دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ریحانة النبی(س)

No image
ریحانة النبی(س)

كلمات كليدي : 20جمادي الثاني، پيامبر(ص)، فاطمة زهراء(س)، اميرالمؤمنين(ع)، بقيع

نویسنده : طیبه عطايي

فاطمه الزهرا(س) بيستم جمادي‌الثاني سال پنجم بعثت در حالي كه 45 سال از عمر شريف پيامبر(ص) مي‌گذشت در مكه ديده به جهان گشود.[1]

پيامبر اكرم(ص) به معراج رفت و به آسمان اعلي عروج كرد. به او از ميوه و خرماي تازه و سيب بهشتي دادند تا تناول نماید و همان غذاي بهشتي در وجود پيامبر(ص) به نور فاطمه مبدل شد. به همين علت فاطمه(س) را «حوراء انسيه» است يعني یک حوری بهشتی در بین انسان های روي زمين است. اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد از رسول خدا(س) شنيدم كه فرمودند:

«سُمّيت فاطمةُ فاطمةً لان الله فطمها و ذُرّیتَها من النار مَن اَلقي الله منهم بالتوحيد والايمان بما جئت به»[2]

«فاطمه فاطمة ناميده شد، به دليل آنكه خدا او و خاندانش را از آتش جهنم در امان داشته است. به‌شرط آنكه آنها خدا را در حالي ملاقات كنند كه به يگانگي آنچه خداوند نازل فرموده ايمان داشته باشند.»

فراق پدر:

بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص)، حضرت زهرا(س)، چون شمعي در فراق پدر مي‌سوخت و حزن شديدي آن حضرت را فرا گرفته بود، در آن زمان فرشته وحي جبرئيل به خدمت آن حضرت مي‌آمد، وي را تسلي مي‌داد و از حال و جايگاه پدرش او را باخبر مي‌‌كرد و به آن حضرت از آنچه بعد از او بر فرزندان او و حضرت اميرالمؤمنين(ع) واقع خواهد شد، خبر داد. اينها را اميرالمؤمنين(ع) مي‌نوشت و آن مصحف فاطمه شد، مصحف قرآن، قرآن نيست ولي سخني از سخنان خداست، كه خداوند بر فاطمة زهراء(س) نازل كرده است. در اين باره امام صادق(ع) مي‌فرمايد:

«مصحفٌ فيه مِثل قُرآنِكم هذا ثلاثُ مَرّاتٍ واللهِ ما فيه من قُرانِكُم حَرْفٌ واحد»[3]

مصحف فاطمه(س) سه برابر اين قرآن موجود است ولی در يك کلمه نيز مشابهتی با هم ندارند، شامل اخبار اطلاعات در آينده جهان تا روز قيامت سرنوشت فرزندان و ذرۀ آن حضرت، و ستمگري و انواع جنايات خلفاي جور مي‌باشد.

غصب فدك:

فدك دهي است حاصلخيز در حجاز و نزديك خيبر. در سال هفتم هجری كه قواي اسلام خيبر را فتح كردند، یهودیان فدك كه مدتها با اسلام در ستيز بودند به واهمه افتادند و از درسازش درآمدند و با رسول خدا(ص) و قرار شد تا نصف فدك مال پيامبر اكرم(ص) ‌باشد؛ زيرا در اسلام، آنچه با صلح بدست آيد و مسلمانان آن را با جنگ به دست نیاورده باشند، «فيء» ناميده مي‌شود كه مخصوص رسول خداست و آن حضرت در مصرف آن صاحب اختيار است. قران مجيد در اين زمينه مي‌فرمايد:

«ما اَفاءَ الله عَلي رسول منهم فما اوجَفْتُم عَلَيهِ مِن خَيْل ولا رِكابٍ ولكنّ الله يبسط رُسُلَهُ علي ما يشاءُ»[4]

«آنچه خداوند از كفار به رسولش برگردانده و بخشيده، چيزي است كه شما براي به دست آوردنش نه اسبي بر آن تاخته‌ايد و نه شتري، امّا خدا پيامبران خويش را به هر چه خواهد مسلط كند».

پيامبر اكرم(ص) هنگامي كه فدك را در اختيار خود گرفت، آن‌را به فرمان خداوند و طبق آيه «فات ذالقربي احقه و...»؛[5]«حق نزديكان را بپرداز» به دخت فرزنه‌اش فاطمه زهرا(س) بخشيد تا خودش در آن تصرف داشته باشد.

در آن زمان كه بيعت با خليفه اول پايان يافت و امر خلافت او بر مهاجران وانصار استقرار گرفت و مردم با ابوبكر به عنوان خليفه بيعت كردند وي مأمورين خود را به فدك فرستاد تا نماينده حضرت را از سرزمين فدك خارج نمايد. ایشان فرمود: چرا وكيل مرا از فدك خارج ساختي و حال اين كه پيامبر(ص) آن را به من هديه فرمود. خليفه از آن حضرت شاهد خواست. آن حضرت علي(ع)، ام ايمن، رباح غلام رسول خدا(ص) و حسنين(ع) را شاهد آورد، اما او آنها را قبول نكرد و فدك را از دست فاطمه گرفت. عجبا آيا او نمي‌دانست كه فاطمة الزهرا(س) راستگوست آيا كسي كه آيه تطهير «انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس...» [6] درباره او نازل شد مي‌شود گفت چنين كسي به دروغ ادعا مي‌كند.

كيفيت شهادت:

هنگامي كه رسول خدا(ص) رحلت کرد، هنوز جنازه‌اش را به خاك نسپرده بودند كه مردم پيمان خود را نسبت به رسول خدا(ص) شكستند. خليفه دوم به همراه خالد بن وليد و قنفذ و جمعي از اعراب به درب خانه علي(ع) آمدند تا از حضرت علي(ع) براي ابوبكر بيعت بگيرند در آن وقت فاطمة زهراء(س) پشت در آمد.

فاطمة زهراء در اين باره مي‌فرمايد:

«هيزم زيادي در كنار در خانه‌مان جمع كردند و آتش آوردند كه درب خانه ما را با هم بسوزانند من در پشت در ايستادم و آنان را به خدا و پدرم سوگند دادم كه دست از ما بردارند و بروند، پس خليفه دوم تازيانه را از دست قنفذ گرفت و با آن به بازوي من زد. تازيانه همچون بازوبند به دور بازويم حلقه زد. سپس او با لگد به در كوبيد و آن را به طرف من فشار داد، در حالي كه آبستن بودم به صورت افتادم. آتش شعله مي‌كشيد و چهره‌ام را مي‌سوزاند. او چنان به صورتم سيلي زد كه گوشواره از گوشم افتاد و درد زايمان مرا گرفت. پس محسن را سقط كردم در حاليكه كشته بي‌گناه بود[7]»

پس از اين جريان فاطمة زهرا(س) همچنان در بستر بود تا به شهادت رسيد.

تاريخ شهادت:

در منهاج الدموع آمده:

فاطمه زهراء(س) در بين نماز مغرب و عشاء سوم جمادي‌الثاني یا پانزدهم جمادي‌الاولي سال يازدهم هجري در سن هيجده‌سالگي از دنيا رفت. او را يا بقيع و يا در خانۀ خود كه نزديك قبر رسول خدا(س) است دفن نمودند.[8]

مولف كتاب بيت‌الاحزان مي‌گويد:[9]

در مدت زندگاني فاطمة زهرا(س) بعد از رحلت پيامبر(ص)، بين مورخين و راويان اختلاف نظر است. بيشترين وقتي كه گفته‌اند شش ماه است و كمترین آن چهل روز است. ولي آن نظريه‌اي كه ما انتخاب كرده‌ايم اين است كه فاطمه‌ زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارش، نود و پنج روز زندگي كرد و در سوم جمادي‌الاخر سال يازدهم هجرت، از دنيا رفت.

محل دفن آن حضرت:

اگر چه قبرستان بقيع، وميان منبر پيامبر(ص) و قبر آن حضرت و خانه فاطمه الزهراء به عنوان مکان‌های احتمالی جهت دفن آن حضرت اعلام شده است ولي حساسيت دستگاه خلافت و عملي شدن وصیت حضرت مبنی بر عدم شرکت آن افراد در مراسم دفن ایشان ايجاب مي‌كرد كه او را در خانه‌اش دفن كنند و اين قول مقبول اكثر محققين و علماي اسلام است.

حضرت رضا(ع) در اين زمينه مي‌فرمايد:

فاطمه زهرا(س) در خانه خودش دفن گرديد، ولي چون بني‌اميه مسجد را توسعه دادند، اكنون در داخل مسجد قرار دارد.[10]

مقاله

نویسنده طیبه عطايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

فقدان بومی گرایی ; نگاهی به انیمیشن فیلشاه

پس از انیمیشن سینمایی نسبتا موفق شاهزاده روم، هادی محمدیان و اعضای گروه هنر پویا امسال هم با یک اثر سینمایی دیگر در جشنواره فجر حاضر شدند تا نشان دهند که قصد دارند در مسیری که انتخاب کرده اند ثابت قدم بمانند.
Powered by TayaCMS