دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی؛ اندیشه اسلامی عامل تعالی فرهنگ عمومی است.

No image
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی؛ اندیشه اسلامی عامل تعالی فرهنگ عمومی است.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: معارف اسلامی ابعاد مختلف فرهنگ عمومی را طرح و حد مطلوب آن را تعریف کرده است، از این رو اندیشه اسلامی با عوامل کامل‌تر و مترقی‌تر خود می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و تعالی فرهنگ عمومی فراهم کند.
حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث فرهنگ عمومی، بحث تعاملاتی است که بین مردم در اجتماع شکل می گیرد که در آن میان می توان به تعامل دانش آموز و معلم، تلقی مردم از سیاست عمومی، رفتار کسبه با مشتریان، اخلاق و رفتار مردم در اجتماع و رعایت قوانین عمومی در جامعه اشاره کرد.
وی افزود:  بیش از مجموعه ای که ما به نام فرهنگ عمومی می شناسیم وارد معارف اسلامی شده در رابطه با آن بحثهایی صورت گرفته ، ریشه یابی شده علل و انگیزه هایی بیان شده، حد مطلوب آن تعریف و راه رسیدن به آن حد مطلوب هم در بخشهای مختلف معارفی ما تبیین شده است. بنا‌براین ما می توانیم فرهنگ عمومی را با همین علائم و فاکتورهای کامل تر، مترقی تر و انسانی تر در فرهنگ عمومی و انسانی خود پیدا کرده و آن را رشد دهیم.
حجت الاسلام موسوی هوایی در رابطه با اینکه فرهنگ عمومی در اندیشه اسلامی چه مواردی را مورد تأکید قرار می دهد گفت: فرهنگ عمومی در اندیشه اسلامی بیشتر جنبه های خرده فرهنگها، به معنای فرهنگهای مذاب جامعه را چون فرهنگ رفتار اخلاقی، فرهنگ ترافیک، فرهنگ رفتار دانش آموز با معلم، فرهنگ رفتار دانشجویی، فرهنگ کارگری، فرهنگ تولید، توزیع و مصرف را مورد اشاره قرار می دهد که در اندیشه اسلامی در رابطه با آن بحثهای متعددی صورت گرفته است. پس این موارد به مجموعه ای تبدیل شده که باید وارد آن شد و مجموعه روایتهایی که در رابطه با آن وجود دارد، سیره اهل بیت در رابطه با آن را استخراج کرد تا بتوان دقیق تر در رابطه با آن صحبت کرد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه اندیشه اسلامی می تواند در اعتلای فرهنگ عمومی جامعه مؤثر باشد گفت: اندیشه اسلامی در حد اندیشه باقی نمی ماند و عقاید ما انسان را به سمت و سویی می برد که خلق و خوی الهی پیدا کرده و عمل صحیحی از ما سر بزند. یکی از مبانی بزرگ اندیشه اسلامی ایجاد حاکمیت اسلامی در جامعه است.
وی یادآور شد: وقتی حاکمیت اسلامی در جامعه شکل بگیرد و رویکرد حکومت الهی باشد، مجموعه ابزار رسانه ای، قانونی، قضایی انتظامی فرهنگی و آموزشی که در دسترس حاکمیت قرار گرفته می تواند جهت اعتلای فرهنگ عمومی مورد استفاده قرار گیرد. 
حجت الاسلام موسوی هوایی گفت: اعتقاد به مطالب اسلامی، اعتقاد به خدای متعال و ایمان داشتن به خدا، معاد و قیامت می تواند وظایفی که انسان در حیطه اجتماعی در نقشها و جایگاههای مختلف دارد را معنا بخشد . بنابراین کسی که به خداوند اعتقاد دارد می تواند خود را نسبت به تخلفات و تخطی از انجام وظایف خود موفق بداند این همان تعریفی است که قرآن کریم از آن با عنوان تقوا یاد می کند. با وجود این تقوا ما در سطوح مختلف به ویژه سطح فرهنگی می توانیم شاهد شکوفایی الهی باشیم.
وی اضافه کرد: اگر رعایت قوانین، برخورد با یکدیگر ، دیگران را برخود مقدم کردن و سایر موارد با درنظرگیری تقوا صورت گیرد، فرهنگ ترافیک نیز اصلاح خواهد شد. این امر را می توان به مسئله صرفه جویی در آب ، برق و سایر موارد تعمیم داد. فردی با اعتقاد به اینکه اسراف حرام است و اسراف کاری موجبات تأدیب وی را فراهم می کند و خود را متعهد به تمام عالم و آخرت می داند انگیزه قوی در رعایت قوانین دارد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه  این مدیریت انگیزه و انگیزشی که در باورهای الهی و سیره ائمه وجود دارد ما را در ارتقای فرهنگ عمومی یاری می کند، گفت: باید به دنبال راهکارهای علمی که در دنیا مطرح می شود نیز باشیم. چنانچه در روایات ما نیز مطرح شده که مسائل ترافیکی باید از دوران طفولیت به کودکان آموزش داده شود. این فرهنگ وقتی اصلاح شد فرهنگ عمومی اصلاح می شود. این موارد در تفکر اسلامی و اهل بیتی می تواند جایگاه قابل توجهی داشته باشد و نگاه کردن به آن از چنین زاویه ای میزان آگاهی مردم را نیز ارتقا می دهد.
 
 
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
Powered by TayaCMS