محرميت سه گونه است: سببى، نسبى، شيرى
اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد اگرچه با او نزديكى نكند مادر و مادر آن و مادر پدر او هرچه بالاتر روند به آن مرد محرم مى شوند. [1]
اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند به آن مرد محرم مى شوند. [2]
عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر هرچه بالاتر روند به انسان محرمند. [3]
شير دادنى كه علت محرم شدن است به سه نحو مى تواند باشد:
1. پانزده مرتبه شير بدهد.
2. يك شبانه روز به كودكى شير كامل بدهد.
3. به اندازه اى شير به او بدهد كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است. [4]
هرچه در نظر عرف مردم زينت محسوب شود اظهار آن در برابر نامحرم جايز نيست. [5]
اگر زنى دست و صورت خود را به چيزى كه عرفاً زينت محسوب مى شود زينت كند، بايد صورت و دست خود را از بيگانه و نامحرم بپوشاند. [6]
پرسش: اطاعت از پدر و مادر تا چقدر بر فرزند لازم است و آيا اجداد و جدّات هم حكم پدر و مادر را دارند؟
پاسخ: در امورى كه انجام آن موجب نارضايتى آنها است از حيث شفقت پدر و مادرى اطاعت شود و فرقى بين پدر و مادر و اجداد نيست. [7]
[1] . همان، ج 2، م 2385.
[2] . همان، م 2386.
[3] . همان، م 2388.
[4] . توضيح المسائل مراجع، م 2484.
[5] . احكام بانوان، ص 19، محمد وحيدى; احكام روابط زن و مرد، مسعود معصومى، ص117.
[6] . همان.
[7] . توضيح المسائل مراجع، ص 675، س 85 .