دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرا جهاد با اسرائیل، لازمهٔ پیشرفت ایران است؟

No image
چرا جهاد با اسرائیل، لازمهٔ پیشرفت ایران است؟
✦ جنگ صهیونیستی_آمریکایی علیه ایران، ابعاد داخلی و خارجی دارد و ترکیبی از جنگ سخت و نرم است. هدف دشمن، بهره‌برداری از جنگ سخت برای پیروزی در جنگ نرم و توقف استقلال، هویت و پیشرفت ایران از طریق تحولات داخلی و از دست دادن توانمندی‌ها و بازوهای ایران است.
ایرانِ امروز درگیر سخت‌ترین جهاد برای حفظ هویت، استقلال و منافع خویش در منطقه است. پیروزی در این نبرد، غنائم، فرصت‌ها و منافعی فراتر از تصور به‌همراه خواهد داشت، چراکه با رفع موانع، پیشرفت و قدرتی بالاتر به ارمغان خواهد آمد.
دو مانع بزرگ پیشرفت ایران از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی (یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا) با چنین جهادی دست‌شان از منطقهٔ ما کوتاه خواهد شد.
از طرفی، رقبای منطقه‌ای ایران (ترکیه و عربستان) که منافع و امنیت خود را هم‌سرنوشت با نظم آمریکایی کرده‌اند نیز فرصت آزادی و هم‌سرنوشتی با شرق را خواهند یافت. این در حالی است که هم‌اکنون نیز ملت‌های منطقه پیوند معنایی عمیقی با ایران دارند.

✦ طرح صهیونیستی_آمریکایی، حذف ایران به‌عنوان «مرکز ثقل معنایی» منطقه است. این طرح، با سیاست تضعیف توانمندی‌ها و تحدید منافع، مسیر تحقیر بازیگری، انزوا و نرمال‌سازی ایران را دنبال می‌کند، تا هژمونی نظم آمریکایی سرنوشت منطقه را به‌طور کامل در دست گیرد.
در این مصاف، آن‌که استقامت و تاب‌آوری بیشتری داشته باشد، پیروز است.
ایران می‌تواند پیروز رقابت منطقه‌ای و مسلط‌کنندهٔ چارچوب معناییِ هم‌سرنوشت با نظم جدید مقاومت باشد؛ اگر برای آن بجنگد و آن قدرت برتر و تأمین دائمی منافع را بخواهد!
تاریخ می‌گوید که تولد و تسلط نظم‌ها، حاصل پیروزی در جنگ‌ها بوده است...

✦ این جنگ در بُعد داخلی نیز پیامدهای مهمی دارد؛ ما با نوعی جدید و ارتقاءیافته از براندازی مواجه‌ایم. مزدوران و خائنان، مسلحانه علیه اهداف و منافع ایرانِ بزرگ به میدان آمده‌اند.
آنان قصد دارند ارکان قدرت کشور را نابود کنند و با ترور و جاسوسی، خود را امتداد جریان صهیونیسم در ایران معرفی می‌کنند.
اگر بتوانیم از حاکمیت صهیونیست‌ها (گرگ در لباس میش) جلوگیری کنیم، در یک جنگ، دو بُرد کرده‌ایم!
در پسا‌جنگ، کشور از ویروس براندازی داخلی تخلیه و امن خواهد شد؛ و فردای جنگ، فردای پرش تاریخی و صعود به قله است، اگر آن را بخواهیم و به الزاماتش تن دهیم!

✦ فتنه‌ها و حوادث سال‌های گذشته، آسیب‌های اجتماعی_فرهنگی متعددی بر ما وارد ساخته؛ اما خودآگاهی حاصل از این جنگ و مقاومت، در حال ترمیم این آسیب‌هاست و زمینه را برای چسبندگی و همبستگی حداکثری ملت ایران، حول عناصر هویتی_تاریخی خود، فراهم آورده است.
این خودآگاهی، ایران را در چتر پدافند فرهنگی کارآمد قرار می‌دهد و جامعه‌ای زنده و بینا می‌سازد.
جنگ تلخ است و پُرمصیبت؛ اما جهاد، شیرین است و غنائم و فرصت می‌آفریند.
جهاد، ویرایش‌گر، تحول‌آفرین و خلاقیت‌زاست.
اگر خودآگاهی ملی فراگیر و غالب شود و از افکار وارداتی فاصله بگیریم، اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی ممکن‌تر و دست‌یافتنی‌تر خواهد شد.

✦ جنگ و مقاومت ملت ایران می‌تواند کشور را در حوزه‌های مدیریتی، حکمرانی، فناوری، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به‌اندازهٔ بیست تا سی سال به‌پیش براند.
حل معضلات مزمن اقتصادی (که عمدتاً گریبان اقشار آسیب‌پذیر جامعه را می‌گیرد) نیز می‌تواند محصول این جهاد ملی ایرانیان باشد؛ اگر قدر آن را بدانیم و از سختی‌ها نهراسیم.

✦ اقتدار ژئوپلیتیکی و تأمین منافع ایران در منطقه، با مقاومت ما و برقراری نظم جدید امکان‌پذیر می‌شود.
اگر پای ساخت این نظم بایستیم و از درون دچار واهمه، خستگی و فریب نشویم، این هدف دست‌یافتنی است.
و اگر از جنگ و مقاومت بهراسیم، برنامهٔ دشمن، تنزّل و تحقیر ملت ایران خواهد بود.
احیای روابط عادلانه در منطقه، بدون حضور آمریکا و ایجاد ساختار امنیت و منافع مشترک، امری ممکن است؛ به‌شرط آنکه با ذهنی دوراندیش و در قواره‌ای بزرگ، به حوادث بنگریم.
ما می‌توانیم سرنوشتی مشترک و منتفع برای همه را، در ورای این جنگ به ارمغان بیاوریم و این غنیمت را عادلانه در منطقه بگسترانیم.

✦ بذری که نهضت مقاومت، با پیوند زدن سرنوشت ملت‌ها و دولت‌های منطقه کاشت، اکنون به درختی تنومند تبدیل شده و امروز، زمان چیدن میوه‌های آن فرا رسیده است.
نباید اجازه دهیم تفکرات استعمارزده، موقعیت ممتاز ایران را تضعیف کرده و کشور را به انزوا بکشانند.
اکنون که مسیر درست طی شده و به محصول نزدیک شده‌ایم، وظیفه داریم این هزینه‌ها را با اقدامات درست و جامع، به سرمایه‌ای برای #آینده_ایران و ساخت پیشرفت و امنیت بدل کنیم.

✍️ م.ص. صادقی | ۱۳ تیر ۱۴۰۴ _ ۸ محرم‌الحرام ۱۴۴۷

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

اخراج بعضى قبایل یهود مانند بنى نضیر و بنى قریظه از اطراف مدینه آنها را نسبت به مسلمین و مخصوصا نسبت به پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله خشمگین ساخت
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
Powered by TayaCMS