مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
اخلاقی
مرثیه
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
ناقصالخلقههای قيامت
19 تیر 1395, 15:46
ناقصالخلقههای قيامت
دنيا تنها جايي است که انسان مي تواند با عمل خويش، امکان رشد و تکامل را فراهم آورد و از نقص برهد و کمال را براي خود رقم زند؛ همان طوري که رحم مادر جايي است که اعضا و جوارح شکل مي گيرد اما پس از به دنيا آمدن کودک، فرصتي براي رهايي از نقص هاي اساسي نيست، هر چند که مي تواند برخي از نواقص جزيي را برطرف کند. نويسنده در اين مطلب شرايط انسان هاي ناقص الخلقه در آخرت و قيامت را براساس آموزه هاي وحياني اسلام بررسي کرده است. *** شرايط مشترک رحم مادر و رحم دنيا رحم مادر جايي است که کودک در آن شکل مي گيرد و ماده و صورت وي به کمال میرسد. خداوند در آيات چندي به اين مطلب اشاره کرده است. از جمله در آيه 14 سوره مؤمنون مي فرمايد: آنگاه نطفه را به صورت علقه درآورديم. پس آن علقه را به صورت مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوان هايي ساختيم، بعد استخوان ها را با گوشتي پوشانيديم، آنگاه جنين را در آفرينشي ديگر پديد آورديم. آفرين باد بر خدا که بهترين آفرينندگان است. کودک در شرايط مناسب رحم، رشد و نمو مي کند و همه اعضا و جوارح او شکل میگيرد؛ البته ممکن است که برخي از جزئيات پس از توليد تکميل شود، ولي اين به شرطي است که عضو اصلي وجود داشته و نقصي نداشته باشد. به عنوان نمونه نوزاد از بدو تولد مي تواند بشنود، مگر اينکه مبتلا به اختلالات شنوايي باشد. توانايي شنيدن در کودک در پايان يک ماهگي کامل مي شود، هرچند درک کامل آنچه که مي شنود زمان بيشتري مي طلبد. درباره ديدن نيز مسئله همين گونه است؛ زيرا هرچند نوزاد در هفته اول، توانايي کامل براي ديدن را ندارد و تا حدودي نابينا تلقي مي شود، اما او حتي از آن زمان هم مي تواند مادرش را بشناسد؛ زيرا چشم در رحم از نظر عضوي کامل شده است. محققان مي گويند حتي نوزادان 4 روزه، نسبت به افراد غريبه و ناآشنا زمان بيشتري را به مادرشان خيره میشوند. در هفته هاي اول تولد اشيايي که 20 تا 30 سانتي متر از صورت او دورترند، براي کودک تار و مبهم درنظر مي رسند و توانايي تشخيص آنها برايش آسان نيست. اعضا و جوارح کودک بايد در رحم مادر شکل گيرد و کامل شود ولي اگر نقص عضوي داشته باشد، پس از تولد امکان رهايي از نقص به طور طبيعي نيست و بايد به همان صورت ناقصالخلقه تا پايان عمر با سختي و مرارت گذران حيات کند. همين مسئله درباره کساني که در دنيا نتوانسته اند به کمال برسند و نواقص هويتي و وجود خويش را تکميل کرده و خدايي شده و صفات خداوندي را در خود تحقق و فعليت و ظهور بخشند (بقره، آيه138)، صادق است. براساس آيات قرآن انسان در دنيا اين فرصت را دارد تا خود را براي ابد بسازد و هر آنچه در رحم دنيا ساخته در آخرت تجسم مي يابد و انسان با صورت و بدني وارد صحنه قيامت مي شود که خود در دنيا ساخته است. چهره های انسان های ناقص الخلقه براساس آيات و روايات انسان هايي که نتوانستند در رحم دنيا خود را با تربيت نفس و خودسازي کامل کنند با چهره هاي ناقص در صحنه برزخ و قيامت وارد خواهند شد. اين انسانها براساس آموزه هاي قرآني در صورت سنگ تا گياه تا چارپايان و وحوش خواهند بود که بيانگر نقص است؛ زيرا انسان صورتي دارد که برتر از صورت و حقيقت ديگر آفريده هاي هستي است. کساني که به جاي