دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

No image
وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

برکات ذکر صلوات

شکرنعمت ها

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

کلید واژه ها: صلوات- شکرنعمت - اطاعت از حضرت زهراء علیهاالسلام - ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام .

اسامی معصومین: امام علی علیه السلام - امام باقر علیه السلام - امام صادق علیه السلام .

«قال الله تبارک و تعالی «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً» (آل عمران: 103).

«قال امام صادق علیه السلام أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ أَثَمَانِيَةَ بْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص: 201).

برکات ذکر صلوات

در تمام قرآن «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» در اول آیات است ولی در این آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» (الأحزاب: 56). خدای متعال قبل از این که فرمان صلوات را صادر بکند می فرماید صلوات کار من و ملائکه است. مفسرین فرمودند: یصلون یعنی دائم و همیشگی، چیزی که استمرار و دوام دارد. یعنی خدا دائم لطف و عنایتش را بر حیبش نازل می کند. بعد می فرماید ای مؤمنین شما هم بیایید با خدا و ملائکه هم نوا و همکار بشوید. بزرگان ما فرمودند: صولت تخلص به اخلاق الله است.

شکرنعمت ها

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص:72). ذکر قویی است بت ها را می شکند. پیامبر و اهل بیت همان حقیقت و تجلی لااله الا الله هستند. (من ارادالله بدء بكم» (آیت الله گیلانی/ شرح مناجات شعبانيه/ ج1/ ص: 46). هر کس می خواهد خدا را بشناسد باید خودیت ها و منیت ها را بشکند. افرادی که نزد آیت الله بهاء الدینی می آمدند می گفتند مشکل داریم چه کار کنیم؟ آیت الله بهاء الدینی سفارش می کردند حدیث کساء را بخوانید، از خدا به خاطر نعمتهایش تشکر کنید. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» ( إبراهيم: 7). از خدا و پیامبر و اهل بیت تشکر کنید. خوش به حال کسانی که این فهم و درک را داشته باشند و وجود نعمت پوشنده آن نعمت نشود. انسان پدر و مادر که دارد قدرش را نمی داند وقتی از دست داد آن وقت می فهمد چه گوهر گرانب هایی را از دست داده است. هنر این است که با وجود نعمت شکر نعمت کنیم.

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

یکی از علمای یهودی سوال مهمی از امیرالمومنین علیه السلام کردند آقا بدون درنگ جواب دادند. شگفت زده شد گفت: شما همان پیامبری هستید که موسی کلیم الله خیرش را داده است؟ حضرت فرمودند: «إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ رَسُولِ اللَّهِ ص» ( شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص : 88). من بنده ای از بندگان این پیامبر هستم. چه تعبیر متواضعانه ای، امیرالمومنین تقسیم کننده بهشت و جهنم است، حلال مشکلات عالم است می گوید من بنده این پیامبرهستم. پیامبر ما می فرماید: «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج16/ ص:402). حضرت آدم و همه انبیاء، فرشته ها و همه جن و انس، همه موجودات عالم تحت لوای من هستند. امام باقر علیه السلام فرمود: اطاعت مادرمان فاطمه زهراء بر جمیع موجودات وحتی بر انبیاء و امامان واجب است. چون رضای او رضای خداست. یک خانم در عالم چقدر می تواند درجه و مرتبه پیدا کند شخصیتی که امام نیست پیامبر نیست. می شود کسی پیامبر و امام نباشد ولی طاعت او بر همه انبیاء و فرشته ها و امام ها واجب باشد. حضرت زهراء علیها السلام فانی در خداست امر و مشیت او امر خداست نهی و غضب او غضب خداست. پیامبرخدا در روزهای آخر عمر شریفشان به امیرالمومنین فرمودند: «يَا عَلِيُّ انْفُذْ لِمَا أَمَرَتْكَ بِهِ فَاطِمَةُ» (بحارالأنوار/مجلسی /22/484/باب 1- وصيته ص عند قرب وفاته و فيه تجهیزجیش اسامه....ص:455). یا علی آن چه که فاطمه به شما امر می کند واجب است که شما انجام بدهید. حضرت زهراء بعد از جریان آزار رساندن بعضی ها به حضرت امیر، و جریان مسجد و برگشتن از مسجد عرض کرد: علی جان جان من فدای تو باشد. روح و نفس من سپر و بلاگردان تو باشد. اگر شما در رفاه و آسایش باشید من در کنار شما هستم. اگر در بلا و گرفتاری باشی من با شما هستم. درست است حضرت زهراء فدایی مولا بود ولی اطاعتش حتی بر امیرالمومنین هم واجب است.

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

زیارت حضرت فاطمه معصومه بهشت را واجب می کند. قم به آشیانه اهل بیت تعبیر شده است. پرنده گان هر کجا که پرواز کنند باید به آشیانه اشان برگردند اهل بیت هم آشیانه و تعلق خاطرشان به قم است. «وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ » (مستدرك الوسائل/ محدث نوری/ ج10/ ص:368). امام صادق7فرمود: فرزندی از فرزندان من در قم دفن می شود اسمش فاطمه است. «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص:201). به شفاعت فرزندم فاطمه تمام شیعیانم وارد بهشت می شوند.

  • باز باش ای باب رحمت تا ابدبارگاه من لـهو کـفـوا احد

منبع:پژوهه تبلیغ

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
Powered by TayaCMS