دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مارشال هیرف اپل‌وایت

مارشال هیرف اپل‌وایت
مارشال هیرف اپل‌وایت

كلمات كليدي : ادیان جدید، نومعنویت‌ها، مارشال هيرف اپل‌وايت، مدعیان جدید، دروازه آسمان

نویسنده : یحیی جهانگیری سهروردی

مارشال هیرف اپل‌وایت، بنیانگذار دین جدیدی به نام دروازه آسمان (هیونز گیت[1]) در قرن بیستم است. او در 17 می 1931 میلادی، در ایالت تگزاس از پدری که کشیش پروتستانی بود تولد یافت.[2] اپل وایت دوست داشت مثل پدر خود یک مبشر مسیحی باشد. ولی پدر و خواهرش او را به آموختن موسیقی تشویق نمودند. در سال 1952 فارغ‌التحصیل رشته فلسفه شد. پس از آن بزودی رشته الهیات مسیحی را در یک مدرسه دینی مسیحی سپری نمود.[3] در سال 1954 ارتش وارد آمریکا شد. در 28 سالگی یعنی در سال 1959 با همکاری همکلاسی‌های دانشگاهی‌اش درباره موجودات فرازمینی به نوشتن پرداخت. به زعم او نوعی دیگر از موجودات در سیاره‌ای دیگر منظومه شمسی وجود دارد.[4]

در سال 1960 یک زندگی عادی داشت. مدتی نیز ریاست گروه موسیقی کر کلیسای اس‌تی‌مارکس در هوستن را بر عهده داشت. بالاخره بخاطر داشتن مشکل جنسی و ابتلا به بیماری همجنس بازی[5]در سال 1965 از همسرش جدا و در سال 1968 وی را طلاق داد.[6]دارای دو فرزند بود که ناگهان به سال 1972 خانواده‌اش را ترک گفت.

روبرت بلاچ[7] جامعه‌شناس، اپل‌وایت را کسی می‌داند که مدتی در حال تردید میان علاقه به جنس موافق و مخالف بود. او با هیچ‌کس راحت نبود جز با بونی نیتلس[8]، همکارش در تاسیس دین هیونز گیت، که علاقه‌های جنسی اپل‌وایت را تخریب نمی‌کرد. البته این دو بعدا کم‌کم رابطه خود را از هم قطع نمودند. در این مدت اپل وایت به تخیل در مسائل متافیزیکی بطور خصوصی پرداخت بطوریکه از زندگی دنیایی دست کشید![9]

اپل‌وایت در یک حلقه ویدئویی که آن را سی‌ان‌ان بدست آورده بود، سعی داشت خود را به عنوان یک چهره روشنفکری قلمداد کند. او توضیح می‌دهد که چگونه حدود صد دانشجو را متقاعد کرده‌ است که به نیت رهائی از قلمرو انسانی(ملکی) و دستیابی به قلمرو آسمان و بهشت(ملکوتی)، خانواده‌هایشان را ترک نموده و به این دو ملحق شوند.[10]

اپل‌وایت به 39 نفر گفته بود که خودش بخاطر سرطانی که داشت خواهد مرد. اگر هنگام کشته ‌شدنش، آنها هم به او ملحق شوند ستاره دنباله‌داری به نام «هیل‌ باپ»[11] خواهد آمد و آنها را به دنیای جاویدان خواهد برد.[12] به زعم وی، این ستاره دنباله‌دار، نشانه‌ای از فرا رسیدن زمان «ترک کردن» کره زمین از طرف آنها برای انتقال یافتن به وسیله یک سفینه فضایی به دنیایی دیگر است.[13]

پیش‌شرط ورود به آن سفینه فضائی منحصر در رهایی از بدن بود. او به آنان لباس یکرنگی پوشاند سر همه را تراشید و از اینکه یکدیگر را با ضمیر «او» صدا کنند ممنوع کرد. بر آنان ازدواج، مسائل جنسی و نوشیدنیهای مستی‌آور را منع کرد و ملزم کرد تا همه مایملکشان را به این دین ببخشند. بالاخره همه بار سفر بسته و با خود پاسپورت و مقدار کمی دلار، نیز همراه بردند.[14]

عقیده به کشته شدن، بعد از سه یا سه و نیم روز و نایل شدن به بهشتی که در ابرهاست و وسیله نجات هم بشقاب‌پرنده خواهد بود. یکی از باورهای اصیل مسیحیت در باره حضرت عیسی (ع) است. بی‌شک با توجه به پیشینه مطالعات الهیات مسیحی وی، به این عقیده دست یافته‌ است. زیرا برخی از آموزه‌های این دین برگرفته از سنت مسیحی است. افزون بر اینکه پدر اپل‌وایت یک روحانی مسیحی بوده، خود او نیز انگیزه وعظ دینی داشته است. لذا پس از اخذ مدرک لیسانس در سال 1952 (هر چند بسیار کوتاه) باز به مطالعات دینی روی آورد.

او در نهایت در26 مارس 1997، در 65 سالگی، در ایالت کالیفرنیای آمریکا با یک خودکشی دسته‌جمعی از دنیا رفت.[15]

مقاله

نویسنده یحیی جهانگیری سهروردی
جایگاه در درختواره جنبش های نوپدید معنوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
Powered by TayaCMS