر بر عقیده مسیحیان‌ به‌ تثلیث‌، اعتقاد منقول‌ از یهودیان‌ و مسیحیان‌ مبتنى‌ بر پسر خدا بودن‌ عُزَیر و عیسى‌(ع‌) مى‌توان‌ یافت‌.

اهل‌کتاب‌ و دیانت‌ اسلام‌

قرآن‌ کریم‌ با آنکه‌ اسلام‌ را به‌ عنوان‌ راه‌ رستگاری‌ برای‌ همه جهانیان‌ معرفى‌ کرده‌ و با تأکید اهل‌ کتاب‌ را به‌ پذیرش‌ دین‌ اسلام‌ فراخوانده‌ است‌، ولى‌ اهل‌ کتاب‌ را به‌ پذیرش‌ قهری‌ آن‌ ملزم‌ نساخته‌ است‌.

آنچه‌ میان‌ همگى‌ عالمان‌ به‌ عنوان‌ نقطه اتفاق‌ دیده‌ مى‌شود، آن‌ است‌ که‌ برخورد اسلام‌ با اهل‌ کتاب‌ دست‌ کم‌ در حیات‌ این‌جهانى‌، برخوردی‌ تؤام‌ با صلح‌ و احترام‌ متقابل‌ مى‌تواند باشد. حتى‌ مظاهر خداجویى‌ در دین‌ اهل‌ کتاب‌ نیز، از سوی‌ قرآن‌ کریم‌ مورد تکریم‌ قرار گرفته‌ است‌؛ در این‌ باره‌ باید به‌ آیه‌ای‌ اشاره‌ کرد که‌ در آن‌، صومعه‌ها و معابد اهل‌ کتاب‌ در کنار مساجد یاد شده‌ و بر این‌ نکته‌ تکیه‌ شده‌ است‌ که‌ همگى‌ این‌ مکانها، مکان‌ ذکر خداوندند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS