دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزار ی کنگره جهانی «فلسفه؛ ادیان و تعالی» در فیلیپین

No image
برگزار ی کنگره جهانی «فلسفه؛ ادیان و تعالی» در فیلیپین
سومین کنگره جهانی انجمن کاتولیک فلسفه با عنوان "فلسفه؛ ادیان و تعالی" روزهای 11 تا 13 سپتامبر سال جاری در شهر مانیلای فیلیپین برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار فارس؛ مفهوم تعالی به سنت‌های فلسفی و دینی تعلق دارد. البته این مفهوم معانی پیچیده و متعددی دارد که تنها به معنای به کار رفته در الهیات فلسفی یعنی خدا و امر الهی نیست بلکه به معنای فراروی از وجود؛ وضعیت امر متناهی و تاریخ و همچنین امور پدیداری نیز هست.
این همایش فرصتی برای واکاوی این مفهوم و بسترهایی است که در آن ها به کار رفته است. چه نگاه متافیزیکی و چه دیدگاه انسان شناختی ای این کاربست را توجیه می کند؟ چه نسبتی میان درک ما از این مفهوم و نظامهای سیاسی-اخلاقی مرتبط با آن یافت می شود؟ چه فضایی به تعالی از سوی علم از یکسو و زیباشناسی از سوی دیگر در جهان معاصر به آن داده می شود؟                                          
سخنرانی‌های این همایش که به همت انجمن کاتولیک فلسفه در دانشگاه مانالیای فیلیپین برگزار می شود به زبان‌های انگلیسی؛ فرانسه و اسپانیولی برگزار خواهد شد. این نخستین بار است که این انجمن یکی از کنگره‌های جهانی چهارساله خود را در دو دانشگاه برتر آسیایی برگزار می‌کند.                                              
در روز نخست این همایش پروفسور ژان لوک ماریون فیلسوف مشهور فرانسوی از دانشگاه سوربون و دانشگاه شیکاگو در مورد چگونگی تمایز گذاشتن میان فلسفه و الهیات در عصر حاضر سخنرانی خواهد کرد. همچنین در نشست نخست این همایش با عنوان امر فلسفی؛ متافیزیک و تعالی پروفسور لورنزو برونو پونتل از دانشگاه مونیخ در مورد "تعالی میان انسان شناسی و متافیزیک: مفهومی نیازمند بازاندیشی" سخنرانی می کند.  
همچنین در نشست روز دوم این همایش با عنوان زبان دینی و تعالی پروفسور فریدو ریکن از مدرسه عالی فلسفه در مونیخ در مورد "زبان؛ تجربه و تعالی" سخنرانی می کند.                                               
نشست‌های سوم تا پنجم این کنگره به ترتیب به "تعالی؛ اخلاق و سیاست"؛ "علوم و تعالی" و "تعالی؛ هنر و فرهنگ" خواهند پرداخت.
انجمن کاتولیک فلسفه در آوریل سال 1999 در شهر روم تاسیس شد و هم اکنون 80 عضو رسمی دارد. هدف اساسی این انجمن گسترش مبادله اطلاعات و همکاری در زمینه آموزش مباحث فلسفی و چاره اندیشی برای مشکلات بنیادین جهان امروز است.                                 
این انجمن تا کنون دو کنگره جهانی دیگر برگزار کرده است که نخستین آنها در سال 2000 در پاریس به موضوع "عقل فلسفی و مسیحیت" و دومی در مکزیکوسیتی به موضوع "فلسفه و تامل" در سال 2004 اختصاص یافت.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS