دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است

No image
آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است
خانم هراتیان از مدیران حوزه علمیه خواهران تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به مشکلات طلاب جدید پس از ورود به حوزه گفت: جوانانی که وارد حوزه‌ای علمیه می‌شوند، انتظارات خاصی از حوزه دارند که باید به این انتظارات پاسخ داده شود.
 
وی در ادامه افزود: طلاب جدید می‌خواهند در حوزه با دروسی مانند قرآن، حدیث و اخلاق آشنا شوند؛ درحالی‌که در پایان دوره به آنچه که می‌خواستند، نمی‌رسند؛ زیرا روش‌ها در حوزه، دانشگاهی و بر پایه مدرک بنا شده است. بنابراین بهتر است حالا که مواد درسی دانشگاه وارد حوزه می‌شود، ما هم حوزه‌ها را تخصصی کنیم تا عده‌ای بتوانند مبلغ یا مفسر و یا پژوهشگر شوند نه این که در تهران سی مدرسه خواهران داشته باشیم و همه آنها نهایتاً طلاب را در حد یک دبیر دینی تربیت کنند.
استاد حوزه علمیه همچنین اظهار داشت: در برخی از موارد ما کمتر از ظرفیت مورد نیاز ورودی داشته‌ایم مثلاً در بعضی از سال‌ها اگر سی طلبه را می‌توانستیم جذب کنیم، تنها 26 نفر نام‌نویسی کرده‌ بودند که دیگر گزینش در این گونه موارد معنایی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی مربوط به علاقه جوانان به دانشگاه باشد که خیلی از جوانان ما جذب دانشگاه می‌شوند و یکی هم این‌که ما باید کسانی را که درد دین دارند جذب حوزه کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم که در حال حاضر این‌گونه نیست.
خانم هراتیان به مبنای غلط انتخاب بسیاری از طلاب ورودی حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از طلاب به سبب این‌که در دانشگاه‌ها قبول نشده‌اند و یا به دلایل دیگری مثل این‌که حوزه مدرک می‌دهد، وارد مدارس علمیه می‌شوند که این مسأله می‌تواند آسیبی جدی برای حوزه‌ها باشد.
این مدیر حوز علمیه ادامه داد: مسؤولان باید با اطلاع‌رسانی صحیح، برنامه‌های حوزه را به جامعه به‌خصوص جوانان معرفی کنند. همچنین امکانات حوزه‌های علمیه را افزایش دهند؛ چون حوزه‌های شهرستان به سبب مشکلات مالی با مشکل جدی آموزشی روبرو هستند.
وی با تأکید بر آموزش روش‌های نوین، برای تدریس متون دروس حوزه افزود: اکنون کتاب‌های درسی مشکلی ندارند؛ اما شیوه گفتن دروس اشکال دارد و متأسفانه اساتید هم خیلی قوی نیستند و به نظر می‌رسد، گذاشتن دوره‌های آموزشی برای اساتید حوزه قبل از شروع درس‌ها ضروری است.
این استاد حوزه درباره وضعیت مبهم طلاب در دوران طلبگی نیز گفت: طلاب ما نمی‌دانند بعد از سال‌ها درس خواندن چه کاری باید انجام دهند و از آن طرف هم دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، پاسخگوی نیاز طلاب و جامعه ما نیست که همین عوامل سبب شده است تا طلاب نتوانند برای آیند خود تصمیم مناسبی بگیرند.
وی با انتقاد از چگونگی گزینش اساتید و ارزیابی آنها گفت: پذیرش اساتید اکنون سلیقه‌ای بوده و اساتیدی که مورد تأیید قرار می‌گیرند، دارای ارزیابی ضعیفی هستند که ضروری است در این مورد هم، فکری اساسی صورت گیرد.


خبرگزاری رسا //www.rasanews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
Powered by TayaCMS