دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش[امام زمان]! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش!...» (ینابیع المودّة ، ج 2، ص 388)
عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»
عن النبی(ص): «طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

عن النبی(ص):

«طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته...»

(ینابیع المودّة ، ج 2، ص 388)

پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش[امام زمان]! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش!...»

توضیح:

«خوشا به حال محبان مهدی»

عن النبی(ص):

«طُوبی لِلصَّابِرینَ فِی غَیبته، طُوبی لِلمُقیمینَ عَلی مَحَبَّته، اولئکَ الّذین وَصَفَهُمُ اللهُ فِی کتابِهِ وَ قال: (هدًی لِلمتّقین الّذینَ یُومِنونَ بِالغَیبِ[1][2]

پیامبر اسلام(ص) فرمود:

«خوشا به حال صبر کنندگان در غیبتش! خوشا به حال اقامت کنندگان بر محبتش! همانان که خداوند در کتابش چنین وصفشان فرموده است: ([قرآن]هدایتی برای پرواپیشگان است؛ همانان که به غیب ایمان و باور دارند)

چون آن یگانه دوران را بشناسیم، عشق و محبت فطر‌ی‌اش در قلب و جان ما شعله‌ور می‌شود و ما را از مقام «مهدی شناسی» به «مهدی محبی» می‌رساند. اصل محبت و دوستی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امری فطری و قلبی است که در روح و جان پاکزادان به ودیعت نهاده شده است. تنها ناپاکزادگانند که از این محبت به طور کامل بی‌بهره‌اند، چنانچه امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید:

«هر کس در قلب خویش، محبت ما اهل بیت (علیهم السلام) را یافت، خداوند را بر نخستین نعمت که نعمت پاکزادی است، شکر نماید».

اما آنچه از ما خواسته‌اند، پرورش و عمق بخشیدن به این محبت و رساندن آن به درجه «مودت» است.

مودت، محبتی است که سراسر وجود انسان را دربرمی‌گیرد و بر نیات و رفتار و گفتار محب تاثیر گذارد و این همان چیزی است که خداوند متعال به عنوان اجر رسالت از ما طلب کرده است:

«بگو بر رسالت خویش از شما پاداشی نمی‌خواهم، جز مودت اهل بیتم»

مقام «مودت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» همان مقام اقامت در محبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صاحبان این مقام را در حدیث فوق می‌ستاید و مصداق اصلی «پروا پیشگان و غیب باوران» را «مقیمان محبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» معرفی می‌فرماید.

  • [1] . بقره (2)، 2 و 3.
  • [2] . حنفی قندوزی، ینابیع الموده ، ج 2، ص 388.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب چیستی، چرایی، چگونگی غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت

کتاب چیستی، چرایی، چگونگی غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت

نگاهی تطبیقی به مسأله غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت
کتاب نگاهی به طنزپردازی در سینما - نقد سینما

کتاب نگاهی به طنزپردازی در سینما - نقد سینما

مؤلف در اين کتاب به نقد و بررسي فيلم «ورود آقايان ممنوع» آخرين اثر سينمايي رامبد جوان مي‌پردازد.
کتاب نقش ترمه بر پاره های مه - نقد سینما

کتاب نقش ترمه بر پاره های مه - نقد سینما

نگاهی به کارنامه فیلم سازی اصغر فرهادی
التذکره (از ابن معصوم)

التذکره (از ابن معصوم)

پر بازدیدترین ها

کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

پاسخ به برخي از شبهات تاريخي در زمينه روابط ايران و اعراب در طول تاريخ و كيفيت تعامل اعراب مسلمان و ايرانيان در فتوحات اسلامي و بعد از آن است.
کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

دین‌داری و معنویت خواهی چگونه سلامت روانی ما را تأمین می‌کند؟ سازوکار و نحوه اثر آن چگونه است؟ آیا اثر مذهب صرفاً به نیروهای متافیزیکی آن وابسته است؟...
کتاب گلشن ابرار - جلد دوم

کتاب گلشن ابرار - جلد دوم

مجموعه گلشن ابرار خلاصه ای از زندگی و شرح حال علمای اسلام است که اثری است که در چندین جلد توسط جمعی از پژوهشگرن حوزۀ علمیۀ قم زیرنظر پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) تألیف شده است.
کتاب حاکمان شیعی در بستر تاریخ

کتاب حاکمان شیعی در بستر تاریخ

رشته نوشته های این کتاب، مجموع چند اثر مستقل است که موضوع آن ها گزارش واقعیت های تاریخی حکومت زمامدارن شیعه بوده است.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
Powered by TayaCMS