دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابزارها و شیوه های دیپلماتیک حل اختلافات بین المللی

No image
ابزارها و شیوه های دیپلماتیک حل اختلافات بین المللی

اختلافات سياسي، حقوق بين الملل، جنگ، ابزارهاي ديپلماتيك حل اختلافات بين المللي، روابط بين الملل، مذاكره، پايمردي (مساعي جميله)

نویسنده : مختار شيخ حسيني

به دلیل اجتناب‌ناپذیر بودن وجود اختلافات در بین تابعان حقوق بین‌الملل، برای حل و فصل این اختلافات تلاش‌هایی از سوی حقوق‌دانان صورت گرفته است و یک تلاش تاریخی در کشیدن نوعی خط مرز بین اختلافات سیاسی و حقوقی وجود داشته است.اختلافات بین‌المللی را از نظر سنتی به اختلافات حقوقی و اختلافات سیاسی تقسیم می‌کنند؛ در صورتی که بین دو یا چند موضوع یا تابع حقوق بین‌الملل در زمینه‌ی مسائل حقوقی (از قبیل تطابق و اجرا و تفسیر یک حق موجود)تضاد به وجود آید و در نتیجه اختلاف بروز کند، آن اختلاف را حقوقی گویند.این نوع اختلافات معمولا به موجب مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل می‌گردد[1]و راه مسالمت‌آمیز حل و فصل اختلافات حقوقی بین‌المللی از طریق داوری بین‌المللی و دادگستری بین‌المللی است.اختلافات سیاسی را به‌عنوان اختلافات غیر قابل رسیدگی در دادگاه و اختلافات حقوقی را قابل رسیدگی در دادگاه می‌دانند.[2]

اما در صورتی که تضاد منافع میان تابعان حقوق بین‌الملل در مورد تغییر یا اصلاح حق موجود یا ایجاد وضعیت حقوقی جدید، موجب پیدایش اختلافی گردد آن‌را اختلاف سیاسی گویند.به عبارت دیگر چنانچه نتوان ماهیتا برای اختلافات راه حلی بر اساس قواعد حقوقی یافت، این اختلافات، سیاسی تلقی می‌‍شوند[3] و برای حل و فصل آنها از ابزارهای (شیوه‌های)دیپلماتیک یا روش‌های غیرحقوقی استفاده می‌کنند. عمده‌ترین ابزارهای دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی عبارتنداز:مذاکره، پایمردی (مساعی جمیله)، میانجی‌گری، تحقیق و سازش.

مذاکره

قدیمی‌ترین و آسان‌ترین راه برای حل اختلافات گفتگوی مستقیم بین دو طرف درگیر است که برای رسیدن به تفاهم در مورد موضوع اختلافی بین طرفین برگزار می‌شود.از مزایای این روش سرّی بودن و نرمش در مذاکرات است و شرط رسیدن به توافق نیز به خواست طرفین بستگی دارد.البته مذاکره همیشه موفقیت‌آمیز نیست بلکه تا حد بسیاری به حسن نیت طرفین بستگی دارد.مذاکره روش و تکنیک مختلف دارد؛ انتخاب روش مناسب مربوط به شخصیت مذاکره‌کننده است؛ حتی انتخاب کلمات و عبارات می‌تواند موثر در وضع باشد.انعطاف و گذشت هر یک از طرفین می‌تواند به روند مطلوب مذاکره کمک نماید.در مقابل، افکار عمومی خصمانه یا بهانه‌های یک طرف و امتیاز‌خواهی بدون جهت و عدم اعتماد و گمان این‌که در رسیدن به نتیجه به یک طرف امتیاز داده شده است گفتگو را دشوار می‌سازد.[4]

پایمردی (مساعی جمیله)

در صورت شکست مذاکره برای رفع اختلاف روش پایمردی وجود دارد که بر اساس آن قدرت ثالثی اعم از فردی یا جمعی که در اختلاف ذی‌نفع نباشد، زمینه‌ی تفاهم بین دو کشور در حال اختلاف را فراهم نموده و می‌کوشد به‌طور محرمانه پیشنهاد‌های سازش خود را به طرفین مناقشه ارائه نماید، بدون آن‌که مستقیما دخالتی در مذاکرات داشته باشد.[5] پایمردی می‌تواند به دو صورت اعمال شود:

الف. وساطت دوستانه می‌تواند برای خاتمه دادن به یک جنگ باشد چون شروع جنگ حالت درجه‌ی شدید بحران بین کشور‌ها و خصومت آشکار آنهاست در چنین حالتی استفاده از روش وساطت دوستانه و نتیجه‌ی فوری آن خیلی کارساز نیست چون فضای بدبینی و تضاد منافع بر روابط طرفین حاکم است

ب. وساطت دوستانه در این مورد در جهت جلوگیری از بروز جنگ است چون هنوز اختلاف به درجه‌ی بحران نرسیده است. بسیاری از اختلافات و نگرانی‌ها و سوء تفاهمات در مرحله‌ی اولیه قابل ترمیم و حل مسالمت‌آمیز بین‌المللی است و وساطت دوستانه نقش موثری را می‌تواند در این مرحله ایفا کند.[6]

میانجی‌گری

در روش میانجی‌گری دولت یا شخص میانجی کوشش می‌کند موضوعات مورد مذاکره را پیشنهاد دهد و خود مستقیما در آن شرکت می‌نماید و سعی می‌کند کشورهای ذی‌نفع را به تسلیم و سازش وادار کند.یک میانجی به‌عنوان حلقه‌ی ارتباطی بین طرف‌های منازعه عمل می‌کند. برداشت هر یک را نسبت به طرف دیگر بهبود می‌بخشد برای حل مساله‌ی مورد منازعه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌نماید و برای پذیرش آنها طرف‌های منازعه را زیر فشار قرار می‌دهد.[7]در میانجی‌گری طرف سوم کوشش می‌کند با شرکت در مذاکرات موضع دو طرف را به هم نزدیک کرده و راه‌حلی منطبق با نظریات دو طرف و مرضی‌الطرفین است ارئه دهد. بدیهی است شخصی می‌تواند نقش میانجی داشته باشد که مورد اعتماد هر دو طرف اختلاف باشد.معمولا یافتن چنین فرد یا دولتی، کار آسانی نیست.[8]در اغلب موارد میانجی‌گری از طرف دولت‌ها به عمل می‌آید و از تشریفات میانجی‌گری غالبا برای پایان دادن به منازعات نظامی استفاده می‌شود[9]

تحقیق

این روش بین‌المللی بر این عقیده است که چگونگی مذاکره هرچه باشد، احتیاج به بررسی‌های مقدماتی دارد تا ریشه‌های اختلافات معلوم و قضیه حل گردد و بدون توجه به زمینه‌های اختلاف نمی‌توان در مذاکرات برای حل آن راهی یافت و شکل‌گیری تحقیق مذاکرات سودمند خواهد بود.

روش تحقیق ارجاع اختلافات به کمیسیونی مرکب از ماموران تحقیق است که تنها ماموریت آن تعیین ماهیت امور و وقایع است و اجازه ندارند در خصوص مسئولیت طرفین اختلاف اظهارنظر کنند، زیرا معمولا وقتی گزارش به‌طور عینی و صحیح تهیه شده باشد مسئولیت هر طرف به خودی خود نمایان است و تنها کشورهای ذی‌نفع حق دارند از آن گزارش نتیجه‌گیری کرده، اختلاف را بین خود حل و فصل کنند و یا نتیجه تحقیقات را به منظور یافتن راه حل به داوری ارجاع کنند.[10]

تحقیق می‌تواند براساس موافقت‌نامه‌ی دو جانبه برای حل اختلافات دو کشور توصیه و یا در معاهدات چندجانبه و همه‌جانبه پیش‌بینی شده باشد. نحوه‌ی تشکیل کمیسیون تحقیق و صلاحیت‌های آن توسط کشورهای عضو مشخص شده است. رجوع به این کمیسیون‌ها می‌تواند متعاقبا با انعقاد موافقت‌نامه‌ی ویژه‌ای بین طرفیندرگیر و یا بدون چنین موافقت‌نامه‌ای صورت گیرد.[11]امروزه سازمان ملل در برخی از موارد برای حل اختلاف بین کشورها شخصیتی مطلع و بی‌طرف را در راس هیئتی جهت تحقیق و بررسی موضوع مورد اختلاف تعیین می‌نماید و نمونه‌ی بارز آن ماموریت "لویی وکمن مونز" دیپلمات مکزیکی از سوی دبیرکل سازمان ملل بود که برای تحقیق در مورد اختلافات مرزی ایران و عراق در سال 1353 انتخاب شد و با سفر به نقاط مرزی دو کشور گزارشی به سازمان ارائه کرد که مورد توافق ایران و عراق نیز قرار گرفت.

سازش

سازش یکی از روش‌های نسبتا جدید برای حل اختلافات بین‌المللی است؛ ولی مصلحان در آن دارای اختیارات مهمتر و بیشتری هستند. طریقه‌ی استفاده از این روش توسط معاهده تنظیم می‌شود بدین نحو که گاهی کشورهای امضاکننده‌ی یک معاهده از قبل متعهد و ملتزم می‌شوند که چنانچه در آینده اختلافی بین آنها به‌وجود آمد، آن‌را از طریق کمیسیون سازش حل و فصل نمایند. بنابراین، در صورت ایجاد اختلاف بین طرفین معاهده به محض این‌که یکی از کشورهای در حال اختلاف تشکیل کمیسیون را تقاضا کند، کمیسیون تشکیل و رسیدگی به اختلافات آغاز می‌شود.[12]

تفاوت‌های زیادی بین میانجی‌گری و سازش وجود دارد که عمده‌ترین آنهاعبارتند از :

1.میانجی‌گری، را می‌‌توان نهادی غیر سازمان‌یافته تلقی کرد چون می‌تواند به صورت‌های مختلفی عمل کند در حالی‌که آیین سازش نهادی سازمان‌یافته در قالب کمیسیون‌هاست.

2.معمولا برای تشکیل کمیسیون‌های سازش بین طرفین اختلاف قراردادی به نام قرارداد سازش منعقد می‌شود ولی در میانجی‌گری این قرار داد وجود ندارد.

3.در میانجی‌گری، تابعین حقوق بین‌الملل (دولت‌ها، افراد و سازمان‌های بین‌المللی)شخص ثالث را تشکیل می‌دهند و به حل و فصل اختلاف می‌پردازند در حالی‌که در آیین سازش کمیسیون‌ها جایگزین آنها می‌شوند.[13]

4.در میانجی‌گری اگر پیشنهادات میانجی از سوی طرفین یا یک طرف اختلاف پذیرفته نشود او می‌تواند به تهیه‌ی پیشنهادات جدید برای حل اختلاف بپردازد ولی در سازش، سازش‌دهنده معمولا یک گزارش واحد ارائه می‌کند و طرف‌های اختلاف نیز ملزم به پذیرش آن گزارش نیستند.

تفاوت در ترکیب کمیسیون سازش و کمیسیون تحقیق این است که اشخاص ثالث در مورد اول الزاما با توافق طرفین اختلاف تعیین می‌شوند ولی اشخاص ثالث در مورد دوم لزوما توسط طرفین اختلاف تعیین نمی‌شوند به‌عنوان مثال اعضای کمیسیون‌های تحقیق سازمان ملل هر چند شناخته‌شده و بی‌طرف باشند لزوما توسط طرفین درگیر انتخاب نمی‌شوند.[14]

فرق دیگر کمیسیون‌های تحقیق با کمیسیون‌های سازش در آن است که کمیسیون‌های تحقیق موقتی هستند و بعد از بروز اختلاف شکل می‌گیرند و پس از تسلیم گزارش و اظهارنظر، ماموریتشان خاتمه می‌پذیرد.در حالی‌که کمیسیون‌های سازش دایمی بوده و بلافاصله پس از اجرای معاهدات مربوط (معاهداتی که در آنها ایجاد کمیسیون‌های دایمی سازش پیش‌بینی شده است)تشکیل می‌گردند.معمولا هر کمیسیون سازش دارای پنج عضو به نام مصلح است که هر یک از آنها تابعیت یکی از کشورهای در حال اختلاف و یا کشورهای بی‌طرف را داراست.[15]

در برخی از تقسیم‌بندی‌ها در ذیل شیوه‌های دیپلماتیک که بین دولت‌ها مرسوم است به روش‌های سازمان‌های بین‌الملی برای حل و فصل اختلافات نیز اشاره شده است؛ مثلا در سازمان ملل برای حل و فصل اختلافت بین‌المللی، دو شیوه‌ی توصیه‌ای و دستوری وجود دارد:در صورتی اختلاف تهدید ساده برای صلح و امنیت بین‌المللی باشد شورای امنیت فقط به توصیه اکتفا می‌کند اما در صورتی اختلاف موجب به خطر افتادن و یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی شود بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد می‌تواند اقدامات قهرآمیز نیز انجام دهد.در بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی نیز برای حل و فصل اختلافات بین اعضا راهکارهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
Powered by TayaCMS