دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه‌های مقابله با سختی‌های زندگی

No image
راه‌های مقابله با سختی‌های زندگی

مدتی بود خیلی دلم گرفته بود و پشت سر هم می نالیدم! یک لحظه به ناله های من گوش بده: خدایا خیلی دلم گرفته. دیگر از این تکرار ملال‌آور روزها خسته شده‌ام.خدایا تو خود می‌دانی که چه سخت است اگر که ماهی کوچک اسیر آب دریای بیکران باشد. خدایا تو خود می دانی برای من که همیشه با تو زندگی کرده ام این سیر تکراری روزگار که ناخواسته مرا به کام خود می برد چه قدر ملال آور و خسته کننده است. خدایا از این همه گرفتاری های متفاوت خسته شدم مگر نه این است که همه امورات دست توست پس چرا امروز این مشکل، فردا مشکل دیگری!بعد چند تا سؤال در ذهنم رسوخ کرد که با پیگیری به جواب‌هایشان رسیدم و آرام شدم! شاید یکی از شما ها هم همین دردهای مرا داشتید؟ چرا گاهی با روی دادن یک واقعه تلخ و ناخوشایند ممکن است به ناشکری بیفتیم؟ اولاً: ایمان به خدای متعال باید همراه ایمان به عوالم غیب باشد: «(پرهیزكاران) كسانى هستند كه به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان مى‌ آورند و نماز را برپا مى‌دارند و از تمام نعمت ها و مواهبى كه به آنان روزى داده ‌ایم، انفاق مى ‌كنند.» و كسانی كه به عوالم غیب ایمان دارند، نوع نگاهشان به دنیا به گونه‌ای نیست كه ناهمواری های دنیا، كمرشان را بشكند و در مقابل آن تاب و توان خویش را از دست بدهند. بلكه انسان با نگاه به عالم حقیقی كه پس از مرگ رخ می نمایاند، تمام سختی های دنیا برایش پذیرفتنی و چه بسا شیرین می شود. مانند ورزشكاری كه سخت زحمت می كشد، اما امیدش به كسب جایزه، رنج را برایش هموار می كند. ثانیاً: انسان با دقت در دنیای مادی می فهمد كه رنج و سختی جزء جداناشدنی دنیاست و همگان به نوعی سختی‌ها و مرارت‌های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی کردن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت و كسانی در این میدان پیروز می‌شوند كه به جای تلاش برای تغییر همه چیز، به تغییر خود بپردازند و با ایجاد وسعت درونی، مشكلات را برای خویش هموار كنند. همان گونه كه خدای متعال، برای پیامبرش چنین نسخه ای داشت: «آیا سینه‌ ات را برایت نگشودیم؟ و بار گرانت را از پشتت برنداشتیم؟» انسان با دقت در دنیای مادی می‌فهمد كه رنج و سختی جزء جدا ناشدنی دنیاست و همگان به نوعی سختی ها و مرارت های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی کردن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت.ثالثاً: بسیاری از بلاها و مصیبت هایی كه بر سرمان می‌آید، نتیجه اعمال خودمان است و باید شاكر خدای متعال باشیم كه حتی بسیاری از بلاهای خود ساخته ما را، از ما دور كرده است. «فساد، در خشكى و دریا به خاطر كارهایى كه مردم انجام داده ‌اند آشكار شده است. خدا مى‌خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حق) بازگردند.» رابعاً: بسیاری از اموری كه برایمان ناپسند شده، در واقع خیر ماست و به دلیل جهل و نادانی، قادر به تشخیص مصلحت خویش نیستیم و گاهی اوقات، مصلحت های خویش را ناپسند می‌شماریم: «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن كه خیرِ شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنكه شرِّ شما در آن است. و خدا مى‌ داند، و شما نمى ‌دانید.» خامساً: مكروهات دنیا، محكی برای ادعای ایمان است. تا فرق بین مؤ‌من حقیقی و مدعی سست عنصر روشن شود: «قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و میوه‌ ها، آزمایش مى ‌كنیم و بشارت ده به استقامت‌ كنندگان.» «آیا مردم گمان كردند همین كه بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟» به طور كلى بلاء و مصیبت و مشکلات به سه بخش تقسیم مى‌شود:

  1. بلا و مصیبت به هدف آزمایش و امتحان.2. بلاها و مصیبت هایى كه به عنوان كفاره گناه مؤمن، موجب ریزش گناهان اوست.3. بلاها و مصیبت هایى كه براى ترفیع درجه و ارتقاء كمالات انسانى است، مانند بلاها و مصیبت هایى كه به انبیاء و اولیاء عظیم الشأن وارد مى‌شد.امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «ان البلاء للظالم ادب و للمومن امتحان و للانبیاء درجه» بلا براى ستمگر تأدیب است و براى مؤمن امتحان و براى پیامبر، مقام و درجه است. بهترین کار در مواقع مشکلات در کنار موارد بالا، استغفار کردن جهت آمرزش گناهان است. بلاها و دشوارى‌ها، فلسفه‌هاى متعددى دارند. حداقل آن در مورد بندگان صالح خدا امور زیر است: 1- وسیله‌ اى براى آمرزش گناه، 2- زمینه تقرب بیشتر و اعتلاى رتبه، 3- وسیله‌ اى براى تربیت و استكمال نفس. چه زیبا برایمان تصویر کردند که..... امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «ان البلاء للظالم ادب و للمومن امتحان و للانبیاء درجه» بلا براى ستمگر تأدیب است و براى مؤمن امتحان و براى پیامبر، مقام و درجه است. بهترین کار در مواقع مشکلات در کنار موارد بالا، استغفار کردن جهت آمرزش گناهان است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
Powered by TayaCMS