دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

No image
برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

کلمات کلیدی: برنامه هاي ماهواره، قبح گناه، خانواده

نویسنده :

مخاطبان شبکه‌های ماهواره، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه درنظرشان از بین می‌رود، در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی می‌شود.

رفتارهای فردی و اجتماعی انسان تابع ارزش‌ها و نظام ارزشی اوست، بخشی از این نظام ارزشی و باورها از طریق فیلم‌ها و سریال هایی است که فرد مشاهده می‌کند. فیلم‌ها و سریال‌ها از تاثیرگذاری غیرمستقیم و غیرملموسی برخوردار است؛ خانواده‌هایی که تحت تاثیر فیلم‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بوده و مخاطب آنها محسوب می‌شوند، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه در نظرشان از بین می‌رود.

در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی شده و سبک زندگی نادرستی در میان آنها رایج می‌شود که این امر منشا به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد.

در آمریکا و اروپا محدودیت‌هایی برای پخش و دریافت این برنامه‌ها وجود دارد، اینجا این پرسش مطرح است که چه دلیلی دارد که کشورهای غربی هزینه‌های بسیاری می‌کنند تا این برنامه‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند؟ علتش این است که می‌خواهند نظام سلطه اقتصادی و سیاسی خود را از طریق نظام فرهنگی تعمیم دهند.

آسیب‌های نفوذ ماهواره در خانواده

از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی در این زمینه می‌توان به افزایش میزان طلاق اشاره کرد، وقتی خانواده استحکام خود را از دست دهد و روابط بین زوجین منضبط نباشد و وجود آزادی افسار گسیخته میان آنها به عنوان ارزش محسوب شود چنین عواملی موجب می‌شود تا ارزش‌های خانوادگی از بین برود، در این حالت است که زن و شوهر احساس نمی کنند که متعلق به یکدیگر هستند.

نظام‌های استکباری سلطه سیاسی و اقتصادی خود را از طریق فرهنگی به دست می‌آورند این هزینه‌هایی که آنها در حوزه فرهنگ سازی می‌کنند برای به دست آوردن سلطه سیاسی و اقتصادی است؛ حاکمیت غرب عقیده دارد اگر بخواهند بر حاکمیت یک کشور تاثیرگذار باشند باید کاری کند تا سبک زندگی مردم تغییر یابد تا مردم حاکمانی را بر راس بگمارند که مورد پسند نظام‌های استکباری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت اول)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
Powered by TayaCMS