دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی

No image
در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی
همایش نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی، با حضور پدر فناوری اطلاعات ایران در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حورزه های دینی، 28 اردیبهشت ماه، طی همایشی با حضور دکتر علی‌ اکبر جلالی، پدر فناوری اطلاعات ایران، فوق دکترای برق و متخصص فناوری اطلاعات از دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا، در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد بررسی شد.
دکترجلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این برنامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با سال نو آوری و شکوفایی، تأکید کرد: باید همه مسؤولان خود را موظف بدانند و هر سازمانی با توجه به وظیفه ای که دارد در این راستا قدم بردارد.
وی با بیان این که نوآوری، توانایی نگاه جدید و متفاوت به یک موضوع است، تصریح کرد: به فرموده رهبری، نوآوری(innovation) در عرصه انقلاب اسلامی، یعنی معرفی نتیجه زحمات سی ساله انقلاب به شکلی جدید.
عضو شورای پژوهشی آموزش و پرورش کشور در ادامه افزود: برای پی بردن به نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف حوزه های دینی، ابتدا باید بتوان به سؤالاتی چون؛ جهان کجاست، ما در کجای جهان ایستاده ایم، حوزه های دینی در کجا قرار دارند، در کجای جهان اقتصادی ایستاده ایم، چالش های جهان امروز چیست، علم در جهان اسلام به کجا می رود، جهان مجازی به کجا می‌رود؟ پاسخ داد؛ چرا که تا ندانیم کجا و در چه موقعیتی هستیم و به کجا می رویم، توسعه مفهومی نخواهد داشت.
طراح نظریه موج چهارم در عصر مجازی، شهروند الکترونیکی را شهروندی دانست که بتواند دانش و توانایی ملی را به صورت بهتر معرفی کند.
دکتر علی‌ اکبر جلالی اظهار داشت: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید بتوانیم با بهره گیری از فناوری اطلاعات و توامندی اذهان، از این فضای کوچکی که در آن هستیم، به فضای جهان بزرگ برویم.
مجری سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد ادامه داد: ما در آموزه های دینی سفارش امیر مؤمنان علی(ع) داریم که فرصت ها را مغتنم بشمارید که همچون ابرها در گذرند، و امروز چه فرصتی در حوزه اجتماعی بالاتر از استفاده مناسب از علوم جدید مثل ICT است؟
عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، حوزه الکترونیکی را سازمانی با ارائه خدمات شبانه روزی دانست و تصریح کرد: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید سیستم آموزشی خود را برای جهان فردا آماده کنیم لذا حوزه های علمیه باید علوم دینی را به صورت محتوای دیجیتالی تولید و از طریق شبکه اینترنت به جهان صادر نمایند.
وی گفت: به طور مثال، ایجاد حوزه علمیه مشترک با دنیا یا کشورهای اسلامی و طرح مباحث علمی و مشکلات مسلمانان، می تواند گام موثری در توسعه حوزه های دینی باشد.
عضو مستقل یونسکو در آموزش و فناوری آسیا و اقیانوسیه، تصمیم گیری طولانی مدت را در تشخیص سودمندی استفاده از فناوری های نوین، مانعی مهم در راه پیشرفت برشمرده و ابراز داشت: دین پشتیبان تفکر جوان است، باید تلاش شود که راه ها و روش های صحیح استفاده از فناوری به کودکان آموزش داده شود تا موجب سردرگمی و انحراف نشود.
دکتر جلالی در ادامه با اشاره به تأسیس زندگی مجازی یا زندگی دوم از تابستان 2003 اظهار داشت: باید کوشید تا در این نوع زندگی، نقش دین برجسته شود؛ چرا که اینترنت تنها ارتباط چند دستگاه کامپیوتر با هم نیست؛ بلکه ارتباط مغزها را با هم برقرار می کند و حوزه ها بایستی این مغزها را تحت تأثیر تعالیم اسلام قرار دهند.
طراح اولین مرکز جامع خدمات کاربردی اینترنت در ایرانASP و بانی شهر الکترونیک کیش، در پایان ضمن ارائه آماری از وضعیت سواد، تعداد دانشگاه ها، تولید ناخالص داخلی و وضعیت اقتصادی نامطلوب کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشور ها، تصریح کرد: ما مسلمانان همان گونه که در گفتار و نظریات تئوری از قرآن و روایات اسلامی صحبت می کنیم، بایستی در عمل نیز از محتوا و معارف ارزشمند آن بهرمند شویم به گونه ای که کشورهای مسلمان الگوی جوامع پیشرفته باشند؛ نه این که کشورهای غیر مسلمان از این علوم نهفته در آیات آسمانی قرآن استفاده کرده و الگوی عملی ما شوند.
گفتنی است، در پایان این همایش، دکتر جلالی در جلسه ای با حضور مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) و مسؤولین واحد رایانه و سمعی بصری این حوزه علمیه، به بررسی راهکارهای توسعه فعالیت های این مرکز و رفع موانع پیش روی آن پرداختند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS