دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توكل داشته باشيم

No image
توكل داشته باشيم

توكل، همان دلبستگی و اعتماد كامل به پروردگار است كه پس از كمال معرفت حاصل می‌شود، زيرا آدمی هر اندازه خدا را بهتر بشناسد و از قدرت و حكمت او بيشتر آگاه شود، توكل و دلبستگی او به آن ذات بی‌همتا بيشتر می‌شود. همچنين، توكل آن است كه از آنچه در دست مردم است، مأيوس باشی. پس هرگاه بنده به چنين معرفتی دست يابد، كارش را تنها برای خدا انجام می‌دهد و جز خدا در كسی امید نمی‌بندد. پس، اين است معنای توكل. اين معنا از توكل آثاری با خود به همراه دارد كه می‌توان به موارد زير اشاره كرد: ۱) آرامش روحی و روانی، از ميان آن كسان كه پس از زخم ‌خوردن باز هم فرمان خدا و رسولش را اجابت كردند، آنان كه نيكوكار باشند و از خداى بترسند، پاداشی بزرگ دارند (آل‌عمران/ ۱۷۲). ۲) از ديگر آثار آن می‌توان به افزايش انگيزه و حركت و تحرك اشاره كرد؛ زيرا شخصی كه خداوند خالق و پروردگار هستی را به عنوان تكيه‌گاه و پشتوانه خويش می‌بيند، بی‌هيچ ترسی از آينده و نرسيدن به مقصد و مقصود و اندوهی از گذشته گام برمی‌دارد و می‌داند كه به هدف خواهد رسيد و اگر به ظاهر به امری نرسيد در حقيقت به چيز ديگری دست يافته كه از مقصد و مقصود مهم‌تر است و آن ارتباط تنگاتنگ با خدا و تقرب و نزديكی به اوست. از اين رو اشخاص متوكل، دارای اعتماد به نفس بيشتر برای اقدام و كار هستند و هرگز خسته نمی‌شوند و از راهی كه می‌روند بازنمی‌گردند و كوتاه نمی‌آيند (اعراف آيات ۸۸ و ۸۹ و يونس آيات ۸۴ و ۸۶). ۳) از صفات ايشان می‌توان به پايداری اشاره كرد، به گونه‌ای كه در برابر شكست‌ها كوتاه نمی‌آيند و هرگاه دچار شكستی شدند با گام‌های استوارتر حركت خويش را از سر می‌گيرند (آل‌عمران آيات ۱۲۱ و ۱۲۲ و ۱۷۲ و ۱۷۳). ۴) آنان در كارهای خويش از امدادهای غيبی خداوند بهره‌مند می‌شوند و خداوند از جايی كه اميد و روزنه‌ای به آن نبود به ايشان ياری می‌رساند (آل‌عمران آيه ۱۶۰ و مائده آيه ۱۱ و انفال آيات ۶۲ و ۶۴). ۵) انسان متوكل از فضل خدا و محبت او بهره‌مند می‌شود و چون كارهايش مبتنی بر خلوص و اخلاص است، رضايت و خشنودی خدا را نيز به دست می‌آورد. ۶) در هر حال، پيروزی از آن او خواهد بود، چه به ظاهر شكست بخورد و چه پيروز شود چون به رضای خدا عمل كرده است و لذا موفق و پيروز خواهد بود (آل‌عمران آيات ۱۲۲ و ۱۲۳ و انفال آيات ۴۸ و ۴۹). ۷) از ديگر آثار توكل و اعتماد به نفس اسلامی و قرآنی می‌توان به شجاعت و شهامت در برابر مخالفان و دشمنان (يونس آيات ۷۱ و ۸۳)، صبر در برابر شكست‌ها و اذيت و آزار‌ها و مقاومت‌ها اشاره کرد. ۸) سلامت روحی و روانی و جانی در دنيا و آخرت (آل‌عمران آيات ۱۷۳ و ۱۷۴) و برخورداری از روحيه بالا (آل‌عمران/ آيه ۱۲۲) از موارد دیگر است؛ زيرا خداوند را كفيل خود می‌داند و همه امور خويش از ريز و درشت را به او تفويض و واگذار كرده است (آل‌عمران/ آيه ۱۷۳) ابراهيم آيه ۱۲ و نحل آيات ۴۱ و ۴۲). از امام رضا (ع) پرسيدند: حد توكل چيست؟ حضرت فرمودند: اينكه با وجود خدا از هيچ كس نترسی (جهاد النفس، ح ۲۹۲). و اينكه: «هر كه بر خداوند توكل كند، خداوند به تنهايی او را بس است» (طلاق: ۳).

حقيقت توكل

حقيقت امر در مسأله توكل، اين است كه به كرسى نشستن اراده انسان و دست يافتن به هدف و مقصد در اين عالم (كه عالم ماده است) احتياج به اسبابى طبيعى و اسبابى روحى دارد و چنان نيست كه اسباب طبيعى تمام تأثير را داشته باشد، پس اگر انسان بخواهد وارد در امرى شود كه بسيار مورد اهتمام او است و همه اسباب طبيعى آن را كه نيازمند به آن اسباب است فراهم كند و با اين حال به هدف خود نرسد، قطعاً اسباب روحى و معنوى (كه گفتيم دخالت دارند) تمام نبوده و همين تمام نبودن آن اسباب نگذاشته است كه وى به هدف خود برسد، مثلاً اراده‌‌اش سست بوده، يا مى‌‌ترسيده يا اندوه و غم مانعش شده يا شدت عمل يا حرص يا سفاهت به خرج داده يا سوءظن داشته يا چيز ديگرى از اين قبيل مانع به هدف رسيدنش شده است و اين‌گونه امور بسيار مهم و عمومى است و اگر همين انسان در هنگام ورود در آن امر، به خدا توكل كند در حقيقت به سببى متصل شده كه شكست‌‌ناپذير است، سببى است فوق هر سبب ديگر و در نتيجه تمسك به چنين سببى، اراده‌اش نيز قوى مى‌‌شود، ديگر هيچ يك از اسباب ناسازگار روحى، بر اراده او غالب نمى‌آيد و همين است موفقيت و سعادت (ترجمه الميزان، ج‌۴، ص: ۱۰۲).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS