دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

موضوع فلسفه

No image
موضوع فلسفه

كلمات كليدي : موضوع علم،‌ وجود، موجود بما هو موجود، فلسفه،‌ عوارض

نویسنده : محمد درگاه‌زاده

موضوع هر علمی عبارت است از آن چیزی که در آن علم از احوال و عوارض او گفتگو می‌شود.

تدّبر و تدقیق در مسائل هر علمی و تجزیه مسائل آن روشن می‌کند که همه آن مسائل بیان احکام و آثار و حالات یک شئ بخصوص است و همان شئ بخصوص است که همه آن مسائل را به صورت افراد یک خانواده در آورده است و ما آن‌ را موضوع آن علم می‌نامیم.

موضوع فلسفه

فلاسفه موضوع فلسفه را «وجود بما هو موجود» می‌دانند یعنی در فلسفه از احکام و آثار هستی بحث می‌شود اما باید توجه داشت که فلسفه از بود و نبود اشیاء و احکام مطلق هستی بحث می‌کند و هیچگاه به احکام و آثار مربوط به یک هستی خاص و معین نظر ندارد، ‌مثلاً‌ موضوع علم طب بدن انسان است و احوال و آثار بدن انسان که یک موجود خاصی است مورد بررسی قرار می‌گیرد.«بدن انسان» هرچند یکی از موجودات جهان هستی می‌باشد اما به هیچوجه مسائل علم طب را نمی‌توان از مسائل فلسفه دانست. بنابراین اگر بگوئیم آیا بدن انسان در خارج وجود دارد یا صرفاً‌ ساخته و پرداخته ذهن ماست،‌ این بحث مربوط به فلسفه است.

نکته

1ـ قید«بما هو موجود» در موضوع فلسفه به خاطر این است که در فلسفه از موجود از آن جهت که موجود است بحث می‌شود مثلاً اگر از جسم در فلسفه بحث می‌شود از جهت موجود بودنش است از آن جهت که جسم است.

2ـ موضوع فلسفه (هستی) عام و فراگیر است و شامل تمام موجودات می‌شود بنابراین فلسفه اعّم علوم است و گستره مباحث آن محدود به حوزه‌های خاصی نمی‌شود بلکه با یک بینش کلی به بررسی حقایق در تمامی حوزه‌ها پرداخته و معیار‌های کلی بازشناسی حقایق را از موهومات بیان می‌دارد.

3ـ چون موضوع فلسفه نسبت به موضوع سایر علوم عام است بنابراین تمامی علوم در اثبات موضوعات خود به فلسفه نیازمندند، اما فلسفه در اثبات موضوع خود (هستی) به هیچ علم دیگری نیازمند نیست بلکه تحقق هستی بدیهی بوده و نیاز به اثبات ندارد.

4ـ بهتر است برای موضوع فلسفه، ‌از واژه «موجود بما هو موجود»و یا «واقعیت» استفاده شود و از آوردن واژه «هستی» اجتناب شود، تا دلایل و گزاره های قائلین به اصالت ماهیت نیز داخل در موضوع فلسفه بشود زیرا قائلین به اصالت ماهیت، ماهیت را واقعیت اشیاء می‌دانند.

مقاله

نویسنده محمد درگاه‌زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
Powered by TayaCMS