مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
مهدویّت و موانع فراروی مصلحان از منظر قرآن (قسمت دوم-قسمت پایانی)
21 بهمن 1386, 0:0
با بررسی آیات قرآن در مییابیم؛ همیشه فرا روی تمام پیامبران و مصلحان موانع جدی بوده است، قرآن به عنوان آینهای برای خردورزان و اهل بصیرت، نمایانگر رفتارها و عکس العملهای اصناف مختلف مخالفان، در رویارویی و...؛ و در مقابل عملکرد انبیاء و مصلحان است...
مهدویّت و موانع فراروی مصلحان از منظر قرآن (قسمت دوم-قسمت پایانی)
4) تهمت و افترا وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُونَ[83]؛ «و هنگامى که به آنان گفته شود: «همانند مردم ایمان بیاورید!» مىگویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند؛ ولى نمىدانند. 5) بهانهجویی برای فرار وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَ یَسْتَأْذِنُ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَةٍ إِنْ یُریدُونَ إِلاَّ فِراراً[84]؛ «و به خاطر آورید زمانى را که گروهى از آنها گفتند: «اى اهل یثرب ]اى مردم مدینه[! اینجا، جاى توقف شما نیست؛ به خانههاى خود بازگردید» و گروهى از آنان، از پیامبر اجازه بازگشت مىخواستند و مىگفتند: «خانههاى ما بىحفاظ است»؛ در حالى که بىحفاظ نبود. آنها فقط مىخواستند فرار کنند». وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَکَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا نَکُنْ مَعَ الْقاعِدینَ[85]؛ «و هنگامى که سورهاى نازل شود که: «به خدا ایمان بیاورید و همراه پیامبرش جهاد کنید»، افرادى از آنها [= گروه منافقان] که توانایى دارند، از تو اجازه مىخواهند و مىگویند: «بگذار ما با قاعدین [آنها که از جهاد معافند] باشیم!» 6) ارائه دادن خلاف واقع خلاف واقع را با سوگندها و دروغها، واقعی نشان میدهند که این موضوع، خود بدترین آسیب برای یک جامعه است: ...قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعْناکُمْ هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإیمانِ یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یَکْتُمُونَ[86]؛ «گفتند: «اگر مىدانستیم جنگى روى خواهد داد، از شما پیروى مىکردیم». آنها در آن هنگام، به کفر نزدیکتر بودند تا به ایمان. به زبان خود، چیزى مىگویند که در دلهایشان نیست و خداوند، از آنچه کتمان مىکنند، آگاهتر است». ...سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنا لَخَرَجْنا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ[87]؛ «به تحقیق، به خدا سوگند یاد مىکنند که: «اگر توانایى داشتیم، همراه شما حرکت مىکردیم» ]آنها با این اعمال و این دروغها [ خود را هلاک مىکنند و خداوند، مىداند آنها دروغگو هستند». وَ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَ ما هُمْ مِنْکُمْ وَ لکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ[88]؛ «آنها به خدا سوگند مىخورند که از شما هستند، در حالى که از شما نیستند؛ ولى آنها گروهى هستند که مىترسند». منافقانی که به حسین بن علی علیه السلام نامه نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند ولی بعد در میدان یاری، حضرت را رها نمودند، نمونهای از این ویژگیاند.[89] 7) عامل دلسردی مؤمنان منافقان، در صحنههای متفاوت، میدان را خالی کرده، دنبال اجازه گرفتن و فرار از میدانند. این خود، باعث دلسردی برخی مؤمنان میشود. وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَ یَسْتَأْذِنُ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَةٍ إِنْ یُریدُونَ إِلاَّ فِراراً [90]؛ «و به خاطر آورید زمانى را که گروهى از آنها گفتند: «اى اهل یثرب ]= مدینه[! اینجا، جاى توقف شما نیست. به خانههاى خود بازگردید» و گروهى از آنان از پیامبر اجازه بازگشت مىخواستند و مىگفتند: «خانههاى ما بىحفاظ است»؛ در حالى که بىحفاظ نبود. آنها فقط مىخواستند فرار کنند». وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَکَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا نَکُنْ مَعَ الْقاعِدینَ[91]؛ «و هنگامى که سورهاى نازل شود که: «به خدا ایمان بیاورید و همراه پیامبرش جهاد کنید»، افرادى از آنها [گروه منافقان] که توانایى دارند، از تو اجازه مىخواهند و مىگویند: «بگذار ما با قاعدین [آنها که از جهاد معافند] باشیم». 8) دعوت به بدیها و منع از خوبیها منافقان، به بدی دعوت کرده، از خوبیها (معروف) باز میدارند و در انفاق و بخشش، کوتاهی میکنند. اَلْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُونَ[92]؛ «مردان و زنان منافق، همه از یک گروهند. آنها امر به منکر، و نهى از معروف مىکنند و دستهایشان را ]از انفاق و بخشش[ مىبندند. خدا را فراموش کردند؛ خدا ]نیز[ آنها را فراموش کرد. به یقین، منافقان همان فاسقانند». 9) ایجاد تردید و اضطراب لَوْ خَرَجُوا فیکُمْ ما زادُوکُمْ إِلاَّ خَبالاً...[93]؛ «اگر آنها همراه شما ]به سوى میدان جهاد[ خارج مىشدند، جز اضطراب و تردید، چیزى بر شما نمىافزودند». 10) کمک به دشمن با مقدسنمایی منافق، از ابزارهای مقدس، در راستای اهداف دشمنان مدد میجوید: وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْریقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ[94]؛ «]گروهى دیگر از آنها[ کسانى هستند که مسجدى ساختند براى زیان ]به مسلمانان[ و ]تقویت[ کفر، و تفرقهافکنى میان مؤمنان، و کمینگاه براى کسى که از پیش، با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بود. آنها سوگند یاد مىکنند: «جز نیکى، نظرى نداشتهایم»؛ امّا خداوند گواهى مىدهد که آنها دروغگو هستند». 11) تفرقهافکنی و فتنهگری َوْ خَرَجُوا فیکُمْ ... لَأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ...[95]؛ «اگر آنها همراه شما ]به سوى میدان جهاد[ خارج مىشدند، ... به سرعت بین شما به فتنهانگیزى (و ایجاد تفرقه و نفاق) مىپرداختند». 12) جاسوسی برای دشمن ...فیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ ... [96]؛ «در میان شما، افرادى هستند که به سخنان آنها کاملاً گوش فرامىدهند». 13) فسق و فجور الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُونَ [97]؛ «مردان و زنان منافق، همه از یک گروهند. آنها امر به منکر و نهى از معروف مىکنند و دستهایشان را ]از انفاق و بخشش[ مىبندند. خدا را فراموش کردند و خدا ]نیز[ آنها را فراموش کرد. به یقین، منافقان، همان فاسقانند». 14) نافرمانی از فرامین خدا و رسولش وَ لَوْ أَنَّا کَتَبْنا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِیارِکُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلیلٌ مِنْهُمْ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما یُوعَظُونَ بِهِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبیتاً[98]؛ «اگر ]همانند بعضى از امتهاى پیشین[، به آنان دستور مىدادیم: یکدیگر را به قتل برسانید یا: از وطن و خانه خود، بیرون روید، تنها عده کمى از آنها عمل مىکردند. اگر اندرزهایى را که به آنان داده مىشد انجام مىدادند، براى آنها بهتر بود و موجب تقویت ایمان آنها مىشد». بنابراین منافقان، گروهی از کافرانند که خود را به شکل مؤمنان، درآوردهاند و درون جامعه ایمانی رخنه کردهاند؛ لذا خطرها و آسیبهای آنان بیشتر است. آنان، دنبال فریفتن خدا و مؤمنانند. یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ[99]؛ «مىخواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند، در حالى که جز خودشان را فریب نمىدهند؛ ]اما[ نمىفهمند». درون اجتماع مؤمنان، برای دشمن عمل میکنند. حتی از ابرازهای دینی، مدد میجویند. این معضل، در دوران غیبت حضرت مهدی(عج) در سخنان و رفتار منافقانی است که در امتحانهای متفاوت برای حضرت مهدی(عج) و مؤمنان سوگند میخورند که منتظرند و شیعهاند؛ ولی عملی انجام نمیدهند و گاه، سخن دشمنان را بازگو میکنند؛ برای مثال در دوران غیبت که موظف به اطاعت از علما به عنوان نواب عام شدهاند، سر میپیچند یا تقوای الهی را که در روایات انتظار، بسیار به آن پرداخته شده است، فراموش میکنند. اینان، چون ایمان واقعی ندارند، با طرح مطالب واهی و سست و بهانه تراشی، در قلوب مؤمنانی که از بهرة علمی و دینی کمتری برخوردارند، تزلزل و تردید ایجاد میکنند. با سخنان جدی یا طنز و استهزا، دشمنان امامت و مهدویت را شاد میکنند. به ظاهر مؤمنند؛ ولی خیرخواهی و دلسوزی برای دین و امام دین، ندارند. مصلحت دین و جامعه اسلامی را فدای امیال نفسانی و گاه عادت و خرافات خود میکنند. گاه مانند منافقان که مسجد ضرار ایجاد کرده بودند، مقابل مسیر دینی انتظار، با عناوین مقدس، مسیر انزوا و بیطرفی و خانهنشینی را ترویج میکنند. حتی در برخی مطالب، امر به منکر و ایجاد ظلم و عدم حرکت برابر منکر میکنند و ... .[100] در هنگام ظهور نیز، منافقان، به دنبال دسیسه و فتنهاند و حضرت نیز چنان عمل میکند که پیامبر6 به آن مأمور شد: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ[101]؛ «اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتى دارند!» اما این بار، عاقبت منافقان، مانند گذشته نخواهد بود که بتوانند از محکمه و داوری بگریزند حضرت مهدی(عج) مانند جد بزرگوارش، حضرت علی علیه السلام چشم فتنه را بیرون خواهد کشید؛[102] اما در گسترة جهان هستی و برای همیشه. حضرت مهدی(عج)، در جنگ با منافقان، جنگیده و آنان را نابود میسازد: «... و یقتل بها کلّ منافقٍ مرتاب»؛[103] «]حضرت[...تمام منافقان را نابود میکند». حضرت علی علیه السلام فرمود: «و لیطهرنّ الأرض من کل غاش»؛[104] «زمین را از هر آلودگی و نیرنگ پاک میسازد». همچنین امام صادق علیه السلام در ذیل آیة "لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً [105] فرمود: ... حضرت مهدی(عج) کفار و منافقان را نابود خواهد کرد.[106] حضرت مهدی(عج) پایههای شرک و نفاق را از بین میبرد و شاخههای نفاق و گمراهی را درو میکند؛ اینها آرزوهایی است که در دعاهای منتظران، تکرار میشود: «أین هادم أبنیة الشرک و النفاق»،[107] «أین حاصدُ فروع الغیّ و النفاق»[108] «اللهم إنّا نرغب إلیک فی دولةٍ کریمة تُعزّ بها الاسلام و أهله و تذلّ بها النفاق و أهله»[109] سه. مفسدان گروه دیگری که مقابل حضرت قد علم میکنند، کسانی هستند که دنبال فساد و تبهکاریاند. طبیعی است، اینها برای میدان داشتن، با هر اصلاحی مخالفند. بیراهه را بر راه و فساد را بر صلاح و اصلاح ترجیح میدهند. کسانی که به بدیها دل سپرده و با فساد و بدی میانه خوبی دارند، طبیعی است تحمل مصلح و اصلاح را ندارند؛ لذا با آنکه به حق یقین دارند و دین را میشناسند، از روی ظلم و سرکشی انکار میکنند. وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدینَ[110]؛ «و آن را از روى ظلم و سرکشى انکار کردند؛ در حالى که در دل، به آن یقین داشتند؛ پس بنگر سرانجام تبهکاران ]و مفسدان[ چگونه بود». بدیهی است مفسدان نیز از گروههایی هستند که با حضرت مهدی(عج) به مبارزه برخواهند خاست و به آسانی سخن حق را نخواهند پذیرفت. چهار. متکبران تکبر، بیماریای است که شیطان را از جایگاه خود، ساقط کرد. او به سبب این ویژگی ناپسند، مقابل خدا گردنکشی کرده، سخن او را نپذیرفت. تکبر، آفتی است که در طول تاریخ، عدهای را در مقابل صف مصلحان قرار داده است: قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ[111]؛ «]خداوند به شیطان[ فرمود: «در آن هنگام که به تو فرمان دادم، چه چیز تو را مانع شد که سجده کنى؟» گفت: من از او بهترم. مرا از آتش آفریدهاى و او را از گِل». ویژگی متکبران 1) خود را هدایت یافته پنداشتن وقتی عدهای از اهل کتاب، به اطاعت خدا فراخوانده میشوند، آنان با تکبر، هیچ راهی برنتافته، خود را هدایت یافته میدانند. آن که خود را هدایت یافته میداند، جایی برای بحث و نظر دیگران نمیبیند: وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ [112]؛ «آنها گفتند: «هیچ کس، جز یهود یا نصارا، هرگز داخل بهشت نخواهد شد». این آرزوى آنهاست. بگو: اگر راست مىگویید، دلیل خود را بیاورید». 2) نپذیرفتن حق متکبران، از پذیرش راه هدایت سر باز زده، و راه گمراهی را میپذیرند. سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ[113]؛ «به زودى کسانى را که در روى زمین به ناحق تکبّر مىورزند، از آیات خود منصرف مىسازم. آنها چنانند که اگر هر آیه و نشانهاى ببینند، به آن ایمان نمىآورند. اگر راه هدایت را ببینند، آن را راه خود انتخاب نمىکنند و اگر طریق گمراهى را ببینند، آن را راه خود انتخاب مىکنند. این، به دلیل آن است که آیات ما را تکذیب کردند. و از آن، غافل بودند». وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ [114]؛ «و هنگامى که به آنها گفته شود: «از خدا بترسید!»، (لجاجت آنها بیشتر میشود) لجاجت و تعصب، آنها را به گناه مىکشاند. آتش دوزخ، براى آنان کافى است و چه بد جایگاهى است!». 3) توهین و تحقیر ولی خدا و مؤمنان آنان، جدای از نپذیرفتن حق، و هدایت یافته پنداشتن خود (به گونهای که متکبران اهل کتاب، بهشت را هم برای خود تضمین شده میدانند)، به توهین و تحقیر ولی خدا و مؤمنان میپردازند: ْوَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ یَکْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَّ[115]؛ «و هنگامى که به آنها گفته شود: «به آنچه خداوند نازل کرده، ایمان بیاورید»، مىگویند: «ما به چیزى ایمان مىآوریم که بر خود ما نازل شده است» و به غیر آن، کافر مىشوند؛ در حالى که آن، حق است و آیاتى را که بر آنها نازل شده است، تصدیق مىکند. بگو: اگر ایمان دارید، پس چرا پیامبران خدا را پیش از این، به قتل مىرساندید؟». قوم شعیب، با تکبر و نخوت، به شعیب میگویند: «ما تو را ضعیف میدانیم و تو فرد مهمی نیستی»؛ لذا میگویند: ما بسیاری از آنچه را که میگویی، نمیفهمیم: ْقالُوا یا شُعَیْبُ ما نَفْقَهُ کَثیراً مِمَّا تَقُولُ وَ إِنَّا لَنَراکَ فینا ضَعیفاً وَ لَوْ لا رَهْطُکَ لَرَجَمْناکَ وَ ما أَنْتَ عَلَیْنا بِعَزیزٍ [116]؛ «گفتند: اى شعیب! بسیارى از آنچه را که مىگویى، نمىفهمیم و ما تو را در میان خود، ضعیف مىیابیم و اگر قبیلة کوچکت نبود، تو را سنگسار مىکردیم و تو در برابر ما قدرتى ندارى». ّأَمْ أَنَا خَیْرٌ مِنْ هذَا الَّذی هُوَ مَهینٌ وَ لا یَکادُ یُبینُ[117]؛ «مگر نه این است که من از این مردى که از خانواده و طبقه پستى است و هرگز نمىتواند فصیح سخن بگوید، برترم؟». با بیان آیات فوق، روشن میشود، مقابل خیرخواهی و اصلاحات انبیا و مصلحان، متکبران شیطان صفت، صف آرایی کرده، مانع هدایت میشوند. بدیهی است متکبران، سخن حق حضرت مهدی(عج) را نیز نپذیرفته و سرپیچی میکنند. از سوی دیگر، ولی خدا و مؤمنان پیرو او را تمسخر میکنند. چنانکه در دوران غیبت نیز متکبران، از دستورات او سرپیچی کرده و معتقدان به آن حضرت و دستوراتش را تمسخر میکنند.بررسی گروههای معاند دیگر و تعامل حضرت مهدی(عج) با آنان را به زمانی دیگر وامیگذاریم. [1] . آل عمران: 146. [2]. ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان قرار دهیم. (قصص:5). [3]. در زبور، بعد از ذکر]=تورات[ نوشتیم: «بندگان شایستهام، وارث زمین خواهند شد» (انبیاء:105). [4]. خداوند، به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد؛ همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده است، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش تبدیل میکند؛ آن چنان که تنها مرا پرستیده و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند. (نور:55). [5] . سبأ:31. [6] . انعام:25. [7] . ابراهیم:9. [8] . بقره:6. [9] . بقره:88. [10] . انعام:25. [11] . انعام:7. [12] . غافر:4. [13] . انعام:25. [14] . حج:72 [15] . رعد:27. [16]. همچنین ر.ک: انعام: 37، یونس: 7، رعد:27 . [17] . بقره:26. [18]. کمال الدین، ج2، باب38، ص384. [19] . انعام:25. [20] . انعام:7. [21] . مائده:103. [22] . اعراف:66. [23] . نساء: 156. [24] . انبیاء:36. [25] . بقره:212. [26] . اعراف:90. [27] . نساء:89. [28] . عنکبوت:12. [29] . نساء:167. [30] . اعراف:45. [31] . انفال:36. [32] . سبأ:33. [33] . ابراهیم:13. [34] . آل عمران:21. [35] . آل عمران: 146. [36] . نساء:76. [37] . ممتحنه:1. [38] . بقره:61. [39] . انفال:30. [40]. کافی، ج1، ص337. [41]. ر.ک: الغیبة طوسی، ص216 و کمال الدین، ج2، ص473 و ... . [42]. کمال الدین، ج1، ص302. [43]. فصلنامه انتظار، ج5، مقاله مهدی انکاری- انتظار ستیزی، نگارنده. [44] . سبأ:33. [45] . انفال:38. [46]. چنانکه آیه 89 سورة سبأ نیز به این موضوع اشاره دارد. [47]. حدید: 17. [48]. کمال الدین، ج2، ص668. [49]. بحارالانوار، ج2، ص363. [50] . ابراهیم:8. [51] . یونس:71. [52] . نساء:89. [53] . نساء:89. [54] . ممتحنه:1. [55] . توبه:23. [56] . نساء:140. [57] . نساء:46. [58] . مائده: 78. [59] . فتح: 29. [60] . نساء: 76. [61] . نساء: 89. [62] . توبه: 73. [63] . توبه: 12. [64] . انفال: 36. [65] . ابراهیم: 13. [66] . بقره: 61. [67] . انفال: 30. [68]. المناقب، ج1، ص272؛ کمال الدین، ج2، ص641 با کمی تفاوت. [69]. فتح: 25. [70]. کمال الدین، ج2، ص670. [71] . آل عمران: 167. [72] . نساء: 140. [73]. تحف العقول، ص179. [74]. خصال، ج1، ص69. [75] . نساء: 61. [76] . نساء: 142. [77] . توبه: 67. [78] . بقره: 8. [79] . توبه: 62. [80] . مائده: 61. [81] . منافقون: 1. [82] . بقره: 14. [83] . بقره: 13. [84] . احزاب: 13. [85] . توبه: 86. [86] . آل عمران: 167. [87] . توبه: 42. [88] . توبه: 56. [89]. رک: بحارالانوار، ج44، ص334. [90] . احزاب: 13. [91] . توبه: 86. [92] . توبه:67. [93] . توبه: 47. [94] . توبه: 107. [95] . توبه: 47. [96] . توبه: 47. [97] . توبه:67. [98] . نساء: 66. [99] . بقره: 9. [100]. رک: فصلنامه انتظار، شماره15، مقاله اندیشه مهدویت و آسیبها، نگارنده. [101] . توبه: 73. [102]. الغارات، ج1، ص3. [103]. بحارالانوار، ج52، ص338. [104]. همان، ج51، ص12. [105]. فتح: 25. [106]. بحارالأنوار، ج29، ص428. [107]. همان، ج99، ص106؛ دعای ندبه. [108][108]. همان. [109]. کافی، ج3، ص424؛ دعای افتتاح. [110] . نمل: 14. [111] . اعراف: 12. [112] . بقره: 111. [113] . اعراف: 146. [114] . بقره: 206. [115] . بقره: 91. [116] . هود: 91. [117] . زخرف: 52. ..................................................................................................... منبع:فصلنامه انتظار، شماره 19
فصلنامه انتظار، شماره 19
مهدویّت و موانع فراروی مصلحان از منظر قرآن (قسمت دوم-قسمت پایانی)
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
مهدویّت و موانع فراروی مصلحان از منظر قرآن (قسمت دوم-قسمت پایانی)
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
ماهیت حاکمیت سیاسی
27 خرداد 1387, 0:0
سیره فاطمی، الگوی جاویدان
19 خرداد 1387, 0:0
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن
خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونهاى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
23 آبان 1386, 0:0
اولین امام جمعه تهران
18 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS