دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تلاش در راه عبادت و بندگی

نخستین کسی که داخل بهشت می شود، شهید است و بنده ای که پروردگارش را نیکو عبادت کرده باشد.
تلاش در راه عبادت و بندگی
تلاش در راه عبادت و بندگی

تلاش در راه عبادت و بندگی

قال رسولُ الله(ص): «أوّلُ مَن یَدخُلُ الجنّهَ شهیدٌ و عبدٌ أحسنَ عبادهَ ربِّهِ» (میزان الحکمه، ج2، حدیث2791)

یکی از چیزهایی که در روایات مورد توجه قرار گرفته، این است که انسان در راه بندگی خداوند سعی و تلاش کند و عبادت و بندگی خود را نیکو انجام دهد. چراکه انسان با تنبلی و بی‌مبالاتی، نه تنها در عبادت و بندگی خداوند، بلکه در هیچ راهی، چیزی را به‌دست نخواهد آورد. مسلماً در سایه تلاش و بندگی، خداوند نیز أجر او را نادیده نخواهد گرفت. پاداش کسی که در راه خداوند تلاش و مجاهدت می‌کند، بهشت و نعمتهای الهی و سعادت و رستگاری ابدی است؛ که خداوند خود به مؤمنین وعده داده است؛ ولی لازمه دست‌یابی به بهشت و رستگاری، بندگی خداوند و تلاش در این راه است. در روایات وارد شده که کسی که مشتاق بهشت است، باید به کارهای نیکو بشتابد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:

«مَن اشتَاقَ إلی الجَنَّهَ سَارَعَ إلی الحَسَنَاتِ»[1]

کسی که مشتاق بهشت است، به کارهای نیکو بشتابد.

امام باقر (ع) می‌فرمایند:

«یَا طَالِبَ الْجَنَّةِ، مَا أَطْوَلَ نَوْمَکَ! وَ أَکَلَّ مَطِیَّتَکَ! وَ أَوْهَى هِمَّتَکَ! فَلِلَّهِ أَنْتَ مِنْ طَالِبٍ وَ مَطْلُوبٍ! وَ یَا هَارِباً مِنَ النَّارِ، مَا أَحَثَّ مَطِیَّتَکَ إِلَیْهَا! وَ مَا أَکْسَبَک‌ لمَا یُوقِعُکَ فیهَا!»

اى طالب بهشت چه خوابى دراز، مرکبى وامانده و همّتى سست دارى؟ خدایت خیر دهد، با این جویندگى و این مطلوب که تو دارى! اى گریزان از دوزخ، مرکبت چه شتابان بدان سوى مى‌رود و خود چه بسیار در تهیه اسبابش تلاش مى‌کنى.[2]

روزی عربی به مسجد پیامبر وارد شد و دو رکعت نماز با عجله خواند و آداب و شرایط نماز را درست به‌جا نیاورد. امام سجاد(ع) او را مشاهده می‌کرد؛ اعرابی بعد از نماز دست به دعا برداشت و گفت: خدایا به من بالاترین درجات بهشت عنایت کن و یک قصر زرّین و چهار حوریه به من بده. امام فرمود: عرب! مهر حقیری آوردی و ازدواج بزرگی را درخواست می‌کنی.[3]

برخی چنان در خواب غفلت فرو رفته‌اند که خیال می‌کنند، بدون هیچ زحمت و تلاشی در راه بندگی خداوند، می‌توان به رستگاری رسید. آنها از این نکته غافلند که انسان، هر هدفی که در زندگی داشته باشد باید برای رسیدن به آن تلاش کند و در این میان، کسی که به‌دنبال رستگاری و رسیدن به اهداف والای انسانی است، نیز از این قاعده مستثنی نیست. حضرت علی در نهج البلاغه می‌فرمایند:

«ألا و إنّی لَم أرَ کالجنّهَ نام طالَبُهَا و لا کالناّرِ نامَ هارِبُها»

آگاه باشید! هرگز چیزى مانند بهشت ندیدم که خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه چیزى مانند آتش جهنّم، که فراریان آن چنین در خواب فرو رفته باشند.[4]

    پی نوشت:
  • [1]. مجلسی، محمدباقر؛ بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفاء، 1404هق، ج75، ص139، باب21
  • [2]. حرّانی، ابن شعبه؛ تحف العقول، احمد جنتی، تهران، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، 1387، ص648.
  • [3]. خسروی، موسی؛ قم، کتاب‌فروشی طباطبایی، چاپ دوم، بی‌تا، ج3، ص90.
  • [4]. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، لقمان، چاپ سوم، 1379، خطبه28.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS