دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راههای کسب امیدواری

پرسش: انسان در حیات فردی و اجتماعی خود چگونه می‌تواند از غلبه سرخوردگی، یاس و ناامیدی نجات پیدا کند و روحیه امیدواری، نشاط و شادابی را به صورت مستمر در خود حفظ کند؟
راههای کسب امیدواری
راههای کسب امیدواری

پرسش: انسان در حیات فردی و اجتماعی خود چگونه می‌تواند از غلبه سرخوردگی، یاس و ناامیدی نجات پیدا کند و روحیه امیدواری، نشاط و شادابی را به صورت مستمر در خود حفظ کند؟

پاسخ: ناملایمات زندگی و وجود نقص در اموال وانفس و بهره‌ها همواره جزء لاینفک حیات فردی و اجتماعی انسان است. در این راستا نحوه نگاه و تعامل انسان در دو بعد مثبت و امیدواری و منفی و ناامیدی می‌تواند، نوعی تبیین و تفسیر از این نوع حیات را ارائه دهد. قبح و بطلان تفسیر بدبینانه و منفی بر کسی پوشیده نیست چرا که مانع بزرگی برای هر نوع تلاش و مجاهدت به حساب می‌آید و به مثابه ترمز و توقفی برای حرکت تکاملی و شروع سیر نزولی و انحطاطی انسان تلقی می‌شود. در این میان روحیه مثبت نگری و امیدوارانه زیستن امری ممدوح و در عین حال اکتسابی است، یعنی باید با تلاش و ممارست آن را به دست آورد. در اینجا به راهکارهایی که جوانه امید و مثبت نگری را در دل آدمی تقویت می‌کند به نحو اجمال اشاره می‌کنیم:

1- تفکر مثبت: قدرت تفکر و اندیشه و تاثیر آن در سلوک و رفتار آدمی بر هیچ کس پوشیده نیست. اندیشه نه تنها بر جسم انسان، بلکه برآینده مادی و معنوی او نیز تاثیر می‌گذارد. تفکر مثبت، تولید انرژی، توانایی و دلگرمی می‌کند و در عوض، تفکر منفی موجب اضطراب و تشویش افراد می‌شود. اگر بخواهیم امیدوارانه زندگی کنیم، همواره باید نیمه پر لیوان را ببینیم، نه نیمه خالی آن را و به آنچه می‌توانیم کسب کنیم بیندیشیم. برای رسیدن به این مقصود دو راهکار عمده وجود دارد:

الف) همراهی با زیبایی‌های زندگی: زندگی بشری از تیغ و خار و یا باغی از گل سرخ است؛ اما اینکه ما زندگی را از چه زاویه ای می‌بینیم مهم است. به راستی آنچه در زندگی به هر یک از ما داده شده کمتر از گل سرخی است که دوستی به ما اهدا می‌کند و ما به خار آن توجهی نداریم؟ پس از کنار خارهای زندگی، بزرگوارانه بگذریم و نگاه امیدوارانه و مثبت خود را متوجه گل‌ها کنیم.

ب) اندیشه در داشته‌های زندگی: بزرگ نمایی سختی‌ها و نظر افکندن در کاستی‌ها و کمبودها که یک روی سکه زندگی است، باعث شده است که از روی دیگر سکه که خوشی‌ها و زیبایی‌ها و داشته‌ها است غفلت شود. این نگرش منفی، افرادی را در کام یاس و افسردگی فرو برده است. امام هادی(ع) ابوهاشم جعفری را که در تنگنای شدیدی قرار داشت، با ذکر نعمت‌های الهی امیدوار ساخت و پیش از آنکه او چیزی بگوید، حضرت فرمود: کدام یک از نعمت‌های خدا را می‌خواهی شکرگذاری کنی؟ وی که شگفت زده شده بود، خود را جمع کرد و ندانست چه بگوید. امام(ع) یکی پس از دیگری نعمت‌های وی را بازگو کرد و فرمود: خداوند به تو ایمان داده و با این نعمت، بدنت را بر آتش حرام کرده و به تو سلامتی و تندرستی عطا فرموده و با این وسیله تو را بر انجام دادن فرامین الهی یاری رسانده و به تو قناعت ارزانی داشته، پس تو را از بذل و بخشش بیهوده حفظ کرده است. (بحارالانوار، ج 50، ص 129) حضرت با بیان این نعمت ها، او را به آنچه در حال حاضر داشت آشنا کرد و به او فهماند، آنچه دارد بیش از آن است که ندارد، زیرا همواره در کنار هر نقمتی، نعمتی وجود دارد. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: هیچ بلایی نیست، مگر آنکه خداوند در نهادش خیری نهفته که آن را فرا می‌گیرد. (همان، ج 78، ص 374)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS