دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیش نشست همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی در مشهد برگزار شد

No image
پیش نشست همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی در مشهد برگزار شد
پیش نشست همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی با حضور اساتید برجسته در تالار مشهد برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار مهردر مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد ظهر امروزدر افتتاحیه این نشست در تالار اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی در روز 22 آبان ماه سال جاری به مدت دو روز از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در شهر تاریخی اصفهان برگزار می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تاکید کرد: این همایش با عنوان همایش یین المللی وقف و تمدن اسلامی با هدف تعیین جایگاه وقف در چشم انداز کشورهای اسلامی به عنوان یک سرمایه فراموش شده، جلب توجه مسئولان کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اسلامی نسبت به مسئله وقف و تحلیل وضعیت کنونی وقف در کشورهای اسلامی از منظر ابعاد قانونی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می شود.
وی همچنین تصریح کرد: تبادل نظر مدیران و تصمیم گیرندگان اوقاف و مجامع دانشگاهی در راستای ترویج سنت وقف، ارائه تجارب موفق در بخش موقوفات و سازمانهای خیریه، ارائه راهکارهای کاربردی دانش محور برای توریج فرهنگ وقف در کشورهای اسلامی از دیگر اهداف این همایش می باشد.
وی عنوان کرد: ارائه دستاوردهای علمی همایش به منظور به کارگیری در تصمیم گیریهای کلان کشور و نهادهای قانون گذار با هدف توسعه و رشد سنت حسنه وقف در کشورهای اسلامی، درگیر کردن نهادها، وزارتخانه ها و سایر مراکز تصمیم گیری و تصمیم ساز نظام با موضوع وقف در راستای پررنگ کردن سهم واقعی در حل مشکلات کشور نیز از دستاوردهای این سلسله نشستها به شمار می رود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون بیش از 130 مقاله فارسی و انگلیسی و عربی به دبیرخانه علمی همایش و اصل شود و بیش از برگزاری همایش، کتاب مجموعه مقالات، ذیربط خواهد رفت.
وی اذعان داشت: برای تبیین موضوعات همایش و توسعه دانش وقف در سطح استانهای مختلف کشور، اقدام به برنامه ریزی مناسبی در جهت برگزاری چند پیش همایش استانی شده است که نشست خراسان رضوی یکی از این پیش همایش های استانی است.
همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی با همکاری دانشگاه امام صادق(ع)، معاونت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت اوقاف کویت، معهد بحوث و تدریب عربستان، دانشگاه مفید قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
Powered by TayaCMS