دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت

یادداشت | رضا طراوت

جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت
جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت

بخش اوّل: جنگ و حمله آمریکا
آمریکا بالاخره حمله کرد و طبعا مطابق بیان حضرت آقا می‌بایست به آمریکا ضربه وارد کرد. و این ضربه غیر از ضربه‌ای است که به اسرائیل زده می‌شود. ضربه مستقیما باید به خود آمریکا باشد نه نیروی نیابتی‌اش در منطقه یعنی اسرائیل.

 

می‌دانیم جریانی سیاسی_رسانه‌ای وجود دارد، که با مطالبه عقلانیت در پاسخ، نهایتا قضیه را مشمول مرور زمان می‌کند و ای بسا در نهایت جا بزند که اصلا بزرگترین ضربه به آمریکا همین ضربه به اسرائیل است.

 

 در برابر این جریان چه کنیم؟ اوّلا نباید در امر تنازع کنیم که به فرموده قرآن دچار فشل و سستی می‌شویم. راه حل برطرف شدن تنازع اطاعت از ولیّ امر است. لذا در این فقره نیز ما باید صریحا مطالبه ضربه سخت به آمریکا را داشته باشیم.

 

از سوی دیگر ما باید به تدبیر فرماندهان نظامی اعتماد کنیم. ای بسا واقعا تأخیر در پاسخ تدبیر نظامی درستی باشد. باید حسن ظنّ داشته باشیم به نیروهای نظامی‌مان.

 

البته مسأله نحوه پاسخ به آمریکا فقط یک مسأله نظامی نیست. بلکه یک مسأله سیاسی هم هست. دقیقا از همین موضع نیروهای سیاسی و مکتبی می‌توانند ورود کنند. ورود مکتبی و بر اساس مختصات مکتب در همه مسائل ممکن است. اساسا سرّ ولایت مطلقه فقیه همین هیمنه سیاست بر سایر امور است.

 

از منظر مکتبی ما می‌دانیم که تأخیر در پاسخ به آمریکا، درست نیست به ادلّه‌ای که مفصّلا می‌شود در این حوزه بیان کرد. مهم این است که بدانیم مسأله دو وجه دارد. در وجه سیاسی و تدبیر کلان جنگ (که آنهم یک مسأله سیاسی است اصالتا نه نظامی) می‌شود از زاویه مکتب ورود کرد و ورود درست و به جایی است.

 

لکن به هر حال قضای الهی این است که ایران در زمانه‌ای با امریکا و اسرائیل درگیر شود که کار دست جریانی است که به هر حال با غرب مراوده بیشتری دارد. نباید این دستمایه تنازع در میدان شود.

 

نباید وحدت سیاسی_نظامی ما از بین رود. اگر ما مسیری داریم که می‌توانیم نقطه نظراتمان را به تصمیم گیران منتقل کنیم. حتما این کار خوب است. اگر می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم که با تدابیر کلان منافاتی ندارد حتما این کارها خوب است. امّا نباید مطلقا دو دستگی را در درون خود پدید آوریم.

 

موقعیت جنگی است و باید همه پشت تدابیر کلان ولیّ فقیه مجتمع باشیم.

 

بخش دوم: جنگ و موقعیت عبودیّت

این روزها زیاد می‌شنویم که باید موشک‌ها را فلان جور زد، تنگه را بست، تنگه را کنترل کرد! خلاصه فلان کار را کرد و فلان کار را نکرد. جنگ یک پدیده چند بعدی است و افراد می‌توانند از حیثیات مختلف در مورد آن نظر بدهند. 

 

امّا در بسیاری از گفت‌وگوها یک ترس در درون افراد هست. ترس از سوریه شدن، ترس از در موقعیت حزب الله قرار گرفتن. ترس از شکست. ترس از اینکه نتیجه تدابیر با روند فعلی ای بسا به شکست ظاهری بیانجامد.

 

عرض من این است که ما بر خلاف منطق انسان مدرن، خود را در موقعیت الوهیت نمی‌بینیم بلکه در موقعیت عبودیت می‌بینیم. ما سراغ جنگ نرفتیم که اکنون از چارچوب عقلانیت الهی خود با اضطراب خارج شویم که ای وااای شاید در این چارچوب نتیجه ظاهری را ببازیم.

 

ما می‌دانستیم روزی این نزاع به جنگ منجر خواهد شد و آگاهانه سراغ بمب نرفتیم. می‌دانیم که کشورهای منطقه پنهانی به آمریکا و اسرائیل کمک می‌کنند و لکن چون منطقه، منطقه ما است نه آمریکا و درگیری بین مسلمین به صلاح نیست عامدا نمی‌خواهیم با کشورهای منطقه درگیر شویم. ما محدودیت‌هایی داریم به لحاظ فناوری. باید در چارچوبی عقلانی با دشمن مبارزه کنیم.

 

موقعیت عبودیت یعنی اینکه با لحاظ خطوط کلّی در نبرد با عقلانیت و توکّل و ایمان به وعده‌های الهی تدابیر جنگی را اتّخاذ کنیم. نتیجه هرچه میخواهد بشود. ما بنده‌ایم نه خدا و ربّ عالم.

 

نباید با اندک چیزی سوء ظنّ به وعده‌های الهی پیدا کنیم! ملّت ایستاده، مسئولان هم سرجمع الحمدلله ایستاده‌اند. نباید بروزات میدان جنگ ما را به اشتباه بیاندازد. بمب افکن می‌آید و می‌رود. خوب باشد. هواپیمای F35 فلان و بهمان است، خوب باشد. ما در همین موقعیت به دفاع واداشته شده‌ایم.

 

بالاخره با ملاحظه تمام جوانب در حال جنگیم، نتیجه با خدا است. و من مطمئن هستم که پیروز نهایی این جنگ نه در باطن، بلکه در ظاهر امر نیز ایران اسلامی و ملّت‌های مسلمان هستند. در این جنگ نه ملّت فلسطین کم گذاشته است، نه ملّت انقلابی لبنان، نه یمنی‌ها و انشاءالله ایرانی‌ها نیز در آخرین مرحله با اقتدار خواهند ایستاد. وعده قطعی الهی نصرت و پیروزی است.

 

همان خدایی که در طبس آمریکا را به تیر غیب دچار کرد، همان خدا امروز ما را به جنگ با اینها کشانده است و به حول قوّه الهی ما پیروزیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS