درس هشتم
كسى كه وضو ندارد، حرام است اسم خداوند را كه به هر زبانى و به هر نيتى و هر شكل و
اندازهاى نوشته شده است، مس نمايد. [1]
- سؤال: آيا افرادى كه اسمشان عبدالله، حبيب الله و... است اگر بدون وضو آن را مس كنند
چه حكمى دارد؟
پاسخ: مسّ اسم الله بدون طهارت جايز نيست. [2]
- سؤال: نوشتن نام خدا به صورتهاى زير چه حكمى دارد؟ «الله، خدا، بسمه تعالى»؟
پاسخ: مس اسماء خداوند به هر لغت و كيفيت كه باشد، بدون طهارت جايز نيست. [3]
- سؤال: آيا مس كردن نقش آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى اسكناسها و بليطها
و... چاپ شده، بدون وضو جايز است؟
پاسخ: بدون طهارت جايز نيست بنابر احتياط. [4]
در حرام بودن مسّ خطوط قرآن و نام خداوند و... بدون طهارت، فرقى ميان موارد زير
نيست:
- ـ با دست باشد يا ديگر اعضاى بدن مگر مو.
- ـ خط آن معمول و متعارف باشد و يا ـ مانند خط كوفى ـ غير متعارف باشد.
- ـ نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ و يا غير آن.
- ـ برجسته باشد يا گود; مانند سنگ قبر.
- ـ حرفى باشد كه خوانده مىشود يا حرفى باشد كه خوانده نمىشود; مانند الف
در قالوا.
- ـ نوشته قرآنى در قرآن باشد يا غير قرآن ; مثلاً آيه يا كلمهاى از قرآن در كتابى
نوشته شده باشد.
- ـ كلمات قرآنى نيكو باشد ـ مانند ايمان و صبر ـ يا كلمات ناپسند ـ مانند ابليس، شيطان
و كافر. [5]
- ـ كسى كه وضو ندارد، گردنبند يا انگشترى را كه كلمه الله بر آن نوشته شده است، نبايد
مس كند. [6]
مواردى كه مس قرآن بدون طهارت [7] حرام
نيست:
- ـ مسّ خطوط قرآن با مو، اگر چه احتياط مستحب آن است كه ترك كند.
- ـ مسّ از پشت شيشه يا پلاستيك، كه در واقع مس خطوط نيست.
- ـ مسّ ميان حروف و فضاى خالى درون حروف.
- ـ مسّ ورقه قرآن و حواشى و ميان سطور و جلد آن هر چند مكروه است.
- ـ ترجمه قرآن به هر زبانى كه باشد مگر نام خداوند كه به هر زبانى باشد، مسّ آن براى
كسى كه وضو ندارد حرام است. [8]
- ـ در كلمات مشترك قرآنى اگر قصد نويسنده از نوشتن آنها كلمه قرآنى باشد، مسّ آن جايز
نيست و اگر قصد او قرآن نباشد، جايز است. [9]
كلمات مقدس سه نوع است:
كلمات قرآنى; كلمات دعاها; كلمات احاديث معصومين(عليهم السلام); آنچه مسلّم است، مس
كلمات قرآنى بر كسى كه وضو ندارد حرام است، امّا مس ساير كلمات مانعى ندارد مگر آنجا
كه نامهاى خدا و معصومان و كلمات قرآنى باشد.
- سؤال: آيا دست كشيدن بر كلماتى نظير ابليس، شيطان، ابولهب و غير آن كه در قرآن وجود
دارد بدون وضو و طهارت جايز است؟
پاسخ: جايز نيست. [10]
- سؤال: نوشتن آيات قرآن و اسماء متبركه براى حائض چه حكمى دارد؟
پاسخ: اگر آن را لمس نكند حرام نيست، ولى مكروه است.
[11]
- سؤال: سايه تابلويى كه روى آن بسم الله يا آيهاى از آيات قرآن نوشته شده بر روى
زمين نمودار است، دست زدن بدون وضو به آن چه صورت دارد؟
پاسخ: اشكال ندارد.
در كلماتى كه ميان قرآن و عبارتها و اسماء ديگر مشتركند، به قصد نويسنده
بايد توجّه داشت. [12]
در حرام بودن تماس بدن انسان با كلمات قرآن ميان اعضاى ظاهرى بدن و اعضاى درونى،
مانند زبان و دندان فرق نمىكند.
اگر روى صفحه و آيه قرآن ورق نازك و پلاستيك كشيده شده باشد، شخص ناپاك و بىوضو
مىتواند از روى آن قرآن را مس نمايد. [13]
كسى كه وضو ندارد، بنابر احتياط واجب حرام است بر او مس كردن اسم مبارك پيامبر(صلى
الله عليه وآله وسلم)، امامان(عليهم السلام) و حضرت زهرا(عليها السلام). البته در اين
مسأله، آيات عظام زنجانى، سيستانى، تبريزى، فاضل فتوا به حرمت مسّ ندادهاند. [14]
دور ريختن نشريات و كتبى كه مشتمل بر آيات قرآنى و اسامى متبركه معصومان است
حرام است. [15]
- سؤال: اسامى متبركه اعمّ از اسماء ائمه اطهار كه زير دست و پا مىافتد چه حكمى
دارد؟ و جهت رفع اين مشكل چه راه حلى پيشنهاد مىكنيد؟
پاسخ: احترام آنها بايد حفظ شود، بهترين راه همان است كه در بعضى از مراكز، انتخاب
شده است كه ظرف يا محلى براى نگهدارى اين گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته مىشود
و بعد از چند مدت محتواى آن را در گوشهاى از بيابان دفن مىكنند، يا در
رودخانه مىريزند، يا به مراكزى مىدهند كه آنها را خمير كرده، و از آن استفاده
كنند. [16]
- سؤال: آيا سوزانيدن روزنامههايى كه در آنها آيات قرآن و اسامى مباركه معصومين
چاپ شده جايز است؟
پاسخ: جايز نيست. [17]
- سؤال: از چه طريقى مىتوان اسماء مباركه را از بين برد؟
پاسخ: هر طريقى كه موجب بىاحترامى و هتك حرمت نباشد مانعى ندارد.
سوزاندن يا ريختن روزنامهها در سطل زباله جايز نيست.
[18]
- سؤال: هر روز هزاران اسماء متبركه كه در مطبوعات چاپ مىشود پس از استفاده به
زير دست و پا مىافتد آيا مسئولان مطبوعات مسئول هستند؟
پاسخ: مسئولين مطبوعات در اين زمينه مسئوليتى ندارند، آنها براى نشر اسلام و مسائل
دينى ناچار از اين كارند، ولى مردم در مورد حفظ احترام آنها مسئوليت دارند. [19]
- سؤال: در حال حاضر نام خداوند و پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه در روزنامهها
و مجلاّت چاپ مىشود و معمولاً رعايت در حفظ احترام آن نمىگردد، حكمش چيست؟
پاسخ: از انداختن در مواضع هتك حرمت اجتناب شود. [20]
[1]. خوب است اسم خداوند متعال را به هر
نحو و به هر زبانى نوشته شده بدون وضو مس نكند. جامعالمسائل فاضل، ج 1، ص 63،
س 184; توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 199، مسأله 319; جامع الاحكام صافى، ج 1، ص 25
ـ 53.
[2]. استفتائات امام، ج 1، مسأله 82.
[3]. همان، ج 1، ص 47، س 79.
[4]. همان، ج 1، س 80.
[5]. العروة الوثقى، ج 1، ص 189 و 191;
استفتائات، ج 1، ص 47، 48، 79 و 84.
[6]. همان، 47 و 48، س 81 و 83.
[7]. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 168،
م 317.
[8]. العروة الوثقى، ج 1، ص 189 و 191،
م 11 و 17.
[9]. همان، 190، م 9.
[10]. استفتائات امام خمينى، ج 1، س
84.
[11]. استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص
56، س 59.
[12]. العروة الوثقى، ج 1، غايات وضو،
م 9.
[13]. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 94،
س 133.
[14]. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 199
و ص 226، مسأله 319.
[15]. جامعالاحكام صافى، ج 1،
ص 28، س 68 و 69.
[16]. استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص
52، س 76.
[17]. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص
115، س 312 و ج 2، س 81; جامعالاحكام صافى، ج 1، ص 26، س 57.
[18]. جامع المسائل فاضل، س 1301.
[19]. استفتائات امام، ج 1، ص 114، س
308; استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 50، س 68..
[20]. استفتائات امام، ج 1، س 311.