دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معاشرت با خویشان و نیكی به آنان

اسلام در تعالیم اخلاقى خود در این زمینه، علاوه بر نیكى و احترام به همه همنوعان خود، عواطف خویشاوندى را ارج نهاده و بشر را به نیكى كردن به منسوبین و بستگان نزدیك تشویق نموده تا زندگى اجتماعى، شیرین‏ تر گردد.
No image
معاشرت با خویشان و نیكی به آنان

بحث آداب معاشرت كه ششمین قسمت آن با عنوان «فرزندان، گلهاى زندگى» در شماره 2 سال جارى، خدمت خوانندگان محترم، عرضه شد اینك به خواست خدا در ادامه آن، مطالبى درباره صله ارحام، تقدیم مى‏شود.

روزى كه آفرینش انسان با اراده یگانه هستى‏بخش به وقوع پیوست، زندگى اجتماعى نیز لازمه حیات و هستى بشر قرار گرفت، چراكه انسان براى ادامه حیات خود، بى‏نیاز از دیگران نبوده و نمى‏تواند به تنهایى زندگى كند. و اصلاً لازمه زندگى جمعى نیاز انسان به همدیگر است و چون زندگى بشر یك زندگى اجتماعى است، براى هرچه بهتر شدن این زندگى و آرامش و امنیّت آن، مقرّرات و آداب و رسومى لازم است كه بدون پایبندى به آنها، بشر، زندگى راحت و آرامى نخواهد داشت.

اسلام در تعالیم اخلاقى خود در این زمینه، علاوه بر نیكى و احترام به همه همنوعان خود، عواطف خویشاوندى را ارج نهاده و بشر را به نیكى كردن به منسوبین و بستگان نزدیك تشویق نموده تا زندگى اجتماعى، شیرین‏تر گردد. چراكه اگر انسان به بستگان نزدیك خود، احترام و نیكى نكند، با دیگران به طریق اولى برخوردش پسندیده نخواهد بود؛ و اگر به این فرمان اخلاقى -اجتماعى اسلام عمل شود، طبعا در گوشه و كنار جامعه اسلامى، فرد و یا خانواده گرفتار و فقیر و درمانده پیدا نمى‏شود. چنانكه در حدیثى مى‏خوانیم:

« أفى المال حقٌّ سوى الزّكاة؟ قال: نعم برّ الرّحم إذا ادبرت (وسائل الشیعة، ج‏9، ص: 52 ح 11501)».

«از پیامبر پرسیدند آیا غیر از زكات، حق مالى دیگرى بر گردن انسان هست؟ فرمود: آرى نیكى و احسان به ارحام و بستگان نزدیك كه به عللى از تو بریده و قطع رابطه كرده‏اند».

به همین خاطر است كه اسلام براى تقویت روح خدمتگزارى و طرز برخورد و معاشرت با مردم را به دو طریق عمومى و خصوصى، برنامه‏ریزى كرده است:

1. هر فرد مسلمان، موظف است به وضع توده مردم رسیدگى كند، هرچند نسبت خویشاوندى با آنها نداشته باشد.

2. هر انسان مسلمان، علاوه بر وظیفه بند اول، در مورد بستگان نزدیك خود مسؤولیت خاصى دارد.

جایگاه بستگان نزدیك

گذشته از آداب و رفتار با اشخاص گوناگون و كلّ انسان‏ها، رفتار با فامیل و بستگان دور و نزدیك حائز اهمیّت مى‏باشد كه مسؤولیّت بیشترى نسبت به سایر مردم متوجه انسان است زیرا از دیدگاه اسلام، بعد از پدر و مادر و فرزندان، كه نزدیكان درجه یك انسان محسوب مى‏شوند، رفتار با دیگر خویشاوندان نزدیك و بستگان، از اهمّیّت به سزایى برخوردار است كه خالق هستى از آنان در آیات متعدد به عنوان «رحم» و «ارحام» نام مى‏برد.

گرچه در بعضى از آیات یاد شده، منظور از رحم، شكم مادر مى‏باشد ولى در چند مورد هم (احزاب، محمد، ممتحنه، انفال و نساء) به معنى بستگان آمده است. البته به خاطر نزدیك بودن انسان به فامیل تعبیر «رحم» و «ارحام» آورده شده چراكه انسان در شكم مادر، نزدیك‏ترین فرد به مادر مى‏باشد.

همچنین خداوند متعال در 15 آیه با تعبیر «قُربى» از بستگان دور و نزدیك انسان، سخن به میان آورده و درباره نیكى كردن به آنان سفارش كرده است. گرچه بعضى از آیات، در موارد مختلفى بیان شده، ولى غالبا اشاره به بستگان و احترام به آنان مى‏باشد.

اسلام در مورد احترام و نیكى كردن به ارحام و خویشان تأكید فراوان ورزیده است. چنانكه مرحوم طبرسى در تفسیر ارزنده خود «مجمع البیان» در اولین آیه سوره نساء، عطف لفظ «ارحام» را بر «اللّه»، دلیل بر وجوب صله ارحام گرفته و حدیثى از پیامبر اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله مى‏آورد به این مضمون كه فرمود:

«خداوند مى‏فرماید من خداى رحمان، رحم را خلق نمودم و از اسم خودم براى او اسمى انتخاب كردم. پس هر كس صله رحم كند، او را به رحمت خود وصل مى‏كنم و هركس قطع رحم كند از رحمت من بریده است».

«ارحام» چه كسانى هستند و «صله رحم» چیست؟

واژه «ارحام» از نظر لغوى به معنى اقربا و بستگان و نزدیكان انسان است كه مفرد آن «رَحِم» مى‏باشد. همچنین رحم به زهدان زن، جاى بچه در شكم مادر، بچه‏دان نیز اطلاق شده است 

«صله رحم» یعنى نیكى و احسان كردن و پاداش دادن به بستگان، اما معیار نیكى و صله رحم كردن چیست؟ باید به مكتب قرآن و اهل‏بیت پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله مراجعه نماییم كه مفسّران واقعى قرآن و وحى مى‏باشند.

به خواست خدا در شماره آینده تعدادى از روایاتى را كه در این مورد، وارد شده‏اند، خواهیم آورد.

نیكى به خویشان از دیدگاه قرآن

در قرآن مجید آیات متعددى درباره نیكى به همنوعان جامعه بالاخص بستگان و نزدیكان و ارتباط با آنها و همچنین قطع رابطه با آنها اختصاص یافته است كه از آنها استفاده مى‏شود:

احترام و نیكى به نزدیكان، و ارتباط عاطفى با خویشان نزدیك، كار كسانى است كه به مرتبه بالایى از ایمان دست یافته‏اند و مؤمنان واقعى از بهترین دارائى خود به ارحام فقیر خود احسان مى‏كنند و قطع رحم و بریدن ارتباط با خویشاوندان نزدیك یك نوع پیمان‏شكنى با خدا و در حدّ گسترش فساد در روى زمین شمرده شده و مورد لعن و نفرین خدا قرار گرفته است.

اگر افراد یك جامعه تا این حدّ دچار انحطاط اخلاقى باشند، كه حتى احترام و نیكى كردن به نزدیكان خود را نیز به فراموشى بسپارند و ارتباط عاطفى خود را قطع نمایند، دیگر امیدى به بقا و دوام آن جامعه نخواهد بود و مانند جوامع غربى و صنعتى، یك جامعه خشك و بى‏روحى خواهد بود كه بشریت را به طرف بدببختى و بى‏بند و بارى و ظلم ستم سوق خواهد داد. اما اگر به دستورات حیات‏بخش و آرامش‏بخش اسلام و قرآن در این زمینه عمل شود، یك جامعه سالم و زیبا و دلنشین خواهد بود و در واقع مؤمنین واقعى و خوشبخت‏ترین افراد جامعه كسانى هستند كه به دستورات خداوندى در این زمینه به خوبى عمل نمایند و اینك آیات قرآن:

«نیكى، (تنها) این نیست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق و (یا) مغرب كنید (و تمام گفتگوى شما، درباره قبله و تغییر آن باشد، و همه وقت خود را مصروف آن سازید)، بلكه نیكى (و نیكوكار) كسى است كه به خدا و روز رستاخیز، و فرشتگان و كتاب (آسمانى) و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با همه علاقه‏اى كه به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسكینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق مى‏كند، نماز را برپا مى‏دارد و زكات را مى‏پردازد، و (همچنین) كسانى كه به عهد خود -به هنگامى كه عهد بستند- وفا مى‏كنند، و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند، اینها كسانى هستند كه راست مى‏گویند (و گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزكاران».

«و (به یاد آورید) زمانى را كه از بنى‏اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خداى یگانه را پرستش نكنید، و به پدر و مادر و یتیمان و بینوایان نیكى كنید، و به مردم نیك بگوئید، نماز را برپا دارید و زكات بدهید…».

«اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان كسى كه همه شما را از یك انسان آفرید، و همسر او را (نیز) از جنس او خلق كرد، و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت. و از خدایى بپرهیزید كه (همگى به عظمت او معترفید، و) هنگامى كه چیزى از یكدیگر مى‏خواهید، نام او را مى‏برید! (و نیز( از (قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز كنید! زیرا خداوند مراقب شماست».

«خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیكان فرمان مى‏دهد…».

«پس حق نزدیكان و مسكینان و در راه ماندگان را ادا كن! این براى آنها كه رضاى خدا را مى‏خواهند بهتر است و چنین كسانى رستگارانند».

«اگر (از این دستورها) روى‏گردان شوید، جز این انتظار مى‏رود كه در زمین قفساد و قطع پیوند خویشاوندى كنید؟!».

«آنها كه پیوندهایى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار مى‏دارند، و از پروردگارشان مى‏ترسند و از بدى حساب (روز قیامت) بیم دارند…».

«آنها كه عهد الهى را پس از محكم كردن مى‏شكنند و پیوندهایى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، قطع مى‏كنند، و در روى زمین فساد مى‏ نمایند، لعنت خدا براى آنهاست و بدى (و مجازات) سراى آخرت!».

http://motaharfamily.ir

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

برخورد با خویشاوندان در اسلام

صله ارحام تنها منحصر به اقوامی که در قید حیات هستند نیست،بلکه مردگان از اقوام را هم شامل می شود،یعنی رفتن به مزار مردگان واموات از ارحام،و انجام امور خیر و فرستادن خیرات و مبرات برای آنان نیز از مصادیق صله رحم محسوب می گردد.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS