دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهکارهای اصلاح الگوی مصرف

پرسش: از آنجا که در فرایند اصلاح الگوی مصرف بیشترین نقش و تاثیر را حکومت دارد.
راهکارهای اصلاح الگوی مصرف
راهکارهای اصلاح الگوی مصرف

پرسش: از آنجا که در فرایند اصلاح الگوی مصرف بیشترین نقش و تاثیر را حکومت دارد. سوال اصلی این است که براساس آموزه‌های اسلامی چه راهکارهایی را باید حکومت در این راستا بکارگیرد تا آحاد جامعه مصرف خود را در ابعاد مختلف بهینه و الگوی مطلوب را پیاده نمایند؟

پاسخ: یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که همه نظام‌های سیاسی به ویژه نظام‌هایی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مردم سالاری دینی‌اند را تهدید می‌کند و ناکارآمدی آنها را به اثبات می‌رساند، هدر دادن منابع و ثروت‌های ملی و درست و بهینه مصرف نکردن بودجه و امکانات است. از این رو اصلاح الگوی مصرف در چارچوب حکومت و امکانات و ثروت‌های ملی به مراتب مهمتر و ضروری‌تر و فوریتر از اصلاح الگوی مصرف از درآمدهای فردی است. به بیان دیگر اولویت در فرایند اصلاح الگوی مصرف از بالا به پایین است. با عنایت به این مقدمه مهمترین راهکارهایی را که با بهره‌گیری از رهنمودهای پیشوایان اسلام می‌توان برای اصلاح الگوی مصرف از منابع امکانات و درآمدهای ملی ارائه داد به شرح زیر مطرح می‌نماییم:

1- تقویت برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی

نخستین گام در اصلاح الگوی مصرف از منابع ملی، تقویت برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی است. در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «حسن التدبیر و تجنب التبذیر من حسن السیاسه » حسن تدبیر و پرهیز از حیف و میل، (بخشی) از حسن سیاست است: (غررالحکم، ح4821) برپایه این روایت، سیاستمداران نظام اسلامی برای استفاده بهینه از منابع ملی و دولتی، از یک سو باید تدبیرهای اقتصادی خود را تقویت کنند و از سوی دیگر، از زیاده روی‌ها و ریخت وپاش‌های بی‌فایده در دستگاه‌های دولتی، پیشگیری نمایند. علی(ع) در روایتی دیگر می‌فرماید: «سوء التدبیر مفتاح الفقر» سوء تدبیر، کلید فقر است. (میزان الحکمه، ج5، ص437) این سخن حکیمانه اشاره به این معنا دارد که سیاستمدارانی که از تدبیر لازم در مدیریت اقتصادی کشور برخوردار نیستند، زمینه ساز عقب ماندگی اقتصادی جامعه هستند.

2- استفاده بهینه از منابع ملی

رعایت اولویت‌هایی که موجب استفاده بهینه از منابع ملی و بودجه عمومی است، به مراتب، مهم تر از رعایت اولویت‌ها در هزینه کردن از منابع شخصی است. از این رو، بر همه مدیران در نظام اسلامی، فرض است که با همه توان خود تلاش کنند تا از منابعی که از بودجه عمومی در اختیار دارند، به بهترین وجه، در جهت مصالح مردم استفاده نمایند، و بدین سان، در آزمون امانتداری اموال عمومی، موفق باشند. همان طور که قرآن کریم در سوره کهف آیه 7 می‌فرماید:

«انا جعلنا ما علی الارض زینه لها، لنبلوکم ایهم احسن عملا»

در حقیقت، ما آنچه را که بر زمین است، زیوری برای آن قرار دادیم، تا آنان را بیازماییم، که کدام یک از ایشان نیکوکارترند.

3- نهایت اعمال صرفه جویی

یکی از لوازم اجتناب ناپذیر استفاده بهینه از منابع ملی، صرفه جویی همراه با تدبیر، در مصرف بودجه عمومی است. امام علی(ع) در این باره، بخش نامه ای به کارگزاران حکومتی خود دارد که بسیار قابل تامل و آموزنده است. متن این بخش نامه چنین است: «قلم‌هایتان را تیز کنید، سطرها را به هم نزدیک سازید، (در نگارش) برای من، زیادی‌ها را حذف کنید و به معنا بنگرید، و از زیاده نویسی بپرهیزید. چرا که بیت المال مسلمانان، زیان بر نمی‌تابد. (بحارالانوار، ج14، ص501)

این بخشنا‌مه، بدین معنا است که سیاست صرفه جویی در اموال عمومی باید به صورت قانون و دستورالعمل، به کارگزاران نظام اسلامی ابلاغ شود و آنان موظف‌اند برای بهره گیری بهتر و بیشتر از وقت خود و مدیریت‌های بالاتر از خود و امکانات ملی نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ است که از سیّد انبیا و هم از سیّد اوصیا _صلوات اللّه علیهما_ مأثور است:
نعمت بیداری

نعمت بیداری

برادرم! نعمت بیداری، روزی هر بی سر و پا نمی‌شود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمی‌گردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمی‌شود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمی‌گردد....
اعتقاد به خالق و مخلوق

اعتقاد به خالق و مخلوق

کسی که به خالق و مخلوق متیقن و معتقد باشد، و با انبیا و اوصیا – صلوات اللّه علیهم – جمیعا مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد،
تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سئوال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید عمل کرده‌اید یا نه،
عمل به معلومات

عمل به معلومات

آنچه می‌دانید عمل کنید، و در آنچه نمی‌دانید احتیاط کنید تا روشن شود.

پر بازدیدترین ها

تقویت معنویت و روحانیت درونی

تقویت معنویت و روحانیت درونی

و اما (به جهت)تقویت روحانیت ( استاد علامه شعرانی می‌فرمودند)‌ : اولا دائما باید همّ و حزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد.
اعضا و جوارح، امانت‌های خدا

اعضا و جوارح، امانت‌های خدا

و بدان که اعضاء و جوارح تو، سرمایه و امانت‌هایی هستند از خداوند «جل‌ و جلاله» در نزد تو، که با آن‌ها به نفع دنیا و آخرت خود تجارت نمایی، پس اگر در غیر آن‌چه برای آن خلق شده‌اند (از طاعات و مراقبات) صرف نمایی، یا این‌که اوقات خود را به غفلت بگذرانی، هر آینه بر خود خسران و زیان وارد نموده‌ای و در نتیجه مستحق هجران و خواری از طرف مولای خود شده‌ای.
معاشرت با اهل دنیا

معاشرت با اهل دنیا

آقا محمد بید‌آبادی فرزند آقا محمد رفیع است. پدرش اصالتاً از مازندران بوده که به اصفهان کوچ کرده است و در محلّۀ بیدآباد ساکن و به بید‌آبادی مشهور گردیده است.
اعراب القلوب

اعراب القلوب

حضرت امام علیه السّلام مى‌فرماید که: اعراب دلها چهار نوع است، رفع و فتح و جرّ و وقف، تشبیه کرده است حالات دل مؤمن را به حالات است، نام حالات کلمه را که انواع اربعه مذکوره است، براى حالات قلب، استعمال نموده
Powered by TayaCMS