دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی

نویسنده کتاب محتوای این کتاب را این‌گونه بیان کرده است: «تحقیق حاضر حول مسئله سامان بخشی زندگی این دانشجویان شکل‌گرفته و ارائه الگو و پیشنهادی هرچند مقدماتی را در این راستا پیگیری می‌نماید...
کتاب درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی
کتاب درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی

نویسنده کتاب درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی مهدی همازاده ابیانه است. این کتاب با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و توسط انتشارات چاپ و نشر بین‌‌الملل منتشر شده است.

 نویسنده کتاب محتوای این کتاب را این‌گونه بیان کرده است: «تحقیق حاضر حول مسئله سامان بخشی زندگی این دانشجویان شکل‌گرفته و ارائه الگو و پیشنهادی هرچند مقدماتی را در این راستا پیگیری می‌نماید. فقدان سابقه پژوهشی با این عنوان و کمبود منابع کتابخانه‌ای در این زمینه از یک‌سو و سنخ مسئله از سوی دیگر، ما را به سمت اقدام پژوهشی و تحقیقات عملیاتی سوق داد. به همین منظور از هر سه طریق (مشاهده نزدیک، مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شد... .»

 این کتاب در حقیقت مروری بر شکل‌گیری یا جهت‌دهی جریانات و تحولات بزرگ دهه اخیر ایران و جایگاه دانشجوی انقلابی دارد. این کتاب دارای یک مقدمه و 6 فصل اصلی با عناوین: مفهوم شناسی، اقتضائات محیطی و شخصیتی، تحلیل داده‌های پرسش‌نامه، مأموریت دانشجوی انقلابی، نظام رفتاری و رشد و بسته برنامه‌های حوزه حیات فرهنگی است. در این فصل‌ها نیز به موضوعاتی همچون علت طرح سبک زندگی در جامعه‌شناسی، عوامل شکل‌دهنده به سبک زندگی و غیره نیز اشاره‌شده است. این کتاب شامل تحقیقات میدانی (از طریق پرسشنامه و مصاحبه) به‌منظور آسیب‌شناسی زندگی دانشجویان انقلابی و سپس ارائه برخی راهکارهاست.

در بخش تحقیقات میدانی، ۱۵۳ پرسشنامه در بین دانشجویان انقلابی دانشگاه‌های مختلف کشور توزیع و جمع‌آوری‌شده که شامل ۴ صفحه سؤال در ۵ حوزه زندگی این دانشجویان (فرهنگی – سیاسی، معرفتی، معنوی، علمی – درسی، شخصی – خانوادگی) است. بدین منظور، سفرهایی به شهرهای همدان و مشهد و کرمان و شیراز و تهران و … انجام شده و نگارنده در جمع‌های اردویی و خوابگاهی این دانشجویان حاضر شده است. همچنین ۱۰ مصاحبه با دانشجویان فعّال انقلابی گرفته شده که بخش‌هایی از آنها در خلال مطالب کتاب،‌ مورد استشهاد قرار گرفته است. داده‌های پرسشنامه‌ها نیز با تحلیل آماری، بررسی‌شده‌اند. ابتدای کتاب شامل بخش مباحث نظری پیرامون «سبک زندگی» و «اقتضائات محیط دانشگاهی» است و پس از فصل آسیب‌شناسی و تحلیل داده‌های آماری، بخش مربوط به راهکارها و بسته برنامه‌ها گنجانده شده است.

در مقدمه کتاب آمده است که دانشجویان انقلابی به معنای جوانان دانشجویی که دغدغه پیشبرد انقلاب و نظام اسلامی بر اساس رهنمودهای امام و رهبری را دارند، جزو تأثیرگذارترین نیروهای اجتماعی در کشور به شمار می‌روند. مروری بر شکل‌گیری یا جهت‌دهی جریانات و تحوّلات بزرگ دهه اخیر ایران به‌خوبی نقش و جایگاه این طیف از فعّالان فرهنگی – سیاسی را باز می‌نمایاند. … رهبر معظّم انقلاب نیز با دریافت اهمیت این پایگاه عظیم و پرظرفیت، حجم وسیعی از مطالبات و فرهنگ‌سازی‌های مدّ نظر خویش را بر دوش دانشجویان انقلابی نهاده و مأموریت‌های کلیدی و سرنوشت-ساز فرهنگی و سیاسی را بدیشان سپرده است. … دانشجویان انقلابی با احساس تکلیف و دغدغه نسبت به این آرمان‌ها، بخش قابل توجّهی از زندگی خویش را معطوف به تلاش برای تحقّق آنها می‌کنند و طبیعتاً با توجّه به حجم بالای کار و فقدان نیرو و بازده کافی، عرصه‌های دیگر زندگی‌شان – اعمّ از معنوی و معرفتی و درسی و خانوادگی – اولویّتی درجه دوّم می‌گیرند. در کنار درهم ریختگی نظام رفتاری، برخی برنامه‌های جزئی و رایج زندگی این دسته از دانشجویان هم به‌طور جدّی قابل مناقشه و تأمّل است. برنامه ساعات خواب، سیر مطالعاتی، جهت‌گیری تخصّصی در تحصیلات تکمیلی، زمان و نحوه ازدواج، حوزه اشتغال و … از این جمله‌اند. نتیجه این نابسامانی و آشفتگی، الگویی خدشه‌پذیر و البته قابل‌مطالعه و اصلاح از زندگی ایشان پدید آورده که سامان‌بخشی آن، اثراتی مضاعف در نوع فعالیت‌های انقلابی‌شان برجای خواهد نهاد. ضمن اینکه تک‌تک این عزیزان به‌عنوان یاوران مخلص و پرنفوذ انقلاب، موضوعیّت داشته و تکامل هرچه بیشتر شخصیّتی و رفتاری آن‌ها بسیار مهم و مغتنم خواهد بود».

در بخش مأموریت دانشجوی انقلابی می‌خوانیم: «رسیدن به یک زندگی منسجم، برنامه‌دار و بهره ورانه، در گرو داشتن هدف مشخصی است. هدف زندگی با تمام عرصه‌های آن پیوند می‌خورد و آن را در راستای واحدی جهت می‌دهد ... یکی از عوامل اصلی نابسامانی در زندگی دانشجوی انقلابی، مشخص نبودن مأموریت و محور اصلی فعالیت‌های اوست. به‌طوری‌که گاه در نقش یک فعال سیاسی، چند صباحی را با محوریت و اولویت این مأموریت، جهت می‌دهد و گاه به‌عنوان یک تولیدگر علم و نوآور نرم‌افزاری، طرحی دیگر درمی‌اندازد. آرمان دانشجوی انقلابی بسط توحید ناب شیعی با قرائت حضرت امام است که ملازم عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و خدمت به خلق خداست و منظومه اخلاقی و عرفانی تشیع را نیز در برمی‌گیرد و رسالت او پیشبرد نظام جمهوری اسلامی در راستای تشکیل تمدن اسلامی است». مؤلف راجع به آرمان‌خواهی و شور دانشجوی انقلابی آورده است: «آرمان‌خواهی و شور حداکثری در کنار کمترین تعلقات به دنیا و مادیات، از ایشان اهرم‌هایی کارآمد و نافذ ساخته که جایگاه و منزلت اجتماعی‌شان را در تعاملی دوسویه با این نفوذ و تأثیر والا، ارتقاء بخشیده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با دریافت اهمیت این پایگاه عظیم و پرظرفیت، حجم وسیعی از مطالبات و فرهنگ‌سازی‌های مدنظر خویش را بر دوش دانشجویان انقلابی نهاده و مأموریت‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز فرهنگی و سیاسی را به ایشان سپرده است... .»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS