دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهترین عبادت‌ها

No image
بهترین عبادت‌ها

اسلام همواره راهنمای راستین انسان در رسیدن به کمال است و برای نیل به این مقصود راهکارهای مطلوب و شایسته‌ای را معرفی می‌کند. بدین منظور به برخی از عبادت‌ها از دیدگاه اسلام اشاره می‌کنیم:

ذکر خدا

پیامبر اکرم(ص) فرمود: بهترین و پاکیزه‌ترین و بلندترین اعمال که شما را به عالی‌ترین و بالا‌ترین درجه قرب الهی می‌رساند و بهترین چیزی که خورشید بر آن می‌تابد، ذکر و یاد خدا است(1).

نماز

پیامبر اکرم (ص) در جای دیگر می‌فرماید: بهترین اعمال شما، نماز است، (2) که نماز ذکر و یاد خدا است.امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ عمل نیکی نیست مگر این که ثواب روشنی در قرآن برای آن بیان شده باشد، مگر نماز شب که خداوند بزرگ، ثواب آن را به خاطر اهمیت آن روشن نساخته و فرموده است : هیچ کسی نمی‌داند ثواب‌هایی که مایه روشنایی چشمان است، برای آنها نهفته شده است(3).

انتظار فرج

امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «فَانَّ احَبَّ الْاعْمالِ الى‌ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظارُ الْفَرَجِ».حضرت على (ع) در یک جلسه موضوعات بسیاری به یارانش تعلیم داد که براى دین و دنیاى آنها مفید بود یکى از آن موضوعات این بود: منتظر فرج باشید. از رحمت الهى مأیوس نشوید، چون محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند متعال انتظار فرج است ( 4).

رضایت خداوند

در قرآن کریم یکی از ویژگی‌هایی که از زبان بزرگان بیان شده و ما را هدایت می‌کند برای آنکه به آن سمت و سو حرکت کنیم این است که باید آن عمل، به گونه‌ای باشد که مورد پذیرش خداوند واقع شود.

ولایت اهل بیت

از امام صادق(ع) سؤال شد: معنای «حی علی خیر العمل» چیست و کدام عمل است؟فرمود: «خیر العمل، الولایه؛ بهترین عمل، ولایت ما اهل بیت است.»(مستدرک الوسائل ، ج 4 ، ص 70) علامه بحرانى در کتاب غایه المرام ص 329 در تفسیر آیه 89 الى 90 سوره نمل که مى‌فرماید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَع یَوْمَئِذ آمِنُونَ * وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِئَه فَکبَّتْ وُجُوهِهِمْ فِى النّارِ هَلْ تُجْزَوُنَ اِلاّ ما کنْتُمْ تَعْمَلُون»؛ یعنى کسانى که در قیامت نیکوکار وارد محشر مى‌شوند پاداش بهتر از آن یابند و علاوه بر آن از هول و هراس قیامت در امان باشند و کسانى که بدکار و زشت کردار درآیند در آن روز در آتش جهنّم افتند و این کیفر و عقوبت جز سزاى اعمال آنان نخواهد بود.»

ارزش و دشواری نیت

امامان معصوم (علیهم السلام) فرموده‌اند: «نیه المومن خیر من عمله» (اصول کافی ، ج 2 ، ص 84 ) و یا: «أفضل الأعمال أحمزها»( بحار، ج 67، ص 237) نیت روح عمل، و کار دشواری است. چون اصل کار را بسیاری از انسان‌ها انجام می‌دهند، اما همه نیت صحیح ندارند؛ چرا که اوّلاً: باید کار، شایستگی نزدیک ساختن انسان به خدا را داشته باشد، دارای حسن فعلی باشد. ثانیاً: باید کار، از «حُسن فاعلی» برخوردار باشد. برای مثال، یا اگر کسی مسجد یا مؤسسه خیریه‌ای می‌سازد، علاقه‌مند است که نام او در تابلوی آن ثبت شود یا در محافل برده شود و بعضی هم علاقه‌مندند که نامشان برده نشود تا دیگران بگویند: او بدان حد رسیده که حتی حاضر نشده مردم نامش را ببرند که این هم یک نوع ریاست؛ یعنی گاهی انسان ریا می‌کند و نمی‌داند که ریاکار است، که البته این ریا مرموز است و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و شیطان هم هر کسی را از راه مخصوص او فریب می‌دهد. برخی هم برای اینکه دیگران نگویند فلان کس ریاکاری می‌کند کار خیر را انجام نمی‌دهند که در حقیقت، سخن مردم انگیزه ترک کار خیر، است.

سیر کردن و سیراب کردن

در بعضى از روایات نیز تصریح شده: اطعام گرسنگان به طور مطلق از افضل اعمال است، چنانکه در روایتى از پیغمبر (ص) است: مِنْ أَفْضَلِ الأَعْمالِ عِنْدَ اللَّهِ إِبْرادُ الْکبادِ الْحارَّهِ وَ إِشْباعُ الْکبادِ الْجائِعَهِ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله بِیَدِهِ لا یُوْمِنُ بِی عَبْدٌ یَبِیتُ شَبْعانَ وَ أَخُوهُ- أَوْ قالَ جَارُهُ- الْمُسْلِمُ جائِعٌ؛یکى از برترین اعمال نزد خدا خنک کردن جگرهاى داغ و سیر کردن شکم‌هاى گرسنه است. سوگند به کسى که جان محمد در دست اوست، بنده‌اى که شب سیر بخوابد و برادر- یا همسایه- مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است» (بحارالانوار ج 74، ص 369).

نشانه عمل صالح

قرآن می‌فرماید: « أَیُّکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(ملک/2) در سوره کهف خداوند می‌‌فرماید: «لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(کهف/7) ما مردم را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم که کدام عملشان بهتر است.امام صادق (ع) می‌فرمایند: «منظور از احسن عملاً، اکثر عملاً، به معنای زیادی عمل نیست، چرا که زیادی عمل ملاک نیست، بلکه نیکی و کیفیت عمل مهم است.

نتیجه گیری

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که: شناخت و عمل به وظیفه می‌تواند در یک کلام بهترین اعمال باشد.حضرت علی (ع) برترین وسیله تقرب به خداوند را ده چیز برشمرده‌اند:«برترین وسیله‌اى که متوسلان به خدا، به آن توسل مى‌جویند، ایمان به خدا و پیامبر اوست، جهاد در راه خدا که قله رفیع اسلام است، کلمه اخلاص (و شهادت به یگانگى خدا) که هماهنگ با فطرت انسانى است، برپا داشتن نماز که حقیقت دین و آیین است، اداى زکات که فریضه‌اى واجب است، روزه ماه رمضان که سپرى در برابر عذاب الهى است، حج و عمره خانه خدا که نابود کننده فقر و شستشودهنده گناه است، صله رحم که سبب فزونى مال و طول عمر، و صدقه پنهانى که کفاره گناهان است، صدقه آشکار که از مرگ‌هاى بد پیشگیرى مى‌کند و خدمت به خلق که از لغزش‌ها و شکست‌هاى خفّت‌بار جلوگیرى مى‌کند.» (نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 110)

پی نوشت‌ها:

  1. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 90، ص 163.
  2. خیراعمالکم الصلوه، همان، ج 7، ص 97.
  3. تفسیر نمونه، ج 17، ص 167.
  4. بحارالانوار، ج 10، ص 94.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS