دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس

No image
برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس
همایش یک روزه «سوبژکتیویته های رادیکال جدید» باز اندیشی کنشگر در سده بیست و یکم روز 19 سپتامبر سال جاری در دانشگاه ناتینگهام انگلیس برگزار خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار فارس؛ در این همایش یک روزه متخصصان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط علوم انسانی از جمله فلسفه؛ جامعه‌شناسی؛ روانشناسی؛ انسان شناسی؛ علوم سیاسی و ... در مورد مفهوم مهم و کلیدی سوبژکتیویته و تاثیر آن بر کنشگری انسان در سده بیست و یکم به بحث و بررسی خواهند پرداخت.                                               
مفهوم سوبژکتیویته(subjectivity) یکی از دشوارترین و اساسی‌ترین مفاهیم فلسفی در عصر جدید است که برگردان آن به سایر زبان‌ها تقریبا غیر ممکن است و به عقیده محققان برابرهایی چون ذهنیت و فاعلیت شناسایی نمی‌توانند معنای دقیق آن را نشان دهند.                                         
این مفهوم از دو بخش لاتین sub به معنای زیر و درون و jactere به معنای انداختن و افکندن تشکیل شده است و یکی از مترجمان به این معنا برابر "درون آخته" را برای آن پیشنهاد کرده است. اما مفهوم سوبژکتیویته همچنین ریشه در دریافت خاص الهیات مسیحی مبنی بر دسترس ناپذیر بودن وجدان بشری(هیومانیته) و یکه بودن فرد انسانی دارد. از این رو یکی دیگر از مترجمان برای آن واژه "نهادگانی" را پیشنهاد کرده است.         
در هر صورت مفهوم سوبژکتویته در عصر جدید به ویژه با فلسفه دوران ساز ایمانوئل کانت(1724-1804) فیلسوف شهیر آلمانی معنایی مهم یافته است که در آن فاعل شناسایی(سوژه) گذشته از آن که بنیانگذار علم و شناخت بشری است بلکه معنای فاعلیت و کنشگری او را نیز در خود نهفته دارد.
از این رو ترجمه سوبژکتیویته به هر یک از برابرهای گفته شده نارسا و نشان دهنده وجهی از ابعاد گسترده و با معنای آن است.                  
از میان سده بیستم و با رخدادهایی که در سطوح مختلف هنری؛ تکنولوژیک؛ علمی و سرانجام فلسفی در اندیشه بشری رخ داد؛ سوژه دچار تردیدهای جدی اندیشمندان قرار گرفت. به گونه ای که امروز و در آغاز سده بیست و یکم لزوم بازاندیشی در معنای آن در ساحت‌های گوناگون علوم انسانی برای تبیین مفهوم کنشگری فرد بشری ضروری و حیاتی می‌نماید.            
این همایش می‌کوشد تاثیر شگرفی را که اموری چون جهانی شدن در عصر پسا استعماری؛ پیدایش نظریه های پسامتجدد؛ نظریه های پساساختارگرایانه در سیاست زدایی از کنشگری سوژه داشته‌اند مورد نقد و تحلیل قرار دهد. این اندیشمندان معتقدند که نظریه‌های لیبرال در پایان سده بیستم کوشیده‌اند با ذات زدایی از سوژه و تاکید بر نسبی انگاری و نفی اصول و به طور کلی با سیاست زدایی از آن عنصر انتقادی تفکر بشری را مورد تردید قرار دهند که نتیجه آن تثبیت سرمایه داری و وضع موجود بوده است.                                          
در این جبهه اندیشمندانی چون آنتونیو نگری؛ مایکل هارت؛ شانتال موفه؛ ارنستو لاکلائو؛ اسلاوی ژیژک؛ جورجو آگامبن و آلن بدیو قرار دارند. این اندیشمندان علی‌رغم تفاوت های جدی با یکدیگر بر اهمیت سوژه سیاسی و توانایی او در انتقاد برای بهبود شرایط و تن نسپردن به سرمایه داری موجود تاکید می‌کنند.                                          
این همایش با سخنرانی پروفسور پیتر هالوارد از دانشگاه میدل اسکس آغاز خواهد شد. در این همایش اندیشه‌های فیلسوفان نام برده توسط محققانی از سراسر دنیا مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
Powered by TayaCMS