دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن

No image
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن
نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن از سوی انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن، سیزدهم شهریورماه، با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: طبق آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات و مفاهیم قرآنی بوده و پس از ایشان، مطابق حدیث ثقلین، این وظیفه بر دوش ائمه اطهار(ع) است و ایشان دارای این جایگاه بلند و مرتبه رفیع هستند.
وی با بیان این‌که قرآن دارای لایه‌های گوناگون و ساحت‌های درونی است، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) تنها مفسران صرف نبوده و تفسیر ایشان چیزی فراتر از واژه‌شناسی است؛ ایشان افزون بر تبیین تفاسیر برای مؤمنان، روش‌ها و کلیدهای تفسیر را نیز بیان کرده و طبق شأن تعلیمی خود، مفسرپروری می‌کردند.
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد ابراز اشت: امامان معصوم(ع) در تفسیر آیات قرآن کریم، از روش‌های گوناگون تفسیری بهره می‌جستند.
وی در پایان انطباق و تفسیر را دو امر جدا از هم دانست و بیان داشت: بیشترین روایات تفسیری که امروز در اختیار شیعیان است، تفاسیر تأویلی و یا تطبیقی است و می‌توان گفت؛ ائمه اطهار(ع) بیشتر به تفسیر بطون قرآن که از دیدگان مردم معمولی به دور است، می پرداختند.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا سازمند، استاد حوزه و دانشگاه، مسلمانان را نیازمند روایات تفسیری ائمه اطهار(ع) در فهم قرآن دانست و تصریح کرد: تنها امام معصوم(ع) هستند که توانایی درک و ظرفیت فهم همه بطون و لایه‌های قرآن را دارند.
وی خاطر نشان کرد: احادیث تفسیری متواتر بسیار کم است و بیشتر آنها خبر واحد بوده و قابل حجیت نیستند. همچنین بسیاری از روایات که بیان‌کننده شأن نزول آیات هستند، از اعتبار حدیثی لازم برخوردار نیستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) با تعلیم روش‌های تفسیری، به شیعیان اجازه تفسیر قرآن را داده‌اند؛ ولی تفاسیر قرآن کریم باید طبق روش‌های ایشان بوده و از تفسیر بدون ضابطه و تفسیر به‌رأی جلوگیری شود.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
No image

نامه 71 نهج البلاغه : سرزنش از خيانت اقتصادى

نامه 71 نهج البلاغه به موضوع "سرزنش از خيانت اقتصادى" می پردازد.
No image

نامه 72 نهج البلاغه : انسان و مقدّرات الهى

نامه 72 نهج البلاغه موضوع "انسان و مقدّرات الهى" را بررسی می کند.
No image

نامه 73 نهج البلاغه : افشاى سيماى دروغين معاويه

نامه 73 نهج البلاغه موضوع "افشاى سيماى دروغين معاويه" را بررسی می کند.

پر بازدیدترین ها

No image

نامه 45 نهج البلاغه : نامه به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره

نامه 45 نهج البلاغه "به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره" می باشد.
No image

نامه 28 نهج البلاغه : پاسخ به نامه معاویه

نامه 28 نهج البلاغه به موضوع " پاسخ به نامه معاویه" می پردازد.
No image

نامه 52 نهج البلاغه : وقت‏هاى نماز پنجگانه

نامه 52 نهج البلاغه موضوع "وقت‏هاى نماز پنجگانه" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS