دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مزارعه

No image
مزارعه

كلمات كليدي : مزارعه ، مالك ، زارع ، سهم ، لازم ، زمين

نویسنده : ابوالفضل عابدي

مزا رعهمصدربابمفاعله ازمادهزَرَعَبوده و زَرَعَد رلغت به معنای"کاشتن دانه" که همان کشاورزی است می باشد(1). ونیزدرلغت واژه "مخابره" که به معنای "کشاورزی کردن دربرابرسهمی مشخص" است برای معنای مزا رعه به کاربرده شده است.(2).

مزارعه در اصطلاح نیز عبارتست از آنکه :" مالک زمین یاکسی که زمین دراختیاراوست با زارع به این قسم معامله کندکه زمین رادراختیاراوبگذاردتازراعت کند ومقداری ازحاصل آن رابه مالک بدهد"(3).

این واژه یکی ازبخشهای فقه به نام "کتاب مزارعه" رابه خوداختصاص داده است ودارای مباحث وفروعات زیادی می باشد . درشریعت مقدس اسلام نیز کشاورزی وزراعت ازجایگاه بلندی برخورداراست به گونه ای که دربرخی ازروایات امامان معصوم"علیهم السلام" کشاورزی راازمحبوبترین کارها درنزد خداوند متعا ل برشمرده اند وکشاورزان را گنجها ی خداوند درروی زمین دانسته اند(4).

هرچند برخی ازفقیهان دلالت این دسته ازروایات رابرای استحباب عقد مزارعه - نه اصل زراعت- نپذیرفته اند ولی ازآن جهت که این عقد مقد مه ای برای انجام زراعت- که درروایات ازآن تمجید شده است- می باشد ، استحباب آن راازباب مقدمهء مستحب پذیرفته وبه استحباب آن اذعان نموده اند.(5)

ماهیت عقد مزارعه

باتوجه به دلیل * أوفو بالعقود* (6) اصل اولی در معاملات لزوم آور بودن آنها است(7) بنابر این مزارعه نیز عقدی لازم است وبه دیگرسخن ماهیت لزومی دارد؛ بدین معنا که هیچکدام ازدو طرف معامله، حق برهم زدن آن را ندارند ،مگر بارضایت یکدیگرویا اعمال خیار. درمیان فقیهان نظریه مخالفی برای لازم بودن عقد مزارعه وجود ندارد ،بلکه ادعای اجماع نیز برای آن شده است(8).

ارکان مزارعه وشرایط آن.

مزارعه به اعتبارعقدبودن خود،دارای سه رکن می باشد(9).

1.صیغه :ایجاب وقبول .

یکی ازارکان مزارعه ایجاب وقبول است،بدین معنا که چون طبق عقد مزارعه هریک ازمالک وزارع مستحق مالی از دیگری می شود ، درنتیجه باید هریک استحقاق خود را به طرف مقابل ابراز نماید(10)، تا در صورت رضایت بپذیرد؛ قصدی راکه مالک ابرازمی کند ،ایجاب وپذیرفتن زارع ، قبول محسوب می شود.

چون حقیقت وماهیت انشاء ابراز امر نفسانی است بنابر این هرلفظی که بیانگرآن باشد،کفایت می کندیعنی می توان آن را با هر لفظ و صیغه ای که درعرف قصد انشاء عقد ازآن فهمیده می شوداجرا کردو چه به صیغه ماضی ویا مضارع وامرونیز به هرزبانی،چه عربی ویا غیر آن ؛ و دلیل دیگر مطلب، اطلاق ادله صحت مزارعه می باشدکه صحت آن را منوط به لفظ وصیغه ای معین، نکرده است(11).

این نکته قابل ذکراست که به دلیل اطلاق ادلهء لزوم مزارعه وسیره قطعی متصل به عصرمعصومین"علیهم السلام" ؛که فرقی میان ایجاب و قبول لفظی وفعلی یابدون لفظ (معاطاتی) قا ئل نشده است، مزارعهء معاطاتی نیزلزوم آورمی باشد(12).

2. متعاملین: کشاورزومالک

شرایط متعاملین عبارتنداز:

الف) بلوغ ؛

ب)عقل ؛ بنابراین اگرحتی یکی ازدوطرف عقد مجنون باشد،عقد باطل است.

ج)اختیار؛ طرفین عقد باید به اختیارخود اقدام به عقد مزارعه کنند و مجبوربه آن نشده باشند.

د) عدم حجر؛ دوطرف عقد نباید به دلیل سفاهت ویاورشکستگی،ازتصرفات مالی درداراییهای خود ممنوع شده باشند. البته ورشکسته بودن کشاورزخللی به صحت مزارعه وارد نمی کند چون صرف کشاورزی کردن وی درزمین تصرف مالی محسوب نمی شود (13).

ه) مالکیت تصرف(14)؛ یعنی مالک بتواند بالفعل درملک خود تصرف نماید،بنابراین اگر زمین در رهن شخص دیگری است درواقع اکنون مالک قدرت تصرف فعلی راندارد ومزارعه صحیح نمی باشد.

زارع هم باید بالفعل مالک عمل خود باشد، برای مثال اگر زارع درمدت زمان عقد مزارعه اجیر دیگری است در واقع مالک عمل خود نمی باشد ودر این حالات مزارعه صحیح نیست هر چند بقیه شروط صحت وجود داشته باشد(15).

3. متعلق معامله: زمین

درمزارعه زمین باید قابلیت کشاورزی داشته باشد(16)،بنابراین مزارعه درمورد زمین نمکزار که قابل بهره برداری زراعی نیست ، باطل است زیرا مزارعه وابسته به امکان زراعت درزمین می باشد (17) .

برخی ازشرایط مزارعه

ا. تعیین مدت ؛

مدت مزارعه باید براساس ماه ویا سال باشد به دلیل آن که درصورت مجهول بودن مدت مزارعه ا لزام وا لتزام طرفین به فعلی (عقدمزارعه) که مدت زمان آن مجهول ونا مشخص باشد امکان پذیر نمی باشد(18).

علاوه براین، زمان تعیین شده برای زراعت نباید کمتر از مدت زمان بدست آمدن محصول باشد(19)

ب.تعیین مخارج ؛

مخارجی راکه هر کدام باید انجام دهند معین کنند ،مثلاً اگر قرار است بذر را کشاورز یامالک زمین بدهد یا به صورت مشترک تهیه کنند، مشخص کنندودرصورت عد م تعیین، عقد باطل است(20). به دلیل آن که هزینه ها بر هیچ کدام واجب نیست وباتوجه به موضوع مزارعه که نیازبه بذرو[مخارج دیگرمثل آبیاری،شخم و...] دارد؛ مشخص نکردن مخارج در واقع باعث ازبین رفتن موضوع مزارعه می گردد(21).

ج.تعیین نوع زراعت ؛

طرفین عقد باید محصولی را که کشاورز می خواهد بکارد ، معین کنند واگرآن را معین نکنند درصورتی که عدم تعیین ، انصراف به نوع معمول ومتعارفی از زراعت داشته باشد، عقد صحیح وگرنه باطل است(22).

زیرا درصورت عدم تعیین ممکن است هر یک از طرفین نوعی از زراعت را درنظر داشته باشند که دیگری آن رادر نظر ندارد ودر این صورت مفهوم عقد[که تفاهم طرفین برامری واحد است] دچار خلل می شود(23).

د.تقسیم محصول به صورت کسر مشاع (24) ؛

درصورتی که شرط شود محصول زراعی برای یک نفر باشد یا به صورت کسر مشاع تقسیم نشود- مثلاً بگویندبرداشت اول محصول، برای مالک وبرداشت دوم برای زارع باشد - مزارعه باطل است. دلیل این شرط، روایات معتبر ازجمله صحیحهء حلبی از امام جعفر صادق"علیه السلام" می باشدکه درآن حضرت ازمزارعه ای که برای یکی از آن دومقدارمعینی شرط شده باشد، نهی فرموده اندولی تعیین سهم هر کدام به صورت مشاع را جایز شمرده اند(25).

احکام اساسی مزارعه :

برخی از احکام اصلی و اساسی مزاعه عبارتند از:

1.کوتاهی کشاورز در امور زرا عی ؛

اگرکشاورزدررسیدگی به امورکشاورزی کوتاهی کندوموجب کاهش محصول شود،در صورتی که قبل ازروییدن محصول کوتاهی کرده باشد، زارع ضامن مقدار کاستی محصول نیست وفقط مالک حق فسخ معامله ودریافت اجرت المثل زمین خود راداردو درصورتی که کوتاهی بعد از روییدن وتحقق محصول باشد، طبق قاعده اتلاف، زارع ضامن خسارت است(26) .

2. شرط ضمن عقد درمزارعه؛

درعقد مزارعه مانند سایر عقود لازم، هریک ازمتعاملین می توانند ،شرطی رابرای طرف دیگر بگذارند، منوط به آنکه این شرط بر خلاف مضامین کتاب وسنت وهمچنین برخلا ف مقتضی عقد نباشد، مثلاً مالک زمین می توانددرضمن عقدبه نفع خود شرط کندکه علاوه برسهمش از محصول، مبلغی را نیز زارع به اوبدهد.

نکته قابل توجه اینکه صحت شرط ضمن عقد در هر صورت(هرچند محصول زراعی تلف شود) صحیح است ، دلیل این مطلب آن است که، هیچ یک ا زادله شرط وعقد ازنظر صحت وبطلان ارتباطی با دیگری ندارند وچون ا لتزام شرط گذارنده(مشروط له)، به اصل عقد معلق برا لتزام طرف مقابل به شرط می باشد؛ هرگاه اصل عقد محقق شود، برشرط گذاشته شده(مشروط علیه) ، طبق ادله لزوم وفابه شرط ، وفا به شرط واجب است، هرچند محصولی برداشت نشده باشد(27).

3.فوت یکی ازطرفین عقد؛

همانطورکه قبلاگذشت به دلیل ماهیت لوزومی عقدمزارعه ،اگرهرکدام ازمالک یاکشاورزازدنیابروند،عقدمزارعه باطل نخواهدشد.

زیرادرصورت فوت مالک،هرچندکه اصل زمین به ورثه به ارث رسیده است ولی منافع آن تلپایان قراردادمزارعه به کشاورزتعلق دارد(28).

ودرصورتیکه کشاورزازدنیابرودچون عمل کشاورزی به مثابه دینی درعهدهءکشاورزاست،درنتیجه یابایدورثه کارراادامه دهندویابادارایی اوفرد دیگری رابه کاربگمارند(29).

مقاله

نویسنده ابوالفضل عابدي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
Powered by TayaCMS