خودسازي و مبارزه با نفس و رهايي از هواهاي نفساني، عمر خويش را به لهو و لعب و بيهودگي گذرانده اند، با توجه به مقدار گمراهي و ضلالت، گرفتار سقوط و نقص عضو و جوارح مي شوند. اين گونه است که برخي گرفتار کوري و کري مي شوند و برخي ديگر بينايي و بصيرت خود را از دست مي دهند (حج، آيه 64؛ بقره، آيه 7؛ جاثيه، آيه 23) و برخي ديگر، گرفتار زنگار قلب و تغيير آن (مطففين، آيه 14) شده و ماهيت انساني را به طور کلي از دست داده نخست در مرتبه چهارپايان (اعراف، آيه 179؛ فرقان، آيه 44) و سپس پست تر از چهارپا و در مرتبه گياهان و نباتات (همان) و خار و خاشاک و هيزم دوزخ (جن، آيه 15) و سپس تا مرتبه سنگ ها و سنگ سخت و خارا (بقره، آيه 74) و سپس سنگ آتش زنه دوزخ (بقره، آيه 24؛ تحريم، آيه 6) تنزل مي کنند. هر گناهي نقصي در انسان ايجاد مي کند چنان که هر عبادتي کمالي را به وجود میآورد. از اين رو در قرآن بيان مي شود خود انسان با خوردن مال يتيم آتش دوزخ مي خورد در حالي که چنين احساسي ندارد. (بقره، آيه 174؛ نساء آيه 10) اما اگر چشم برزخي داشت آن را به عيان مي ديد و اگر شامه و گوش برزخي داشت و ملکوت را مي ديد و مي شنيد میتوانست آن را ببويد و بشنود و ببيند. اما چون بر چشم هاي آدمي پرده اي از گناه کشيده شده و بر دلهاي آدمي خاک و آشغال ريخته شده، قدرت و توان ديدن و شنيدن از وي گرفته شده است؛ وگرنه انسان با تقواي الهي مي توانست بداند و ببيند و به علم حضوري و شهودي دريابد. (بقره، آيه 282؛ فرقان، آيه 29؛ طلاق، آيات 2 و 3؛ تکاثر، آيات 5 و 7) به عبارت ديگر اگر تقوا داشتيم و اجازه مي داديم تا اعضا و جوارح بر فطرت خود بماند، آن وقت مي توانستيم ببينيم و بشنويم و بوي خوش عبادت و بوي تعفن و ناخوش گناه را حس کنيم. براساس آيات قرآن همان طوري که به حضرت ابراهيم(ع) ملکوت هستي نشان داده شده (انعام، آيه 75) همه انسان ها مي توانند ملکوت را نظاره کنند (اعراف، آيه 85) و آن گاه بيرون از دايره ابعاد چهارگانه جسم و دنيا، مي توانستند بهشت و دوزخ را هم اکنون نظاره کرده و بلکه رؤيت کنند. (تکاثر، آيات 5 و 7) براساس آيات و روايات، آنچه موجب فقدان رؤيت باطن اشياء و اعمال مي شود، پرده هايي است که بر چشم و قلب ما قرار دارد. وقتي اين پرده ها کنار برود حقايق همان طوري که هست ديده مي شود. خداوند به محتضر در هنگامي که مرگ مي رسد و پرده هايش کنار مي رود، مي فرمايد: لقد کنت في غفله من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک اليوم حديد؛ «واقعاً از اين حالت، سخت در غفلت بودي، ولي ما پرده ات را از جلويت برداشتيم و ديده ات امروز تيزبين است.» (ق، آيه 22) در اين آيه بيان مي شود پرده از تو برداشته مي شود (عنک غطائک) نه از واقع، پس واقع و حقيقت تغييري نمي کند، بلکه اين تغيير در خود انسان با مرگ رخ مي دهد و پرده از وجودش برداشته مي شود و حقايق را چنانکه هست با تمام وجودش درک مي کند. در روايات اين حقيقت به خوبي بيان مي شود که انسان در همين دنيا هويتي براي خود مي سازد که اگر چشم بصيرت داشته باشيم مي توانيم ملکوت و حقيقت هويتي خود و ديگران را ببينيم. ابوبصير از دوستان روشندل امام باقر(ع) در يکي از سال ها در مراسم حج به همراه آن امام طواف مي کرد. او مي گويد: از زيادي صداها و تکبيرهاي حجاج به شگفت آمدم و به امام عرضه داشتم: «ما اکثر الحجيج و اکثر الضجيج، چقدر حاجي زياد شده است و سر و صداها چقدر بيشتر شده!» در اين موقع امام(ع) فرمود: «يا ابابصير! ما اقل الحجيج و اکثر الضجيج؛ اي ابابصير! چقدر حاجي کم است اما سر و صدا زياد است.» آيا مي خواهي راستي گفته ام را ثابت کنم و خودت با چشم خويش حقيقت گفتار مرا ببيني؟» عرض کردم: چطور ممکن است اي مولاي من؟! فرمود: «جلوتر بيا!» من به امام باقر(ع) نزديک شدم. دست مبارک را بر چشم هايم کشيد و چند جمله دعا کرد. در اين حال من بينايي خود را باز يافتم. امام فرمود: اي ابابصير! حالا به حاجيان طواف کننده بنگر. هنگامي که به جمعيت نگاه کردم، بسياري از مردم را به صورت ميمون و خوک هايي ديدم که در گرد کعبه در حالت حرکت بودند و افراد با ايمان و حاجيان حقيقي در ميان آنان مانند نوري در ظلمات مي درخشيدند. عرض کردم: «اي مولاي من! درست فرمودي و حقيقت گفتار شما بر من ثابت شد، «ما اقل الحجيج و اکثر الضجيج؛ چقدر حاجي واقعي کم و سر و صدا زياد است.» آنگاه حضرت لب هاي مبارک را به حرکت درآورد و با خواندن دعايي، چشم هاي من به حالت اول برگشت. (بحارالانوار، ج 46، ص 261) کمال محدود در عالم برزخ و قيامت براساس آموزه هاي قرآني و تأکيد اساتيد از جمله علامه حسن زاده آملي و آيت الله جوادي آملي، انسان «جنس الاجناس» است نه «نوع الانواع». پس تا زماني که در دنيا است در حال خودسازي است و خودي را از خود مي سازد که مي تواند در شمار انسان خليفه الله، يا چهارپا، يا گياه يا سنگ باشد. البته گاهي ترکيبي از چند حيوان مانند گربه سگ، خرسگ، گاو پلنگ، شترگاو پلنگ و مانند آنها خواهد بود. فرصت عمر براساس آيات قرآن فرصت صيرورت و شدن است. اين شدن مي تواند به سمت کمال و تماميت انسانيت و خدايي و رباني شدن باشد، يا به سوي دفن فطرت و ايجاد نقص در خود و کاهش درجه انسانيت و تبديل به چهارپا و گياه و سنگ باشد. پس وقتي انسان به سوي خداوند برمي گردد اين صيرورت (آل عمران، آيه 28) و انقلاب (اعراف، آيه 125) به خود انسان بستگي دارد که مثبت يا منفي و قربي يا بعدي باشد. همان طوري که کودک در رحم مادر ساخته مي شود و کامل مي گردد و از نواقص میرهد و اگر به هر دليلي اين کمال انجام نگيرد و کودک با نقص مادرزادي متولد شود شرايط زندگي دنيا برايش سخت و دشوار بوده و از خيلي چيزها محروم مي شود و بايد تا آخر عمر به شکل ناقص الخلقه زندگي کند، کسي هم که در رحم دنيا به کمال نرسد و يا در خود نقصي ايجاد کند شرايط برزخ و قيامت و آخرت نيز برايش سخت خواهد بود. مسلماً آنچه انسان را در اين دنيا کامل مي کند عمل بر طبق دستورات خداوند و مبارزه با نفس اماره است و گناه و عصيان پروردگار، انسان را دچار نقص و بي هويتي انساني مي کند. انسان تنها در رحم دنياست که مي تواند به سادگي و آساني و با کمترين هزينه خود را به طور کامل بسازد و از نواقص برهد؛ اما اگر از رحم دنيا با نقص خارج شود، در برزخ فرصت اندکي و آن نيز غيرطبيعي و آخرت نيز فرصت بسيار کمتر از اندک خواهد داشت تا ساخته شود و نواقص برطرف گردد و اگر هم برطرف شود بسيار محدود و کم تأثير همانند عضو پيوندي است که خوب جوش نمي خورد و نشانه هاي آن باقي است؛ چنانکه در روايت است اهل بهشتي که مسير دوزخ را گذرانده و سپس وارد بهشت مي شوند داراي نشانه هايي بر پيشاني هستند و پيوند تکميلي و اکمالي به خوبي در آنان قابل شناسايي است. اميرمؤمنان علي(ع) به انسان ها هشدار مي دهد که تا مي توانند در دنيا خود را تکميل کرده و با نقص پا به قيامت و آخرت نگذارند. ايشان مي فرمايد: ان اليوم عمل و لاحساب، و غدا حساب و لاعمل؛ امروز - در دنيا- زحمت و فعاليت، بدون حساب است و فرداي قيامت، حساب و بررسي اعمال و دريافت پاداش است. (شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج1، ک 41) پس انسان وقتي از دنيا رفت ديگر عمل از او بريده مي شود و حتي نمي تواند عملي چون ايمان بياورد و در آنجا حقايق براي او کشف مي شود ولي قدرت بر عمل ايمان آوري نخواهد داشت و مي خواهد که به دنيا برگردد که اگر در برزخ باشد چنين اجازه اي داده نمي شود و اگر قيامت باشد و جهان برچيده شده باشد ديگر معنايي ندارد؛ زيرا ديگر دنيايي نيست. (مؤمنون، آيات 99 و 100) البته در برخي از روايات آمده که در عالم برزخ فرصتي به انسان داده مي شود تا برخي از نواقص را کامل کند. اين فرصت از طريق برخي از اعمالي است که مال خودش است ولي به عللي هنوز در دنيا تداوم دارد. اين اعمالي که پس از مرگ هنوز ادامه مي يابد در برخي از روايات به عنوان باقيات صالحات تعبير شده است که متعدد و متنوع هستند. پيامبر(ص) میفرمايد: اذا مات الانسان انقطع عمله الامن ثلاثه: صدقه جاريه، او علم ينتفع به، او ولد صالح يدعو له، هنگامي انسان بميرد عملش قطع مي شود مگر از سه چيز: صدقه جاري، علمي که از آن نفع برده مي شود و فرزند صالحي که برايش دعا مي کند. (بحارالانوار، ج 2، ص 22، حديث 65) امام صادق(ع) نيز مي فرمايد: شش خصلت است که مؤمن پس از مرگش از آن سود مي برد: فرزند صالح که براي او استغفار مي کند؛ و قرآني که خوانده مي شود؛ چاهي که حفر کرده و درختي که کاشته و آب صدقه اي که جاري کرده و سنت و روش نيکي که پس از وي مردم بدان عمل مي کنند. (بحارالانوار، ج6، ص 293)در حقيقت اين اعمال که پس از وي به او مي رسد باقيات اعمال خودش است. از اين رو در عالم برزخ و در قيامت از آن سود مي برد و نواقص خود را بدان کامل مي کند.
ناقصالخلقههای قيامت
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
ناقصالخلقههای قيامت
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اسلامی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
آیا در قرآن آیه ای بر ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) وجود دارد؟
بنا به نقل مفسرین و مورخین عامه و خاصه آیات زیادى (بیش از سیصد آیه )درباره ولایت على(علیه السلام) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است که نقل همه آنها از عهده این پاسخ خارج است لذا ما در اینجا فقط به نقل چند مورد از کتب معتبره اهل سنّت اشاره مى نمائیم:
15 دی 1388, 0:0
آشنایی با اهل بیت (ع)
پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل بیت او، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند.
26 دی 1396, 15:31
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند
واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
27 آذر 1396, 13:28
حسن و قبح ذاتی و عقلی
این مساله ازمسائل مهم و زیر بنایی علم کلام است کهدر عین حال میتوان از آن در پارهای از علوم بهره گرفت و به عنوان اصل موضوعی و قاعده ثابت شده در علم کلام، از آناستفاده برد مانند علم اخلاق و علم اصول.
1 بهمن 1396, 17:2
پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا
عنصر "ایمان" در روانشناسی شخصیت انسان بر اساس آموزهای دینی از جایگاه عالی برخوردار است.
4 شهریور 1397, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS