دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی

No image
استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهشگری و فعالیت علمی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی دانست.
وی وضعیت آموزشی حوزه علمیه مشهد را نسبت به سال‌های گذشته رو به بهبود و تحرک طلاب را رو به افزایش دانست و راهنمایی و هدایت در کیفیت تحصیل و آموزش را امری لازم ارزیابی کرد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده امتحانات را منشأ فعالیت بیشتر طلاب دانست و ابراز داشت: البته طبیعی است که هیچ‌کاری بی‌نقص نیست؛ و این امتحانات رو به بهبود بوده و از جهت کیفیت با سال‌های آغازین متفاوت است.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد، طلبه‌ها را نیازمند راهنمایی اساتید دانست و اضافه کرد: طلابی که زحمت فراوانی می‌کشند؛ ولی نتیجه بایسته‌ای در حد زحماتشان نمی‌گیرند؛ مقداری از آن به ندانستن روش درست تحقیق، تحصیل یا جزوه‌نویسی و از این قبیل برمی‌گردد.
وی کیفیت گذراندن دروس سطح را در کیفیت دروس خارج مؤثر دانست و در جهت بهبود وضعیت تحصیلی طلاب پیشنهاد داد: طلاب سطح باید در درس خواندن آزاد باشند و خودشان انتخاب کنند که کجا و چه زمانی تحصیل کنند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با انتقاد از وضعیت علمی بعضی از طلاب درس خارج، آن را نتیجه روند ناقص آموزشی در سطوح پایین‌تر ارزیابی کرد و افزود: طلاب در این مقطع با ارشاد اساتید باید ادبیات و دروس مقدماتی‌شان را تقویت کنند تا با حضور در دروس خارج، بیان استاد برای آنها قابل فهم باشد.
وی نبود تشویق و ایجاد انگیزه برای طلاب موفق را ضعف آموزشی یاد کرد و بیان داشت: متأسفانه طلاب خوبی که باید در درس خارج بدرخشند را از دست می‌دهیم؛ این در حالی است که آنان جذب مراکز دیگر شده و به بازدهی نهایی نمی‌رسند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده کارهای جانبی در زمان تحصیل همچون تبلیغات مقطعی، طرح هجرت، تدریس یا سفر حج، عتبات و سوریه را زمینه ساز کم کاری علمی در حوزه دانست و گفت: مجموعه این عوامل باید کنترل شده باشد که در نهایت عده‌ای خوش‌استعداد با فراغ بال بتوانند پیشرفت کنند؛ طلابی باید جذب مراکز دیگر شوند که توانایی و استعداد ادامه تحصیل را ندارند و نخبگان حوزه باید درس را ادامه دهند.
وی در عین حال تدریس را لازمه طلبگی خواند و افزود: از نظر من هر طلبه‌ای باید درس قبلی‌اش را تدریس کند؛ اما نه تدریسی که مانع تعلیم و پیشرفت خودش شود.
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از تعطیلات فراوان در حوزه‌های علمیه، نقش طلاب و اساتید را در این تعطیلات ناچیز دانست و خواستار مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که طلاب را از تحصیل باز می‌دارد این تعطیلات نیست؛ در تعطیلات درس استاد تعطیل است؛ اما تحصیل که تعطیل نیست! استاد کلید و راهنما است. اگر استاد یک ساعت درس دهد، طلبه باید ده ساعت کار کند، تعطیلات می‌تواند فرصتی برای مطالعات بیشتر باشد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده روحیه پژوهش را ضرورت کار طلاب دانست و گفت: مهم‌ترین آفت تحصیلی طلاب، کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی است و باید عوامل آن پیدا و حل شود.
وی افزایش ساعات دروس در صورت عدم فعالیت علمی را فاقد ارزش خواند و اظهار داشت: ما از طلبه باید کار بخواهیم نه آمار، اگر کسی منبر هم می‌رود باید برایش کار علمی انجام دهد تا منبرش هم فقه باشد و هم اصول و هم عرفان و کلام و تفسیر؛ نه این‌که به چند شعر و روضه محدود شود، منبر خودش کار علمی است. امروزه مدرک‌گرایی، روزمرگی و تلف کردن وقت دامن‌گیر حوزه شده است.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اخلاق و معنویت در حوزه علمیه خواستار برقراری دروس اخلاق از سوی چهره‌های شناخته شده در امور معنوی و اخلاقی شد.
وی در پایان سخنانش التزام عملی استادان به اخلاق را شرط لازم برای تأثیر دروس اخلاق دانست و تصریح کرد: درس اخلاق نصیحت است و با عواطف و احساسات سروکار دارد و فی‌المجلس تأثیر می‌گذارد؛ اما باید جو عمومی حوزه به سمت اخلاق حرکت کند و مسائل پیرامونی و مجموعه عوامل مؤثر بر اخلاق نیز بایستی حل شود.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

آسیب شناسی فرهنگ عاشورا و راهبردهای عاشوراپژوهی

فرهنگ عاشورا، فرهنگی برخاسته از متن قرآن کریم و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. این فرهنگ قدرت و جاذبه فوق العاده و نیز زیبایی و درخشش منحصر به فرد داشته و در صورتی که درست و بدون کم و زیاد کردن اجزاء و تحریف معنوی و ظاهری ارائه شود، تحول آفرین و زندگی ساز است.
جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

خدای متعال می‌فرماید: «هر چند به چیزی نیارمند باشند باز آنان را بر خویش مقدم می‌دارند و کسانی که خود را از خوی بخل و حرص دنیا نگه دارند، آنان به حقیقت رستگاران عالمند».
No image

آنچه عدل می‌گوید، دین است

عدالت در وجه دینی آن، همواره مورد توجه ادیان و دین‌داران بوده است. در این میان اسلام به عدالت نگاه خاصی دارد و این نگاه را می‌توان چه در قرآن و چه در سنت پیامبر(ص) به وضوح مشاهده کرد...
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
Powered by TayaCMS