دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس

No image
غنای فرهنگی اسلام در قدیمی‌ترین مسجد پاریس به نقل از منابع اینترنتی، مسجد جامع پاریس، قدیمی‌ترین مسجد فرانسه است که توسط هنرمندان مسلمان و سه معمار فرانسوی ساخته شد و بودجه آن از سوی دولت فرانسه به نشانه قدردانی از مقاومت مسلمانان فرانسه در جنگ جهانی اول به جامعه اهدا شد.
معماری این مسجد با شکوه از سبک مغربی پیروی کرده است که از قصر مشهور الحمراء در اسپانیا الهام گرفته است. نماهای خارجی و دیوارهای سفید این مسجد با کاشیکاریهای نفیس پوشانده شده و مناره مرکزی آن حدود 33 متر ارتفاع دارد. کار با چوب برای تزئین محوطه داخلی مسجد دارای حکاکی ها و تراشهای بسیار زیبایی است که رنگ تیره آن با رنگ سفید کاشیهای نمای خارجی تضاد چشم نوازی را ایجاد کرده است.
درحالی که سالن اقامه نماز این مسجد چندان بزرگ نیست اما طراحی نامتعارف آن ویژگی برای آن قائل شده است که نمازگزار می‌تواند در ادامه صف نماز در فضای باز نیز نماز خود را اقامه کند. چندین حیاط کوچک در این منطقه که با درختکاری های زیبا منظره هایی ایجاد کرده گوشه‌های خلوب برای خلوت مومنان محسوب می‌شود.
داخل مسجد مقبره نخستین امام مسجد جامع پاریس به چشم می‌خورد، مردی که هنگام هجوز سربازهای هیتلر به پاریس بیش از 200 یهودی را در ساختمان جای داد تا آنها را از زندگی یا مرگ در اردوگاه های اسراء نجات دهد.
یکی از مسائل حائز اهمیت درباره این مسجد اشاره به آن ضروری به نظر می رسد، فضای صمیمانه داخل مسجد است. درحالی که غیر مسلمانان نمی‌توانند به سالن اقامه نماز وارد شوند، این امکان برای آنها فراهم شده تا به محوطه مسجد وارد شده واز زیبایی آن لذت ببرند. سیاحت آنها در مسجد جامع پاریس می‌تواند فرصتی برای فرانسوی ها باشد تا با میراث غنی اسلامی و سبک زندگی 25 درصد از جمیعت این کشور آشنا شوند.
ورود مردم غیر مسلمان یک جامعه به مساجد همواره می‌تواند زمینه های مناسبی را برای تبادل فرهنگی ایجاد کند. این مسجد با باورهای نادرست فاصله بسیاری دارد و به جای مشاهده چهره های خشمگین افراط گرایان مومنان مسلمان گشاده رو و میانه رو از غیر مسلمانان استقبال می کنند.
یک سوی مسجد جامع پاریس کافه مسجد قرار دارد، چایخانه ای به سبک کشورهای آفریقای شمالی که دارای تزئینات چشمگیر است. درمیان سایه های درختهای انجیر میزهایی مستقر شده که روی آنها چون دیوارهای مسجد کاشیکاری شده است و محوطه داخلی آن از سقفی برخوردار است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

غزوه حنین

غزوه حنین

پس از آن که پیامبر اکرم(ص) در رمضان سال هشتم قمری، مکه معظمه را فتح کرد و مردم متعصب و سرکش این شهر مقدس را مورد گذشت و بخشش خویش قرار داد و آنان را از کرامت و بزرگواری خویش بهره مند ساخت، اهالی طایف، به ویژه دو قبیله معروف "هوازن" و "ثقیف" به هراس افتاده و مردم این منطقه را بر ضد پیامبر(ص) و مسلمانان تحریک کردند و در نتیجه به همراه لشگری سنگین، که با زنان، فرزندان و چارپایانشان همراه بود، به سوی مکه معظمه حرکت کردند، تا به زعم خویش بر پیامبر(ص) و مسلمانان این شهر مقدس شبیخون زده و کار آنان را یکسره کنند.
Powered by TayaCMS