دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوستی با خدا یا...؟

قلب خانه و حرم خدا است، پس در حرم و خانه خدا غیر از خدا را، راه مده.
دوستی با خدا یا...؟
دوستی با خدا یا...؟

دوستی با خدا یا...؟

قال الصادق (ع) : «القلبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسکِن حَرَمَ اللهِ غیرَ اللهِ »(بحار الأنوار ، ج 67، ص25، باب 43)

برای پدید آمدن محبت الهی در دل، یکی از بهترین راه‌ها این است که انسان نعمت‌هایی را که خداوند به او داده است، به یاد آورد و درباره اهمیت وارزش آنها فکر کند. به راستی اگر تنها یکی از نعمت‌هایی را که خداوند به ما داده است مانند نعمت بینایی و یا شنوایی و... از ما گرفته شود چه چیزی می‌تواند جای آن را پر کند. پس آیا به راستی نباید خدای مهربانی که این نعمت‌ها به علاوه هزاران نعمت دیگر را در اختیار ما قرار داده است، دوست داشت و در راه بندگی و اطاعت او قدم برداشت.[1] اگر کسی واقعا خدا را دوست بدارد، دیگر محبت و دوستی هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جایگزین دوستی خدا شود.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند :

« کما أنّ الشَّمسَ و اللَّیل لا یَجتمعان کذالک حبّ الله و حبَّ الدّنیا لا یَجتمعان »[2]

همانطوری که خورشید و شب هیچگاه با هم جمع نمی‌شوند، دوستی با خدا و دوستی دنیا با یکدیگر ممکن نیست.

در روایات همواره بر ذکر و یاد خدا تأکید شده است و کسی که به ذکر و یاد خدا مشغول باشد، همنشین خدا شمرده شده است.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند :

« ذاکرُ اللهِ سبحانَه مُجالسُهُ »[3]

کسی که به یاد خدا باشد همنشین خدا است.

نکته قابل توجه این است که: معمولا اصل محبت با خدا در دل همه انسانها وجود دارد؛ چرا که خداوند سرچشمه همه خوبی‌ها است و ما تمام نعمت‌های خود را از او می‌دانیم، اما برای پایدار شدن و پر رنگ شدن این محبت باید آن را بپرورانیم و تنها راه پرورش محبت الهی، شناخت و معرفت خداوند و انس هر چه بیشتر با او است. ما باید سعی کنیم در تمام شبانه‌روز و در هر حالی، گوشه‌ای از دلمان متوجه خدا باشد و پیوسته خداوند به گونه‌ای در دل و قلبمان حضور داشته باشد.[4]

    پی نوشت:
  • [1] - مصباح یزدی ، محمد تقی ، در جستجوی عرفان اسلامی ، قم ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، 1386هش ، ص242
  • [2] - محدث نوری ، مستدرک الوسائل ، قم ، موسسه آل البیت ، 1408هق ، ج 12 ، ص42 ، باب تحریم حب الدنیا
  • [3] - آمدی ، عبد الواحد بن محمد ، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، مصطفی درایتی و حسین درایتی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1378هش ، حدیث 3651
  • [4] - در جستجوی عرفان اسلامی ، ص243

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS