22 دی 1389, 0:0
مناظره علي شكوري راد با عبدالرضا داوري
مناظره بین دکتر علی شکوری راد و عبدالرضا داوری سرپرست سابق روزنامه ایران در چارچوب کرسیهای موسوم به آزاد اندیشی و با موضوع بصیرت دانشجویی به همت کانون بررسی و تحلیل دانشگاه لرستان برگزار شد. شکوری راد در این مناظره با تاکید بر پاسداشت قانون به عنوان عامل دوام و بقای جامعه گفت: کسانی که قانون را زیر پا میگذارند فاقد بصیرت هستند. به گزارش ایلنا، این فعال اصلاح طلب اظهار کرد: بسیج دانشجویی وارث راه شهیدان است که به تعبیر امام ره صدساله را یک شبه طی کردند و امروز هم هر کسی نمیتواند این راه را ادامه بدهد زیرا بسیج محل ایثار و از خود گذشتگی و مدرسه عشق است. وی افزود: باید بسیج را به عنوان مدرسهای که آگاهی بخش و نماد عشق و ایثار است، حفظ کرد، نه اینکه کسانی از آن برای اهداف سیاسی خود بهرهبرداری کنند و فقط بخشی از ملت را پوشش دهد زیرا بسیج متعلق به همه ملت است و شعبه شعبه کردن آنها برای اهداف سیاسی بزرگترین خطر این تشکل الهی است. وی در ادامه با تبیین معنای بصیرت آن را توانایی ذهن برای دیدن باطن اشیا و قدرتی درونی برای شناخت حق از باطل دانست و گفت: کسی نمیتواند بصیرت را در اختیار انسان بگذارد زیرا امری درون زاست. شکوری راد، با بیان اینکه بصیرت اجتماعی پاسداری از حق مردم و قانون است. بر همین اساس نیز بصیرت ربطی به دانش، مدرک، لباس و عنوان افراد ندارد زیرا هر کسی ممکن است گناه کند و این گونه نیست که کسی بر اساس ظاهر، مقام و موقعیت بصیرت داشته باشد و بر همان اساس عدهای هم بصیرت نداشته باشند. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران افزود: بصیرت به معنای تقلید و تبعیت محض و حمایت از دیگران نیست، بلکه مرحله بالایی است که افراد متقی و دارای نیت و عمل صالح میتوانند به آن دست یابند. در ادامه این مناظره عبدالرضا داوری با اشاره به افراد نام برده شده از سوی شکوری راد در طول این مبارزه با عنوان افراد مبارز و تاثیرگذار گفت: تاریخ مملو از چنین افرادی بوده که به رغم سوابق طولانی، در امتحانات تاریخی سقوط کردهاند و مردود شدهاند مانند طلحهها و زبیرها که در صدر اسلام در کنار پیامبر بودند و با وجود القابی مانند سیفالاسلام علیه جانشین پیامبر شمشیر کشیدند. افرادی هم که شکوری راد نام برد این گونه بودند و در فتنه سال گذشته که جبههای از گوگوش تا سروش و پهلوی و قجری را دیدیم نتوانستند از گذشته خود بهره بگیرند. البته امام (ره) ملاک را حال فعلی افراد میدانست. این فعال سیاسی و رسانهای اصولگرا همچنین تعریف قرآنی شکوری راد از موضوع بصیرت را مورد قبول دانست و در عین حال گفت: این نکته نیز آموزه مهمی است که کنشهای ما بر درون افراد نیز اثر میگذارد و لذا نمیتوان گفت کسی زندگی ظالمانه داشته باشد اما به فکر مردم هم باشد. سپس شکوری راد در پاسخ به این سخنان با تاکید بر اینکه گاهی طرح تمثیلات تاریخی بصیرت افراد را کور میکند و هیچ دو رویداد تاریخی با هم مساوی نیستند، یادآور شد: به طور مثال بعد از رحلت پیامبر(ص) همه، به جز چند نفر (از جمله حضرت علی)، با خلیفه بعدی بیعت کردند که اگر بخواهیم بنا را بر مقایسه تاریخی بگیریم پس باید بگوییم ایشان مصالح اسلام را در نظر نگرفتهاند و در جامعه انشقاق ایجاد کردهاند که اتفاقاً این همان چیزی است که اهل سنت تبلیغ میکنند. همچنین امام حسین نیز در زمان یزید به عنوان یک خارجی شناخته شد و به همین عنوان سر او را بریدند.لذا اگر بخواهیم تمثیل تاریخی بگیریم این امر صحیحی نیست. وی در ادامه با بیان اینکه سکولارها هیچ گاه از تضاد درون و بیرون سخن نمی گویند، تصریح کرد: ممکن است آنها بگویند دیانت از عملکرد اجتماعی جداست اما نمیگویند که دروغ گفتن در درون جایز نیست اما در ظاهر مجاز است. اتفاقاً در برخی موارد سیاستمداران امریکایی که آن را شیطان بزرگ میدانیم، بیشتر از ما دروغ را قبیح میدانند. همچنین داوری در پاسخ به شکوری راد در مورد تاریخ صدر اسلام گفت: جریان سقیفه پس از رحلت پیامبر میخواست یا رهبری را به دست گیرد یا رهبر منتخب مطابق میل آنها عمل کند که در گام اول موفق شدند ولی علی (ع) بر اساس مصالح اسلام با خلیفه منتخب آنان همکاری کرد و در عاشورای حسینی هم امام حسین (ع) برای دوری از ذلت و گزیدن عزت، شهادت را انتخاب کرد. وی در مورد حزب توده نیز یادآور شد: این حزب تا پیش از کودتای 28 مرداد فضای دانشجویی را در دست داشت و پس از آن انشعابهای مختلفی که در آن رخ داد، روح کلی آن که در تشکلهای مختلف وجود داشت دانشگاه را به عنوان فضای سیاسی و دانشگاه را کنشگر سیاسی میدانست. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در مورد غلط بودن آمارها در کشور که از سوی شکوری راد بیان شد، گفت: بی انصافی است که یک مورد را جزء آمار دروغ بدانیم، بلکه اکنون باید دولت را در طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه ها که خاتمی گفت آرزوی اجرای آن را داشتم کمک کنیم زیرا طرحی متعلق به نظام است البته ذخایر ارزی بنا به اعلام بانک مرکزی آنقدر زیاد است که دولت تا دو سه سال دیگر هم میتواند آن را اجرا نکند و بر عهده دولت بعدی بگذارد. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران با اشاره به ادعای انجام انقلاب مخملی در مورد اصلاح طلبان گفت: چند وقت است که از این مساله صحبت نمیشود زیرا سخن غلطی است و اصولاً این نوع انقلاب در کشورهای دیکتاتوری وابسته به شوروی در آسیای میانه اتفاق میافتاد که در اثر موج آفرینی رسانههای غربی مردم به خیابان میآمدند و حکومت را ساقط میکردند. لذا حدود یک سال است که از انقلاب مخملی حرفی زده نمیشود. این تمثیلات از جمله انقلاب مخملی و دخالت بیگانه، توهم است. داوری نیز در پاسخ به اظهارات شکوری راد تاکید کرد: انقلاب مخملی اصولاً در ایران مفهوم ندارد و کسانی که اتهام آن را مطرح کردند، تحلیل خود را داشتند. اما دلیل این شبیه سازی این بود که همه انقلاب مخملیها هنگام انتخابات ها رخ میداد اما در آن کشورها رئیس جمهور در راس کشور قرار داشت و نیروهای مسلح در دعواها بیطرف بودند اما در ایران این دو صحنه متفاوت است و ولایت فقیه در راس قرار داشته و نیروهای مسلح تحت امر آن قرار دارند و نمیتوانند در این صحنه ها ورود پیدا کنند. در عین حال باید یقین داشت غرب برای ایجاد شکافهای سیاسی و اجتماعی در ایران برنامه ریزی میکند تا نیروهای هوادار خود را به قدرت برساند. من نمی خواهم بگویم شکوری راد و هواداران جنبش مستقیماً با امریکا ارتباط دارند ولی ممکن است ما گاهی در پازل دشمنان قرار بگیریم.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان